הנתונים העגומים: זינוק בפניות לטיפול נפשי בעוטף - והיעדר תקצוב

לפי הנתונים של קופת החולים כללית, שמטפלת בכ-85% מתושבי העוטף, חלה עלייה דרמטית במספר הפונים לעזרה נפשית בקרב תושבי היישובים מאז 7 באוקטובר. בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, בו הוצגו הנתונים, דנו גם בבעיית הירידה מישראל של רופאים רבים

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

מאז אירועי 7 באוקטובר, חלה עלייה של כפי שלושה בפניות לטיפול פסיכיאטרי של תושבים ביישובי עוטף עזה, כך עלה מנתונים שהוצגו היום (חמישי) בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות בים המלח. את הנתונים הציגה קופת חולים כללית, שמטפלת בכ-85% מתושבי העוטף.

כמו כן, הנתונים מצביעים על עלייה חדה ברכישת תרופת הרגעה ונוגדי דיכאון, ובנוסף, חלה עלייה בקרב המבוטחים המדווחים על תסמיני חרדה. למרות הנתונים הללו, בישראל, פחות מ-6% מההוצאה הלאומית לבריאות - מופנית לבריאות הנפש, זאת לעומת ממוצע של כ-10% בקרב מדינות ה-OECD. במהלך הכנס, מנכ"ל משרד הבריאות התייחס גם לסוגיית ירידת רופאים ורופאות מישראל, ואמר: "אל תוותרו ואל תתייאשו. נלחם מכאן על הבית שלנו. אין לנו ארץ אחרת".

רופאים רפואה
רופאים בבית חולים

מסקר שנערך לאחרונה והוצג בכנס, עולים הקשיים העיקריים של עובדים במערכת הבריאות הציבורית המשפיעים על העבודה ומעוררים התבלטות בקשר לעזיבה: כ-85% העידו כי מדובר בשיקולים הנובעים משכר נמוך, 77% מעומס רב, 43% מבירוקרטיה ו-17.5% בשל היעדר אפיק קידום מספק.