בתום שעות של דיונים, השרים סיכמו: סגר מלא מיום שישי

בעוד יומיים ישראל תיכנס לסגר הדוק מזה שהוטל בגל הראשון, שיימשך עד מוצאי שמחת תורה. בתי הכנסת יישארו פתוחים רק ביום כיפור. המהלך, שלא אושר בקבינט, יובא לאישור הממשלה

זמן צפייה: 02:43

בתום שעות של דיונים בקבינט הקורונה באשר להחמרת ההגבלות והחרפת הצעדים נגד התפשטות מגפת הקורונה, השרים החליטו הערב (רביעי) כי החל מיום שישי הקרוב, 25 בספטמבר, ועד למוצאי שמחת תורה, 10 באוקטובר, ישראל תיכנס לסגר מלא - במתכונת חמורה יותר מזו שהייתה בחודש אפריל. מסתמן כי עוד הלילה המהלך, שלא אושר בקבינט, יובא לאישור הממשלה.

רשות החירום הלאומית היא זו שתקבע מה חיוני ומה לא. ההפגנות, ככל הנראה, יוכלו להתקיים בקפסולות של עד 20 משתתפים. כל העסקים ייסגרו, למעט מרכולים, בתי מרקחת ומפעלים חיוניים לכלכלת ישראל. סוגיית ההפגנות תיפתר בחקיקה נפרדת, לפיה הפגנה תתאפשר בקבוצה של עד 20 איש, ולא רחוק יותר מקילומטר מהבית.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2009232342' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו מדבר עם השרים בפתח ישיבת הממשלה' kid='1_o3n5m756' duration='134'']

בתי הכנסת יהיו סגורים פרט ליום הכיפורים עצמו בשטח פתוח עד 20. מסתמנת הסכמה, לפיה מנהיגי הציבור החרדי יקראו לציבור לקיים את התפילות בחוץ, למרות שבתי הכנסת יישארו פתוחים במהלך יום כיפור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמים בסודאן: סיכוי גדול לנרמול יחסים עם ישראל "בקרוב מאוד"

רה"מ: דורש סגר כללי נרחב והידוק משמעותי בהגבלות באופן מיידי

השגריר פרידמן: "ייקח כ-7 שנים עד שהאמירויות יקבלו מטוס F-35"

ישראל נכנסת לסגר שני
ישראל נכנסת לסגר שני | צילום: דוברות המשטרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לביקורת על המתווה המחמיר בפתח ישיבת הממשלה, ואמר כי "האחריות שלנו זה לא רק לקבל המלצות ולהרכין ראש. מחיר הטעות זה שנאבד שליטה יש לנו כבר צפי לעוד 1000 מתים, זה כבר 2000, מחיר השגיאה גדול מדי".

"אם זה היה מתים מפיגוע - כל יום הייתם אומרים שצריכים לעשות משהו שונה", הוסיף נתניהו, והבהיר: "אני לא מכחיש שיכולה להיות פגיעה בכלכלה, אבל זו מסגרת שאנחנו יכולים לעמוד בה". לדבריו, "אם טעינו מבחינת הדבקה ואנחנו מגיעים לתרחיש ספרדי, אנחנו בפגיעה גדולה יותר בכלכלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

גורמים באוצר אמרו לחדשות 13: "זה אסון כלכלי מטורף. בקבינט הקורונה לא היה אף גורם מקצועי שתמך בהחלטה כזאת ואין לה שום סיבה. זה יגרום למובטלים רבים שאין שום סיבה שיהיו מובטלים ולעסקים רבים להיסגר שלא לצורך. זה חסר פרופורציות".

דובי אמיתי, יו״ר נשיאות המגזר העסקי לממשלה, קרא להשאיר את השירותים החיוניים וגם את שאר העסקים במתכונת של 30% פעילות: "מדובר בעסקים שאין בהם התקהלויות ואין שום סיבה לסגור אותם. המשק חייב להמשיך להזרים חמצן. סגר מהודק יחסל את המגזר העסקי לצמיתות".

"חובה על כל אלו המוגדרים בסיכון להתפלל את התפילה רק במקום פתוח - ששם הסכנה מועטת ופחותה", כתב הרב שלום כהן. "האחרים ישתדלו ככל האפשר לקיים מניינים במקומות פתוחים או בבתי הכנסת בקבוצות מועטות".

סליחות בבית כנסת
סליחות בבית כנסת | צילום: צילום מסך
שר האוצר ישראל כ"ץ הצביע נגד החלטת הממשלה להטיל סגר הדוק על המגזר בפרטי, וזעם: "זו החלטה חסרת תקדים שאין לה אח ורע בעולם כולו. גם הסגר במארס היה השני בחומרות בעולם - וכעת הולכים רחוק יותר".

"ניתן היה לקדם צעדים לבלימת המחלה מבלי לפגוע פגיעה אנושה במפעלים ועסקים במגזר הפרטי, שאינם מקבלים קהל ומקפידים היטב על הוראות משרד הבריאות", טען השר. "חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל הוא חלק מהחוסן הלאומי ויש לשמור עליו". נגיד בנק ישראל אמיר ירון תמך בעמדת שר האוצר, כמו גם הפרויקטור רוני גמזו שהתנגד לסגר המהודק והציע לפעול לפי מתכונת של 50% פעילות במגזר הפרטי.