בלי לעדכן את שרי הקבינט: העסקה של נתניהו עם פייזר

מבקר המדינה פרסם דו"ח בנושא ניהול משבר הקורונה ברמה הלאומית בתקופת הממשלות ה-35 וה-36. לפי אנגלמן, נתניהו לא דיווח לשרי קבינט הקורונה על כוונתו להעניק לחברת פייזר בלעדיות על אספקת חיסונים - והגיע עמו לסיכומים בנושא בשיחת טלפון. גם ראש ממשלת השינוי בנט - פעל באופן דומה, ולמרות שהקים מנגנון חדש לניהול המשבר - לא עדכן את הקבינט בהחלטות משמעותיות

נתניהו מקבל חיסון נגד קורונה
נתניהו מקבל חיסון נגד קורונה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח בנושא ניהול משבר הקורונה ברמה הלאומית בתקופת הממשלות ה-35 (בראשות בנימין נתניהו) וה-36 (בראשות נפתלי בנט). לפי אנגלמן, נתניהו לא דיווח לקבינט הקורונה על החלטתו האסטרטגת להעניק בלעדיות לחברת "פייזר" על אספקת חיסוני קורונה עד סוף מרץ 2021 ולא על כך שהגיע לסיכומים בנושא עם מנכ"ל "פייזר" בשיחת טלפון. זאת, למעט שני עדכונים כלליים שנמסרו לשרים לגבי המגעים שהתקיימו עם חברות אחרות ועל הצורך להמתין לאישור ה-FDA לחיסון.

על כן, כותב המבקר, "אף שקבינט הקורונה היה הגוף שהוסמך לרכז את האסטרטגיה ליציאת ישראל מהמשבר - הוא לא אישר את ההתקשרות עם 'פייזר'". לפי המבקר, "לצד התועלות למדינת ישראל, מדובר בהחלטה שהייתה כרוכה באותה העת בסיכונים לבריאות הציבור, גם אם אלו סיכונים מחושבים. אין זו החלטה רגילה או פעוטה שנכון לקבלה על ידי גורם אחד, בכיר ככל שיהיה - ראש הממשלה, ללא הסמכה ע"י הממשלה.

"נוכח כובד משקלה, ובהתאם להחלטת הממשלה, מתחייב היה להעביר את הנושא לדיון והחלטה של קבינט הקורונה המוסמך מטעם הממשלה לרכז את האסטרטגיה ליציאת ישראל ממשבר הקורונה; ואולם, ההחלטה לא נדונה בקבינט הקורונה, והממשלה לא קיבלה החלטה להסמיך את רה"ם לקבל החלטות אלו במקומה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס

ראש הממשלה ה-36 נפתלי בנט הקים מנגנון חדש לניהול המשבר - אך גם בממשלה זו, קבינט הקורונה לא עודכן בהחלטות משמעותיות שהתקבלו. בין השאר, מציין המבקר כי הממונה על ההתגוננות במשרד הביטחון מונה בידי בנט לתפקיד "המתכלל הלאומי" - אך המינוי סוכם בשיחה בעל פה בין השניים, ולא באופן רשמי ובכתב.

לסיום, כותב המבקר: "בעת התרחשות משבר לאומי דוגמת משבר הקורונה, עולה הצורך באסדרה של מנגנון שתפקידו לקבל החלטות ולנקוט צעדים להבטחת מימוש ההחלטות שהתקבלו. היעדר האסדרה הוביל למצב שבו הממשלה וקבינט הקורונה לא עודכנו ולא שותפו בהחלטות מרכזיות שהתקבלו. גם במועד סיום הביקורת, למעלה משלוש שנים לאחר פרוץ המגפה, המנגנון לא אוסדר".

לבסוף, אנגלמן ממליץ להקים גוף מתכלל אופרטיבי לניהול משברים במרחב האזרחי, שיפעל בשקיפות כלפי הציבור. לדבריו, "בעת אירוע של משבר לאומי אזרחי, עשויות להתקיים נסיבות חריגות שיצריכו קבלת החלטה בהרכב מצומצם, בין היתר כדי לשמור על סודיות ולאפשר קבלת החלטה מהירה, באופן יעיל ומיטבי, דבר שנעשה באופן דומה בהקמת קבינט המלחמה במלחמת חרבות ברזל. על-כן, מומלץ שמשרד רה"מ, בשיתוף משרד המשפטים, יסדירו את אופן קבלת החלטות בהרכב מצומצם בנסיבות חריגות, תוך עדכון הממשלה בהקדם האפשרי".

מלשכת נתניהו נמסר: "הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגיפת הקורונה, הציל חיים רבים והזניק את כלכלת ישראל. כפי שכתב מבקר המדינה: 'במבחן התוצאה, ההחלטה שקיבל רה"מ להיענות בחיוב להצעת פייזר למתן בלעדיות לחברה עד מרץ 2021 תרמה למניעת תחלואה קשה ואף מנעה מוות של ישראלים רבים'. לאורך כל ניהול המגפה עבד רה"מ נתניהו עם שר הבריאות, גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובמשרדים הרלוונטיים, וכן התייעץ עם מנהיגים שונים בעולם שהתמודדו עם הפדמי".