נשיא אונ' ת"א בתגובה חריפה לקיש: "אתה פוגע בחופש האקדמי"

אחרי המתקפה של שר החינוך נגד נשיאי האוניברסיטאות בעקבות המחאה נגד ח"כ שמחה רוטמן, פרופ' אריאל פורת הגיב וכתב לו: "אתה מבין ויודע שבישראל, כמו בכל מדינה דמוקרטית, מן האוניברסיטאות יוצאות ביקורות נוקבות על הממשלה - את זה ברצונך למנוע"

Whatsapp Image 2023 05 30 At 0
שר החינוך יואב קיש ואוניברסיטת תל אביב | צילום: יונתן זינדל, משה שי, פלאש 90

אחרי המתקפה של שר החינוך יואב קיש נגד נשיאי האוניברסיטאות בעקבות המחאה נגד ח"כ שמחה רוטמן השבוע, פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב, פנה היום (שלישי) במכתב תגובה חריף לשר קיש, וכתב: "מיום הכנסך לתפקידך אתה נוקט פעולות שונות שמטרתן האחת והיחידה היא פגיעה בחופש האקדמי של האוניברסיטאות. אתה עושה זאת כי אתה מבין ויודע שבישראל, כמו בכל מדינה דמוקרטית, מן האוניברסיטאות יוצאות ביקורות נוקבות על הממשלה. את זה ברצונך למנוע".

"קיבלתי בתדהמה את מכתבך המופנה ליו"ר ור"ה ואלי באופן אישי", כתב פרופ' פורת בפתח מכתבו, "לפני שאתייחס לאירוע שהתקיים באוניברסיטת תל אביב לפני יומיים, הרשה לי להתייחס במילים אחדות להאשמותיך הכלליות יותר, וזאת בהמשך למכתב ור"ה שיצא אליך לפני שעה קלה, ואשר אף אני חתום עליו. מעולם לא היתה השתקה או סתימת פיות, לא באוניברסיטת תל אביב, ולא באף אוניברסיטה אחרת".

"בכל האוניברסיטאות בישראל יש מקום לכל דעה, של ימין ושל שמאל. חופש הדעה, חופש המחשבה והחופש האקדמי, הם נשמת אפינו", הוסיף פרופ' פורת, "בלעדיהם, לא היתה האקדמיה הישראלית מגיעה להישגים הכבירים אליהם הגיעה, הישגים אשר תרמו כה הרבה לחוסנה הכלכלי, הבטחוני והרוחני של מדינת ישראל".

Whatsapp Image 2023 05 29 At 1
המחאה נגד רוטמן באוניברסיטת ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד הוסיף פרופ' פורת: "חה"כ רוטמן הוזמן להשתתף בפאנל על ידי שני תאים של אגודת הסטודנטים שלנו. על אף שחבר כנסת זה קנה לו שם של "המשתיק הלאומי", לא הססנו לרגע ואישרנו את הזמנתו לקמפוס. יתרה מזו, נערכנו בכוחות מתוגברים, כי ידענו שעלולה להיות מחאה משמעותית כנגד אדם שמסמל יותר מכל אחד אחר את המהפכה החוקתית, לא רק בתוכנה, אלא גם בסגנון האלים של קידומה".

"האירוע אכן הפך קשה לשליטה. הדיווחים על אלימות מחוץ לאולם הדיון אליו הוזמן חה"כ רוטמן באו משני הצדדים ואנחנו בודקים אותם. אני יודע מכלי ראשון, כי שני חברי סגל שלנו נפצעו עקב פעילות אגרסיבית של המאבטחים. חשוב להדגיש כי מחאה כנגדו של חה"כ רוטמן היא לגיטימית לחלוטין, ובאה מצד כאלו שרואים בו סכנה קשה ומוחשית לדמוקרטיה הישראלית. למען הסר ספק אומר את המובן מאליו: אני וחברי מגנים בכל לשון אלימות מכל סוג, זאת להבדיל ממחאה לגיטימית".

"צר היה לי שהמחאות באולם בו התקיים הדיון, לא אפשרו לחה"כ רוטמן להשלים את דבריו. זאת, לא בגלל שאני חס עליו – לחה"כ רוטמן יש הזדמנויות להשמיע את דעותיו יותר מכל אדם אחר, והוא עושה זאת לא אחת תוך השתקתם של אחרים – אלא מפאת הכבוד שאני וחברי רוחשים לתלמידים שלנו אשר הזמינו אותו, ואשר היו מעוניינים לשמוע את דבריו. אני תמה עליך אדוני השר, כיצד מאירוע בודד, שאינו מעיד על כלום, אתה יוצא בהתקפה שלוחת רסן על האקדמיה כולה".

יו''ר הוועדה המסדרת, ח''כ יואב קיש
שר החינוך המיועד, ח''כ יואב קיש | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כזכור, במכתבו של קיש לנשיאי האוניברסיטאות אתמול הוא תקף אותם בחריפות: "אין תפיסה מסולפת יותר של דמוקרטיה וחופש אקדמי מהשתקת דעות מנוגדות בקריאות 'דמוקרטיה' ובמניעת אפשרותן להתבטא ולהציג את עמדתן", כתב בפתח המכתב. "ראיתי את ההתנערות הרפה של האוניברסיטה מהארועים המבישים. ראשי האוניברסיטאות, אין בי פליאה שהובלתם את הממסד האקדמאי למצב הקשה הזה".

קיש המשיך ותקף: "אני מאשים. אתם אחראים ישירים לפגיעה הקשה בחופש הביטוי באקדמיה. פעלתם בצורה פוליטית קיצונית לסתימת פיות של מחנה שלם שחושב אחרת מכם. אתם גרמתם את הנזק הגדול ביותר לממסד האקדמאי שאתם מנהלים. מה הלאה? אני קורא לכם להתעשת, שנו את התנהלותכם ותפעלו אקטיבית לשם הגנה על חופש הביטוי של כלל הדעות בקמפוס גם אם זו לא דעתכם הפוליטית".

הבוקר הגיבו כלל נשיאי האוניברסיטאות, למעט נשיא אוניברסיטת אריאל פרופ' יהודה שינפלד שלא חתם על המכתב, כתבו כי נדהמו ממכתו של קיש, "הנאחז קלושות באירוע נקודתי אך תכליתו 'כתב אישום' בוטה וחסר תקדים כנגד אוניברסיטאות המחקר בישראל".

"מכתבך חושף היטב את הלך הרוח הכללי השורר נגד האקדמיה בקואליציה בה אתה חבר", נכתב. "קשה להשתחרר מהתחושה שאתה, וחלק משותפיך, רואים באקדמיה אויב אידאולוגי שיש להכניעו או לייבשו. ראוי להזכיר, כי אוניברסיטאות המחקר בישראל הן מנוע הקידמה והחדשנות של ישראל, אלה שתורמות להתפתחותו של משק חזק וצומח, אלה שמבטיחות את היתרון המדעי, שממנו גם נגזר בטחונה של ישראל".