רשמית: ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה לקראת שביתה

בהסתדרות הרפואית הודיעו על סכסוך עבודה בעקבות המשך חקיקת ביטול עילת הסבירות, כך שהחל מעוד שבועיים יהיה ניתן לצאת לשביתה, ובהודעה נמסר כי כל הרופאים במערכת הציבורית בישראל עתידים לשבות. "פגיעה משמעותית בביטחונם המקצועי של הרופאים"

ההסתדרות הרפואית בישראל הודיעה היום (ראשון) רשמית כי היא מכריזה על סכסוך עבודה לקראת שביתה. המשמעות: הרופאים במערכת הציבורית בישראל עתידים לשבות. בנוסף, בכוונת ההסתדרות לעתור לבג"ץ אם החוק לביטול עילת הסבירות יעבור. אנשי ההסתדרות הרפואית יצאו היום בצעדת מחאה בירושלים, שתגיע עד לבנייני האומה שם תתקיים עצרת חירום.

לפי הודעת ההסתדרות הרפואית, העניינים שבסכסוך הם "פגיעה מהותית בתנאי עבודתם ובזכויותיהם של הרופאים כמו גם במערכת הבריאות, לנוכח הכוונה לתקן את סעיף 15 לחוק יסוד השפיטה, כך שימנע מבתי המשפט לדון וליתן ביקורת שיפוטית מכוח עילת הסבירות על החלטותיהם של ראש הממשלה, הממשלה ושריה ו/או של כל גורם מקצועי במשרד הבריאות, או לתת צווים בכל הנוגע לסבירות החלטותיהם או בכל הנוגע להימנעות הממשלה או מי משריה מקבלת החלטות, לרבות בתחום הבריאות והרפואה ובתחומים הנוגעים לעבודתם של הרופאים.ות".

"שינוי מהותי ופגיעה בתנאי עבודתם ובזכויותיהם של הרופאים עקב הגבלת סמכותם של בתי המשפט לדון ולהפעיל ביקורת שיפוטית בקשר לסבירות החלטת שר הבריאות בענייני משמעת של רופאים, לרבות החלטה בגין שלילה או התליית רישיון רופא, פגיעה מהותית בתנאי עבודתם, בזכויותיהם ובביטחון התעסוקתי של הרופאים עקב הגבלת סמכות בתי המשפט לדון, לבחון ולבקר החלטות שר הבריאות בנושא מינויים ו/או פיטורים של גורמים/רופאים מקצועיים במערכת הבריאות כגון רופא ממשלתי, רופא מחוזי, פסיכיאטר מחוזי וכיוצ"ב".

יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי
יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי

"פגיעה במעמדם של הרופאים, בביטחונם המקצועי, ובזכויותיהם עקב הגבלת סמכותם של בתי המשפט, בכללם בתי הדין לעבודה, לדון ולבחון החלטות בקשר לפיטורי רופאים קבועים לרבות מנהלי בתי חולים, ראשי אגפים במשרד הבריאות ורופאים מחוזיים שמינויים נקבע על פי החלטת שר הבריאות ו/או מי מטעמו, שר הממונה על ביצועו של חוק רשאי ליטול לעצמו כל סמכ ות ומכוח סעיף זה הוא גם רשאי לבטל האצלת סמכויות שהאציל לגורמים שונים בקשר לפיטורי עובדים במערכת הבריאות בכללם רופאים".

"לפיכך, הגבלת סמכותם של בתי המשפט לרבות בתי הדין לעבודה לדון, בעניין סבירות החלטתו של שר בקשר לפיטורי גורמים מקצועיים במערכת הבריאות, מהווה פגיעה בביטחון התעסוקתי של הרופאים, פגיעה במקצועיותם ובחובתם לפעול על פי האתיקה המקצועית".

"על רקע כל הדברים האמורים, חשש ממשי לפגיעה בכוח הארגוני של הרופאים וארגונם היציג, לרבות זכות השביתה, כמו גם חשש ממשי להדרת הארגון היציג מהסדרת תנאי עבודתם וזכויותיהם של הרופאים.ות באמצעות ניהול משא ומתן, תוך מניעה מארגון העובדים את האפשרות להגן ולסייע לרופאים שתנאיהם וזכויותיהם נפגעו ככל שמקור הפגיעה בהחלטת הממשלה ושריה".