סערת ביטול פרס ישראל: אחד הזוכים הוא ממובילי המחאה

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש על ביטול הענקת הפרס בתחום המדעים, וכעת מתברר המניע: איש ההייטק ואחד ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, איל וולדמן, היה הזוכה בפרס ישראל לחדשנות. קיש הכחיש וטען: "הדחייה נובעת רק מהמצב המלחמתי". יו"ר ועדת הבחירה התרעם: "החלטה אומללה"

זמן צפייה: 02:24

לאחר החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל את פרס ישראל בתחומי המדעים, היום (ראשון) פרסם העיתונאי בן כספית את הסיבה לכך: מייסד החברה הטכנולוגית "מלאנוקס" ואחד מראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, איל וולדמן, נבחר לקבל את פרס ישראל לחדשנות.

ביטול הפרסים עורר מאבק בין השר לבין הוועדה לבחירת הזוכה בתחום זה: תחילה, רצה לבטל את זכיית איש ההייטק אך בוועדה התנגדו - ולפיכך החליט קיש לבטל את כלל הפרסים בתחומי המדע, כשהדרג המקצועי לא היה מעורב במהלך. ישנם גורמים במשרד ואף בסביבת השר שהתנגדו להחלטה זו - וסבורים שיש להחזיר את חלוקת הפרסים כולם כבר השנה.

שר החינוך הכחיש את הפרסום, והגיב: "דחיית הפרס נובעת רק מהמצב המלחמתי. השנה לא נבחר לפרס ישראל אף זוכה, מכיוון שעבודת הועדות חסויה איני יכול להתייחס אליהן פומבית". כמו כן, גורמים מסרו כי 11 ועדות פרס החלו בעבודתם לאחר חנוכה וחלקן כבר הביאו לידי השר את שם הזוכה בתחומן, על אף שנדרשו לעשות כן עד סוף מרץ - אך בחירות אלו נגנזו.

איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס
איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס | צילום: חדשות 13

ד"ר עמי אלפבאום, שהיה המדען הראשי ויו"ר ראשות החדשנות, עמד בראש ועדת פרס החדשנות, ותקף בתגובה להחלטת ביטול הפרס: "זו החלטה אומללה. אני לא יכול לתת שום אינפורמציה על מה שקרה בועדה, אני רק יכול להגיד שהיו לנו אנשים בשיעור קומה אדיר שהביאו לחדשנות ויזמות ברמה עולמית. תנו לאדם שעשה שינוי גלובלי בטכנולוגיה העולמית לקבל את הפרס".

ההחלטה לבטל את פרסי ישראל גררה כעס ותסכול בקרב חברי האקדמיה, ולפני כשבוע שיגרו ראשי האוניברסיטאות בישראל מכתב חריף אל שר החינוך, בו טענו: "המסר העולה מהחלטתך הוא שעדיף לחוקרים ומדענים יהודים וישראלים לשעבר להישאר במשרותיהם הנוכחיות מחוץ לישראל".

מלאנוקס ( יח"צ)
מלאנוקס (יח"צ) | צילום: ( יח"צ)

היזם איל וולדמן ייסד ב-1999 את חברת הטכנולוגיה מלאנוקס וכיהן כנשיאה כ-21 שנה. החברה נמכרה בשנת 2020 ב-6.9 מיליארד דולר לענקית השבבים אנבידיה, שנחלה הצלחה מסחררת בשוק ההון בשבוע האחרון. בתו של וולדמן, דניאל, נהרגה יחד עם בן זוגה במסיבת הנובה ב-7 באוקטובר.