ניסיון אחרון למנוע שביתה: קיש וסמוטריץ' נפגשים עם רן ארז

פחות מיממה לפני פתיחת שנת הלימודים, ועדיין נראה כי תלמידי בתי הספר התיכונים יישארו מחר בבית. הערב נפגשים שרי החינוך והאוצר יואב קיש ובצלאל סמוטריץ' עם יו"ר ארגון המורים רן ארז - בניסיון אחרון למנוע שביתה

זמן צפייה: 00:32

פחות מיממה לפני פתיחת שנת הלימודים - ונראה כי אין מנוס משביתה בבתי הספר התיכוניים. גורמים במשא ומתן עם ארגון המורים אמרו היום (חמישי) כי בשל הקרבה לחגי תשרי, ככל ששנת הלימודים לא תיפתח כסדרה - היא תיפתח לאחר החגים. המשמעות למורים היא דרמטית: חודש וחצי ללא שכר. גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן תקפו את ארגון המורים: "אין גבול למה שרן ארז מוכן לעשות כדי 'לנצח' את יפה בן דויד". בתוך כך, הערב נפגשים שרי החינוך והאוצר יואב קיש ובצלאל סמוטריץ' עם ארז - בניסיון אחרון למנוע שביתה. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן בפרטים ומעורב בניסיונות להגיע להסכמות.

המשא ומתן הופסק הלילה ללא הסכמות, ככל הנראה בעקבות ויכוח על גמול השתלמות של המורים הוותיקים שהציעו נציגי האוצר, והבוקר התכנסו יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר החינוך יואב קיש לישיבה מכרעת. לפי גורמים בסביבתו של שר החינוך, השר קיש ניסה לשכנע את ארז להמשיך את המשא ומתן גם היום, אך זה לא צלח.

הגימנסיה העברית רחביה בירושלים
הגימנסיה העברית רחביה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש עוד היה שר החינוך אופטימי, ובריאיון לחדשות 13 הוא אמר: "אנחנו בעיצומו של המשא ומתן. יש אופטימיות זהירה, יש מתווה, אבל זה יכול גם להתפוצץ. ביום חמישי נדע אם יש או אין שביתה". במקביל, הוא ביקש להדגיש: "בתי הספר היסודיים, החטיבות והגנים ילמדו כרגיל".

"טבעו של משא ומתן הוא להתכנס לרגעים האחרונים", הוסיף קיש. "הלוואי שהיינו יכולים לדעת מראש. אני רואה רצון לפשרה בארגון המורים, ואני מברך על כך. אני עושה ככל יכולתי כדי שנצליח לפתוח את התיכונים".

Whatsapp Image 2022 11 09 At 1
משרדי משרד החינוך בירושלים

בתגובה על הטענה שהחינוך הממלכתי הוזנח בכהונתו, טען שר החינוך: "אני מגן על החינוך הממלכתי ואני שר החינוך של כולם". הוא הוסיף: "יש גם מהלך מאוד חשוב - אנחנו מוסיפים שעה פרונטלית כמענה למחסור במורים. יש כאן מחיר, וזה לא שארגון המורים נותן לנו מתנות אבל אנחנו מתקדמים".

בהתייחסות נוספת לטענות הנשמעות על פגיעה בחינוך הממלכתי, אמר קיש: "אנחנו מזניקים את החינוך הממלכתי, זה ספין קל ונוח להגיד שאנחנו פוגעים בו. יש לנו תוכניות לצמצום פערים שהשקנו ב-200 מיליון שקלים, ונדחוף את המצוינים קדימה. אנחנו משקיעים גם הרבה בחברה הערבית - והם לא ה'בייס' שלי. אני שר החינוך של כולם, של כל ילדי ישראל".

בהמשך הריאיון, התייחס השר למעמד העגום של אנשי הוראה בישראל: "יש שחיקה ארוכה של שנים רבות במעמד המורה, זה לא נולד בזמן הקצר שאני בתפקיד. אני לא בא בטענות, אלא נלחם במשבר. נלחמתי כדי להעלות את שכר המורים. מעבר לזה המיקוד שלנו במעמד המורה קורה עכשיו - הקמנו צוות בין משרדי לראשונה כדי לתת למורים הטבות במגוון תחומים, במשרד השיכון, ברשויות ובמקומות אחרים".

באותו הנושא, קיש הוסיף כי חלק מהפגיעה במעמד המורה נגרמה בעקבות מעורבות הורית בעבודתם של המורים: "יש מעורבות סבירה שעוזרת לחינוך, אך לפעמים יש התערבות מוגזמת של הורים שמגיעה גם עד כדי אלימות".

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
כיתה ריקה (ארכיון) | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

אמש שיגר יו"ר ארגון המורים רן ארז מכתב למורים, שבו תקף את מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "מתברר שבמקביל למאבק העיקש של ארגון המורים לטובות מורות ומורי החינוך העל-יסודי, פועלת הסתדרות המורים ביחד עם המעסיקים על מנת לפגוע במורי החינוך העל-יסודי, לסכל את המאבק לטובתכן ולטובתכם ולהכשיל את עוצמת המאבק שמנוהל למען המורות והמורים", כתב - והוסיף: "חמור מכך, מתברר גם שהסתדרות המורים פונה למורים ומשדלת אותם לשבור שביתה, ולהחליש את כוח העבודה המאורגן".

עוד כתב ארז: "במעשים אלה, בניסיונה לפגוע במורות ומורים ובמאבק לטובתכן/ם, מפרה הסתדרות המורים את כללי הברזל המחייבים כל ארגון עובדים, ובוודאי ארגון מורים, וחותרת תחת חובתה לשמור, להגן ולעשות כל שניתן לטובת ולא כנגד, מורות ומורי מערכת החינוך".

"בנוסף התברר, שארגוני מקלדת שממומנים ע"י פורום קהלת, שפועל לפרק את העבודה המאורגנת, מנסים לשבור את לכידות השורות של מורות ומורי החינוך העל יסודי ומפיצים את מכתבו של הממונה על השכר במשרד האוצר שקורא למורים לשבור שביתה. אני מקווה שהסתדרות המורים תתעשת ותעסוק אך ורק בפעולות לטובת המורות והמורים, ותחדל מפעולותיה נגד עובדי ההוראה בישראל, ללא קשר להשתייכותם הארגונית".

יפה בן דויד, מזכ''לית הסתדרות המורים
יפה בן דויד, מזכ''לית הסתדרות המורים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אתמול בבוקר דווח כי נרשמה התקדמות במשא ומתן בין ארגון המורים לנציגי משרד האוצר ומשרד החינוך, ובמתווה הפשרה המסתמן הוסכם כי הסכם שכר המורים יוארך עד שנת 2028, ולא עד שנת 2025 בלבד כפי שדרשו המורים, כאשר כל מורה יקבל תוספת של 2,000 שקלים לשכר, והיקף המשרות יצומצם בשתי שעות שבועיות. ממשרד האוצר נמסר כי הפערים עדיין גדולים, ובמהלך הלילה כאמור הופסק המשא ומתן.