סטודנטים באוניברסיטת ת"א לרה"מ: "בלי חוק גיוס שוויוני - נשבות"

במכתב חריף שנשלח מטעמה לנתניהו, גלנט וקיש, אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב הודיעה על כוונתה להשבית את הלימודים ולקוט בצעדי מחאה נוספים - במידה שהממשלה תמשיך בקידום חוק הגיוס הנוכחי. "הסטונדטים והסטודנטיות נושאים בעומס חריג של שירות מילואים. הכבדת הנטל בשל המחסור בכוח אדם תביא למצב אבסורדי - בו סטודנטים יידרשו לבחור בין הגנת המולדת לבין בניית עתידם המקצועי"

אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב | צילום: משה שי, פלאש 90

אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב הודיעה היום (שלישי) במכתב שנשלח מטעמה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולבכירים נוספים, כי בכוונתה להשבית את הלימודים ולנקוט בצעדי מחאה נוספים במידה והממשלה תמשיך בקידום חוק הגיוס הנמצא כעת על הפרק.

"כל עוד החקיקה הנוכחית, המפלה והאי-שוויונית, עומדת על הפרק - אנו ננקוט את כל כלי המחאה העומדים לרשותנו על מנת לשבש את שגרת היום-יום של האקדמיה והמדינה עד לקידומו של מתווה גיוס שוויוני ואחראי", הובהר מטעם האוגדה במכתב, שנשלח גם לשר הביטחון יואב גלנט ולשר החינוך יואב קיש.

הצעד החריף מגיע יומיים לאחר הדיון שנערך בבג"ץ בעתירות נגד חוק הגיוס, שעשוי לטלטל את המערכת הפוליטית ואף להביא לפרישת המפלגות החרדיות מהממשלה. "הסטונדטים והסטודנטיות נושאים בעומס חריג של שירות מילואים מאז 7 באוקטובר, ובמהלך חרבות ברזל נהרגו 17 סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב", נכתב עוד בהודעת האגודה, "הפתרון למצב זה הוא חוק גיוס אחראי שיבזר את עול המילואים ויגדיל את אחוז המשרתים".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד נכתב בשם הסטודנטים: "אנו מודאגים שהכבדת נטל המילואים בשל המחסור בכוח אדם תביא למצב אבסורדי שבו סטודנטים וסטודנטיות יידרשו לבחור בין חובתם וזכותם להגן על המולדת לבין בניית עתידם המקצועי".

יו"ר האגודה באוניברסיטת תל אביב, דניאל זילבר, קראה לכל אגודות הסטודנטים בארץ להצטרף למאבק, והוסיפה: "חוק הגיוס אינו נושא פוליטי, אלא עניין הנוגע ישירות לסטודנטים. אנו משלמים על כך בימי מילואים. אנחנו נלך עד הסוף בסוגייה הזאת עד שבירושלים יבינו שיש הכרח שכל המגזרים ישרתו במדינה".

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, ביום ראשון הרכב מורחב של תשעה שופטים דן בבג"ץ בעתירות המבקשות לחייב גיוס חרדים לאלתר, לצד עצירת תמיכת המדינה במוסדות בהם לומדים מחוייבי גיוס. במהלך הדיון, עו"ד דורון טאובמן המייצג את הממשלה הבהיר כי הרשות המבצעת "רואה חשיבות ראשונה במעלה בהגדלת יעדי הגיוס של תלמידי הישיבות". בעקבות זאת, השופט סולברג תהה: "בעבר כבר גויסו אלפי חרדים בשנה, בעיצומה של מלחמה אי אפשר להתחייב על 3,000 מתגייסים?".

בשלב אחר של הדיון, נציג היועמ"שית הדגיש כי על-פי עמדתה גיוס 3,000 אברכים לא ישקף את ערך השוויון בטווח הארוך, והוסיף: "מערכת הביטחון מחויבת לפעול כבר כעת להגדלת המספר, לאור צרכי הצבא וערך השוויון".

בצל החשש כי החלטת השופטים תפגע בשלמות ממשלתו, נתניהו הודיע לפני כשבועיים וחצי כי בכוונתו לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת, שהוצע על-ידי השר בני גנץ - במטרה לקנות לעצמו זמן נוסף. בהודעה מטעם ראש הממשלה נמסר כי ההצעה תקודם "כדי לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה", מבלי שניתנה כל התייחסות לצרכים של צה"ל לנוכח השינויים הדרסטיים שחלו במצב הביטחוני בישראל מאז קודם החוק בידי הקואליצה הקודמת.