מחקר: חלב אם מסייע לוויסות השעון הביולוגי של תינוקות

מהנתונים עולה כי הרכב המזון משתנה במהלך היום, ועוזר לפעוטות להבחין בין יום ולילה. בשעות הבוקר, החלב מכיל הורמונים הגורמים לעירנות, ובלילה - כאלה המעודדים שינה ופעולות עיכול

הנקה
הנקה | צילום: shutterstock

חלב אם, מסתבר, משמש יותר מרק ארוחה עבור תינוקות - הוא גם סוג של שעון ביולוגי. ההרכב שלו משתנה במהלך היום, ומלמד את גוף התינוק על ההבחנה בין יום ולילה - כך עולה ממחקר חדש שפורסם אמש (שני).

מנתוני המחקר עולה כי מינוני ההורמונים במזון משתנים ומשפיעים על השעון הביולוגי של התינוק. לדוגמה, רמת הקורטיזול, הורמון הגורם לעירנות, גבוהה פי שלושה בחלב בשעות הבוקר. כך גם רמת חומצות האמינו, הברזל, ויטמין אי ואבץ.

הנקה
הנקה | צילום: שאטרסטוק

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"אפשר למות מזה": הרעלן בדבש שמסכן תינוקות עד גיל שנה

אם הפעוטה שתועדה טובעת במלון בת"א: "זה יכול לקרות לכל אחד"

ארגון הבריאות העולמי מזהיר: "כמות סוכר מדאיגה במזון תינוקות"

מזון הלילה, לעומת זאת, מכיל רמות גבוהות של מלטונין, המעודד שינה ועיכול. כמו כן, נרשמו בו חומר בונה דנא, הגורם, בין היתר, לשינה בריאה. על אף שהמחקר מוכיח כי החלב משתנה במהלך היום, טרם נבדקו ההשפעות של חלב אם שאוב על בריאות התינוק.

מנתונים שנמדדו בין השנים 2005-2007, 85% מהנשים בארצות הברית שואבות חלב ומשתמשות בו בזמנים שונים. זאת, בניגוד לרוב ההיסטוריה האנושית, שבה חלב אם נאכל מיידית והישר מהשד.

דוטזן קרוס שואבת ומעודדת הנקה
שאיבת חלב אם | צילום: מתוך אינסטגרם

אחת ההשפעות האפשריות, היא לדוגמה שכאשר מאכילים בשעות הערב תינוק ב"חלב בוקר", המכיל רמות גבוהות של קוריזול, הדבר יגרום לעירנות מוגברת. פתרון אפשרי פשוט יחסית הוא רישום על גבי החלב השאוב, ומחקרים נוספים - שיסייעו בהבנה של השפעות החלב השאוב על תינוקות.