דרעי: החרדים ממושמעים, יש הרבה נדבקים כי מבצעים הרבה בדיקות

שר הפנים דחה בריאיון לחדשות 13 הטענות כלפי הציבור החרדי, וטען שמניין הנשאים נובע מבדיקות רבות של תלמידי ישיבה, שלמדו ע"פ ההנחיות. "לא בודקים נתונים בהפגנות - רק בבתי הכנסת נדבקים"

זמן צפייה: 15:24

שעות בודדות לאחר שפרויקטור הקורונה חשף כי 40% מהמאומתים משתייכים למגזר החרדי, שר הפנים אריה דרעי הביא הערב (חמישי) בריאיון לחדשות 13 את ההסבר שלו לנתונים המדאיגים. לדבריו, "יותר מ-80% מהנדבקים בציבור החרדי הם בני 10 עד 24, רובם ככולם בנים שהיו סגורים בישיבות 40 יום ולא יצאו עד ראש השנה. למה גילו את המספר הגבוה הזה? כי הם היחידים שנבדקים".

"הציבור החרדי הוא הכי ממשומע", הוסיף, וסיפר כי באזור שבו הוא גר, מקטן ועד גדול מקפידים על מסכות ושמירת מרחק - ואין סיבה להפנות אצבע מאשימה כלפי כלל הציבור החרדי, ובכלל - מי יודע איפה באמת נדבקו כולם, והרי אף אחד לא באמת בודק את זה. "לא נדבקים בחופי הים, לא בקניונים, לא בהפגנות ולא במסעדות. מה, רק בתי הכנסת מדבקים?"

ולמרות שרק הערב, ראש בית הדין העדה החרדית בירושלים הרב משה שטרנבוך הוציא הודעה לפיה "אין מה לפחד מהשלטונות ויש לשמור על בתי הכנסת פתוחים", דרעי ביקש שלא להתעלם מהכרוזים שהוציאה מועצת חכמי התורה, בהם הסבירו הרבנים כיצד יש להתנהג במהלך החגים הבאים בצל ימי המגפה. "הם כתבו כי לבן אסור להתארח אצל אביו, והוסיפו שלא לנשק את ספרי התורה, לא לעשות הקפות, לא להוריד את המסכה ולהתפלל רק במקומות פתוחים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גמזו: "40% מהמאומתים חרדים; אם אדלשטיין יבקש שאשאר – אשקול"

גופת תינוק אותרה סמוך לבית עלמין בחיפה – המשטרה פתחה בחקירה

המשנה ליועמ"ש: נתניהו לא בניגוד עניינים בעיסוק בהפגנות

שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי | צילום: חדשות 13

"אם נעשה בדיקות סרולוגיות ונבדוק נוגדנים אצל קבוצה מסוימת של צעירים עד גיל 20+, נמצא בכל המגזרים אחוז גבוה של אנשים שיש להם נוגדנים", טען. "אני יודע מחברים שלי שיש צעירים וצעירות שעברו את הקורונה ולא הלכו להיבדק, כי שאלו 'בשביל מה להכניס אנשים לבידוד?'. בציבור החרדי עשו בדיקות - לכן האחוז הוא גבוה".

השר ביקש להזכיר כי ביציאה מהסגר הראשון, לא רק בתי הכנסת הם שנפתחו והגבירו את התחלואה אלא כלל המשק - כך שגם במקרה הזה, לא נכון יהיה להאשים ציבור אחד. "פתחנו את כל המדינה, את מקומות העבודה, את הקניונים והכול על פי תו תקן סגול - אבל את בתי הכנסת לא פתחנו בצורה חופשית אלא במתווה של משרד הבריאות. למעשה, בבתי כנסת ששם מתפללים בדרך כלל 100 בני אדם, התפללו רק 20 איש עם שמירת מרחק של 4 מטר - למרות שבמקומות העבודה שמרו רק על 2 מטר".

כשנשאל כמה זמן לדעתו יימשך הסגר, השיב: "בעיקרון, זה יהיה סגר לא קצר אבל עם תחנות יציאה ויעדים אסטרטגיים שנקבע. נוכל לפתוח לאט לאט ולא נעשה את הטעות שעשינו בסגר הקודם, שמצד אחד היה מעולה והרבה יותר טוב מעכשיו, אבל מצד שני פתחנו יותר מדי במהירות ולא הכנו את הכלים המתאימים כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה. אני מקווה שנלמד מהטעויות ולא נעשה את זה שוב".

קורונה
קורונה | צילום: רויטרס

בתוך כך, הרב קנייבסקי, מבכירי הרבנים במגזר החרדי, הצהיר הערב כי ביצוע בדיקות קורונה בחול המועד הוא בבחינת פיקוח נפש ולכן חובה לבצע אותן. בד בבד, רב בכיר נוסף, גרשון אדלשטיין, הצהיר כי "אין להתארח או לארח בסוכות גם אם מקפידים על יתר ההנחיות".