עלייה בשיעור המצטיינים: זינוק בהישגי תלמידי ישראל בבגרויות

דו"ח של רשת "ערי מצוינות" חושף את נתוני ציוני הבגרות ברשויות המקומיות השונות, וממנו עולה כי חלה עלייה בכמות הזכאים לבגרות של 5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית. 14 רשויות זינקו בשיעור התלמידים שזכו לממוצע גבוה מ-90, ובהן 8 רשויות ערביות • הנתונים המלאים

תלמידיים נבחנים בבחינת הבגרות
תלמידים נבחנים (אילוסטרציה) | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

סיכום כלל ההישגים ב-256 הרשויות המקומיות בישראל מצביע על שיפור בהישגי הבגרויות במקצועות מתמטיקה ואנגלית, כמו כן בשיעור הזכאים לבגרות בהצטיינות. כך עולה מדו"ח שפורסם היום (שישי) על ידי רשת "ערי מצוינות" העוסקת בקידום לימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים, ופועלת ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי.

על פי נתוני הדו"ח,כ-17 אחוזים מהתלמידים זכאים לבגרות של 5 יחידות במתמטיקה. מדובר על עלייה של כאחוז אחד ביחס לשנה שעברה. בנוסף, 137 רשויות שיפרו את הישגיהן במקצוע זה ביחס לנתוני אשתקד. לעומתן, 86 רשויות רשמו ירידה בהישגי התלמידים.

ברשימה הפותחת של שיעור המצטיינים  במתמטיקה, ניתן למצוא את רמת השרון, גבעת שמואל וקריית אונו. את השיפור המשמעותי ביותר רשמה ביתר עילית עם קפיצה של כ-250 אחוז. רמלה ופרדס חנה רשמו שיפור משמעותי גם הן.

מבחני בגרות
מבחני בגרות

בנוסף, גם בבגרות באנגלית חלה עלייה משמעותית, כש-43 אחוזים מהתלמידים זכאים לבגרות של 5 יחידות - עלייה של כ-3 אחוזים ביחס לאשתקד. הרשויות המובילות בשיעור התלמידים שסיימו בהצלחה מבחן בגרות זה, אלה קריית אונו, רמת השרון וגבעתיים. את הקפיצה הגדולה ביותר השיגו קריית אתא ועפולה עם עלייה של כ-38 ו-18 אחוזים בהתאמה, כשגם טייבה ואום אל-פאם עם עלייה של כ-17 אחוזים כל אחת.

עוד עולה מהנתונים, שכ-13 אחוזים מהתלמידים זכאים לתעודת בגרות בהצטיינות, עם ממוצע ציונים של 90 ומעלה. מדובר בעלייה של כ-2.5 אחוזים לעומת השנה שעברה. בנוסף, 14 רשויות רשמו עלייה בשיעור המצטיינים בבגרות, מתוכן 8 רשויות ערביות.

הבגרות במתמטיקה, 2013
ארכיון

אופיר פז-פינס , ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, הגיב על נתוני הדו"ח: "השנה עשינו צעד חשוב בפיתוח המצוינות ברשויות המקומיות עם הרחבת הדו"ח גם לאנגלית ולתעודת בגרות מצטיינת. עוד הוסיף ראש המכון: "מערכת החינוך מתמודדת עם אתגרים מורכבים, שהועצמו עם שנתיים של קורונה. זאת צריכה להיות משימה לאומית של כל הגופים הרלוונטיים להמשיך ולטפח מצוינות בקרב הילדים והילדות שלנו. שנה אחר שנה אנחנו עדים לכך שרשויות שמכוונות למצוינות ומקצות משאבים למשימה הזאת, מצליחות להציג הישגים בהתאם. מסתבר שכשהממשלה, השלטון המקומי, המגזר השלישי והאקדמיה משלבים ידיים יש תוצאות״".