איל וולדמן: "מקורב לרה"מ לחץ לפסילת מועמדותי לפרס ישראל"

אחרי שנחשף כי הסיבה לביטול פרס ישראל בתחומי המדעים היא זכייתו של היזם שהוביל את מחאת קפלן, וולדמן פרץ בבכי במהלך דיון בכנסת, ותקף: "הטענה כי לא מחלקים פרסים בשעת מלחמה - מומצאת ומגוכחת. נלחמתי למען המדינה הזו". בהמשך חשף: "איש העסקים שלומי פוגל לחץ לביטול מועמדותי". מטעמו של פוגל נמסר: "אין לו כל קשר להחלטה"

זמן צפייה: 02:35

אחרי שבשבוע שעבר נחשף כי שר החינוך יואב קיש החליט לבטל את הענקת פרס ישראל בתחומי המדעים בשל זכייתו של יזם ההייטק איל וולדמן, ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, היום (ראשון) הגיע וולדמן, שבתו ובן זוגה נרצחו במסיבת ה"נובה" ב-7 באוקטובר, לדיון בנושא בועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, ופרץ בבכי: "זו ארצי מולדתי שלמענה נלחמתי, ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל, ובן זוגה האהוב נעם שי שהיה לי כבן".

וולדמן האשים: "מי שבחש בהחלטה לפסול את מועמדותי הוא שלומי פוגל, איש עסקים ידוע המקורב לראש הממשלה ולרעייתו. לאחר שנודעה כוונת הועדה להמליץ על מועמדותי, הפעיל פוגל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר 'הנכון' - ולחזור מהכוונה להמליץ עלי. רק לאחר שהוועדה עמדה בלחצים הכמעט בלתי אפשריים שהופעלו עליה ודבקה בהחלטה להמליץ עלי - לא נותרה לשר החינוך ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים. כאמור, משום שלא היה בידו לפסול רק אותי". הוא כינה את המהלך "בזוי והזוי מאין כמותו".

מטעמו של שלומי פוגל נמסר בתגובה: "איל וולדמן הינו אחד מבכירי ההייטק בישראל ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בהמשך אמר וולדמן כי לא ביקש את הפרס, "אבל אם כך מתנהלים מוסדות המדינה - קיים ספק רב לגבי האופן שבו הם מתנהלים בעניינים קריטיים לקיומה ולשלום אזרחיה". מייסד חברת "מלאנוקס" שזכה בפרס החדשנות, התייחס לסיבה הרשמית שמסר השר קיש לביטול כלל הפרסים בתחומי המדעים - 'המצב המלחמתי' - ואמר: "הטענה הזו היא מומצאת ומגוחכת. דווקא בזמן מלחמה יש לחזק את התחומים האזרחיים, את היזמות, את המדע ואת התרבות. משפחות מקריבות את היקר להן מכל וטובי בנינו מאבדים את חייהם כדי להגן ולשמור על החברה האזרחית".

וולדמן תקף את הממשלה וטען כי היא "חותרת ללא הרף מתחת ליסודות החברה והדמוקרטיה. ⁠אם הייתה אמת בטענת השר - הרי שניתן היה לצפות לביטול כל טקסי יום העצמאות, אבל זה לא קורה. אדרבא, אני לומד מכלי התקשורת כי קיימת כוונה לערוך ברוב טקס את טקס המשואות ולהביא אליו את מיטב אמני ישראל. גם את חידון התנ"ך אין כוונה לבטל. מה ההבדל בין טקסים אלו לטקס פרס ישראל? ההבדל הוא איל וולדמן. ⁠ההחלטה לבטל את הענקת הפרסים נבעה מכך שהשר ידע שהוא לא יוכל לפסול את מועמדותי בלבד, ולכן ביטל את כלל הפרסים השנה".

אייל ולדמן
אייל ולדמן | צילום: חדשות 13

 

היזם איל וולדמן ייסד ב-1999 את חברת הטכנולוגיה "מלאנוקס" וכיהן כנשיאה כ-21 שנים. החברה נמכרה בשנת 2020 ב-6.9 מיליארד דולר לענקית השבבים "אנבידיה", שנחלה הצלחה מסחררת בשוק ההון בחודש פברואר.

לאחר שנודע על ביטול הפרסים בתחומי המדעים, וולדמן מסר לחדשות 13: "ההחלטה לא הייתה עניינית והיו מעורבים בה אנשים שלא היו צריכים להיות בתוך התהליך". השר קיש הכחיש את הפרסום לפיו הסיבה היא זכייתו של מייסד "מלאנוקס" והגיב: "דחיית הפרס נובעת רק מהמצב המלחמתי. השנה לא נבחר לפרס ישראל אף זוכה, מכיוון שעבודת הועדות חסויה איני יכול להתייחס אליהן פומבית".

ביטול הפרסים עורר מאבק בין השר לבין הוועדה לבחירת הזוכה בתחום זה. תחילה, רצה לבטל את זכיית איש ההייטק אך בוועדה התנגדו - ולפיכך החליט קיש לבטל את כלל הפרסים בתחומי המדע, כשהדרג המקצועי לא היה מעורב במהלך. גורמים במשרד ואף בסביבת השר התנגדו להחלטה זו - והם סבורים שיש להחזיר את חלוקת כל הפרסים כבר השנה.