10 ימים למנוע שביתה: פגישת המו"מ לא עסקה בנושאי המחלוקת

מזכ"לית הסתדרות המורים נועדה עם הממונה על השכר במשרד האוצר לדיון שנמשך שש שעות, אך העיסוק היה בעיקר בנושאים שבשוליים. הצדדים סיכמו על דיון נוסף למחר, ורה"מ לפיד ישקול להתערב - אם יראה שיש בכך תועלת לגישור על המחלוקות ולמניעת שביתה

זמן צפייה: 04:22

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד נפגשה היום (ראשון) עם הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, לדיון שנמשך שש שעות, שבו לא עסקו בנושאים המרכזיים שבמחלוקת - לא בשכר המורים הוותיקים ולא בלוח החופשות.

גורמים באוצר אומרים כי נראה היה שבהסתדרות המורים ניסו בעיקר למשוך זמן ולעסוק בנושאים שבשוליים, כמו למשל גמול על ליווי בטיולים וסעיפים נוספים במשא ומתן. באוצר ניסו לסכם על מסגרת תקציבית, ומבחינתם הגבולות הם הסכם שכר על סך ארבעה מיליארד שקלים.

בהסתדרות המורים רוצים יותר, אבל כאמור לא הגיעו אפילו לדבר על זה. למרות שאיום השביתה עדיין בתוקף, הצדדים סיכמו על דיון נוסף למחר, ובינתיים עדיין לא מדברים על פנייה לבית הדין לעבודה והגשת בקשה לצווי מניעה, אך צוותים במשרד האוצר עובדים על הגשת בקשות צווים כאלו.

הפגנת המורים (ארכיון)
הפגנת המורים (ארכיון) | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש הממשלה יאיר לפיד בעצמו התערב היום במשא ומתן, והתקשר לבן דויד כדי לשמוע על המחלוקות שמונעות נכון לעכשיו הגעה להסכם בין הצדדים. בסביבתו של לפיד אומרים כי בעתיד הוא ישקול להתערב, אם יראה שיש בכך תועלת לגישור על המחלוקות ולמניעת שביתה.

במשרד האוצר ובסביבתו של ליברמן טוענים כי מדובר ב"טעות יקרה", בפוליטיזציה של המו"מ שמובל על ידי גורמי המקצוע, ובנגיסה בטריטוריה שלו כשר האוצר האחראי על גיבוש עמדה אחידה של הממשלה בסוגיה. ליברמן שומע לאורך היום את שרי המחנה הממלכתי, לא רק את שאשא-ביטון שזה עיסוקה, אלא גם את אלקין ותמנו-שטה שמחזקים את עמדת השרה ואת המורים, וליברמן חושב שמדובר בפוליטיזציה של הדיון כולו, שיעלה בסוף לקופת המדינה הרבה כסף.

אביגדור ליברמן ויאיר לפיד
אביגדור ליברמן ויאיר לפיד | צילום: רויטרס

בעוד משרד האוצר מציע תוספת למורים הצעירים, את בן דויד מעניינים בעיקר הוותיקים. הפער בין שכרה של מורה ותיקה למורה מתחילה הוא מאתיים וחמישים אחוזים, גדול מן הפערים במדינות ה-OECD. באוצר מציעים תוספת שכר מכובדת למורים צעירים, אך באשר לשמונים ושמונה אלף מורים בעלי ותק של יותר מעשור - הם יסתפקו בהרבה פחות.

באוצר יגידו שמורים ותיקים מרוויחים משכורת מכובדת, אלא שלפי נתוני ה-OECD המשכורת בישראל מגיעה לממוצע רק בשנה ה-30 לוותק. אם ניקח מורה בעלת ותק של חמש עשרה שנים - היא תרוויח 10,700 שקלים לפי הצעת האוצר. בספרד היא הייתה מרוויחה 13 אלף, בהולנד - 19 אלף, ובגרמניה - 22 אלף שקלים.

עיוות נוסף הוא הפער בין ימי החופשה של ההורים לילדים. בשנה החולפת היו 72 כאלה, וגם פה אנחנו שיאנים בהשוואה לעולם. בבריטניה היו 67 ימי חופשה שלא חפפו להורים, באוסטרליה 56, ובדנמרק 55 ימים כאלה.

במשרד האוצר מעוניינים ובצדק להמיר את ימי אסרו חג בימי שישי - שבהם ההורים לא עובדים, אלא שגם במקרה הזה הם נתקלים בהתנגדות. בכל אחד מהנושאים יש מקום להתפשר לטובת שיפור המערכת, אלא שבינתיים כל אחד מתבצר בעמדתו והספירה לאחור נמשכת.