קיש: "יש אופטימיות זהירה, סיכוי שהמו"מ יתפוצץ"

בריאיון לחדשות 13, התייחס שר החינוך למשא ומתן שמקיים משרדו עם ארגון המורים - המאיים להשבית את התיכונים ב-1 בספטמבר. קיש טען כי המגעים עלולים להתפוצץ ואמר כי הדברים צפויים להתבהר מחר. הוא הגיב על הטענה שבכוונתו לפטר את יו"ר "יד ושם" כדי למנות איש ליכוד: "יש טענות קשות בנוגע להתנהלות של דני דיין"

זמן צפייה: 07:42

יומיים לפני 1 בספטמבר - חלה היום (רביעי) התקדמות בין ארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך. שר החינוך יואב קיש התראיין הערב במהדורה המרכזית ואמר: "אנחנו בעיצומו של המשא ומתן. יש אופטימיות זהירה, יש מתווה, אבל זה יכול גם להתפוצץ. ביום חמישי נדע אם יש או אין שביתה". במקביל, הוא ביקש להדגיש: "בתי הספר היסודיים, החטיבות והגנים ילמדו כרגיל".

"טבעו של משא ומתן הוא להתכנס לרגעים האחרונים", הוסיף קיש. "הלוואי שהיינו יכולים לדעת מראש. אני רואה רצון לפשרה בארגון המורים, ואני מברך על כך. אני עושה ככל יכולתי כדי שנצליח לפתוח את התיכונים".

Whatsapp Image 2022 11 09 At 1
משרדי משרד החינוך בירושלים

בתגובה על הטענה שהחינוך הממלכתי הוזנח בכהונתו, טען שר החינוך: "אני מגן על החינוך הממלכתי ואני שר החינוך של כולם". הוא הוסיף: "יש גם מהלך מאוד חשוב - אנחנו מוסיפים שעה פרונטלית כמענה למחסור במורים. יש כאן מחיר, וזה לא שארגון המורים נותן לנו מתנות אבל אנחנו מתקדמים".

בהתייחסות נוספת לטענות הנשמעות על פגיעה בחינוך הממלכתי, אמר קיש: "אנחנו מזניקים את החינוך הממלכתי, זה ספין קל ונוח להגיד שאנחנו פוגעים בו. יש לנו תוכניות לצמצום פערים שהשקנו ב-200 מיליון שקלים, ונדחוף את המצוינים קדימה. אנחנו משקיעים גם הרבה בחברה הערבית - והם לא ה'בייס' שלי. אני שר החינוך של כולם, של כל ילדי ישראל".

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
כיתה, ארכיון | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

בהמשך הריאיון, התייחס השר למעמד העגום של אנשי הוראה בישראל: "יש שחיקה ארוכה של שנים רבות במעמד המורה, זה לא נולד בזמן הקצר שאני בתפקיד. אני לא בא בטענות, אלא נלחם במשבר. נלחמתי כדי להעלות את שכר המורים. מעבר לזה המיקוד שלנו במעמד המורה קורה עכשיו - הקמנו צוות בין משרדי לראשונה כדי לתת למורים הטבות במגוון תחומים, במשרד השיכון, ברשויות ובמקומות אחרים".

באותו הנושא, קיש הוסיף כי חלק מהפגיעה במעמד המורה נגרמה בעקבות מעורבות הורית בעבודתם של המורים: "יש מעורבות סבירה שעוזרת לחינוך, אך לפעמים יש התערבות מוגזמת של הורים שמגיעה גם עד כדי אלימות".

לסיום, התבקש קיש להתייחס לפרסום לפיו הממשלה מתכוונת לפטר את יו"ר "יד ושם" דני דיין, במטרה למנות איש ליכוד במקומו. קיש לא הכחיש את הדברים - ואמר: "ש טענות קשות בנוגע להתנהלות של דני דיין ביד ושם. הטענות האלו ייבדקו, גם משפטית, ואני מאוד מקווה שיימצא שהוא יתנהל כשורה - אם לא, נצטרך לטפל בזה".