מנכ"ל משרד החינוך מתפטר: "הקרע אליו הגענו לא מאפשר לי להמשיך"

אסף צלאל הודיע לשר החינוך קיש כי החליט לסיים את תפקידו: "הקרע בעם לא מאפשר לי לממש את אחריותי כהלכה. יש לחשב מסלול מחדש ולפעול לאיחוי הקרעים". המחליף שבחר קיש: מנהל מחוז ירושלים מאיר שמעוני

זמן צפייה: 03:58

מנכ״ל משרד החינוך אסף צלאל הודיע הבוקר (שישי) לשר החינוך יואב קיש על החלטתו להתפטר ולסיים את תפקידו. צלאל הסביר כי קיבל את ההחלטה בעקבות הקרע בעם בשל המהפכה המשפטית: "הקרע אליו הגענו אינו מאפשר לי להמשיך ולממש את אחריותי כהלכה". את צלאל יחליף מנהל מחוז ירושלים, מאיר שמעוני.

"מעולם לא השתייכתי לצד זה או אחר ואיני בוחר צד גם היום", הסביר צלאל, והמשיך: "מערכת החינוך היא ממלכתית ויש לשמור עליה כזו. יש לקחת אותה כעת, לחשב מסלול מחדש וגם באמצעותה לפעול לאיחוי הקרעים. אני פונה לכל אנשי החינוך היקרים - אני גאה בכם ומעריץ את עשייתכם. המשיכו בתפקידכם המקצועי וממשו את אחריותכם הגדולה".

לבסוף סיכם המנכ"ל היוצא: "אני מודה לשר יואב קיש על ההזדמנות, החברות והשותפות האמיתית והכנה, אני מאמין מאוד בתוכנית העבודה אותה ישמנו יחד לשנים הקרובות ומשוכנע שהשר ידע להוביל את המערכת החיונית, אותה הוא כל כך אוהב ופועל למענה, למקומות טובים עוד יותר במעלה הדרך. כטייס אמשיך לטוס ולשרת בצה"ל בראש מורם, כי זו משמעות המשפט -'אין לי ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת'".

יו''ר הוועדה המסדרת, ח''כ יואב קיש
שר החינוך המיועד, ח''כ יואב קיש | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מלשכתו של שר החינוך נמסר: "אסף שימש כמנכ"ל משרד החינוך בחצי שנה האחרונה, ובינינו הכרות ארוכת שנים המושתתת על שותפות וחברות. אני מודה לאסף על ביצוע תפקידו באופן מקצועי ומסור, תוך שימת דגש על טובתם של תלמידי ישראל והערכות לפתיחת שנת הלימודים. אני מאחל לו הצלחה רבה בכל אשר יפנה".

על מחליפו של צלאל, מאיר שמעוני, שימונה לממלא המקום: "הינו איש חינוך מוערך ומקצועי ובעל ניסיון של עשרות שנים במשרד החינוך, לתפקיד מ"מ מנכ"ל. שמעוני ייכנס לתפקיד באופן מיידי, תוך כדי חפיפה מסודרת עם המנכ"ל היוצא".

מטה משרד החינוך
מטה משרד החינוך

סמנכ"לית משרד החינוך לשעבר, מיכל טביביאן מזרחי התייחסה: "מנכ"ל משרד החינוך, אסף צלאל, פעל היום באחריות הנדרשת כאשר החליט לסיים את תפקידו. מהודעתו ניתן להבין כי אי אפשר לנהל מערכת חינוך ממלכתית, כאשר מעניקים תקציבים מוגדלים לזרמים ורשתות שאינם לוקחים חלק בחברה, כאשר נותנים סמכויות התערבות בתכנים לאדם קיצוני כמו אבי מעוז, כאשר מתקצבים בתקציב מדינה בתי ספר שאינם מכינים את בוגריהם לעולם העתידי וכאשר מגבילים אוטונומיה ועיסוק בזהות וערכים דווקא בזרם חינוך הממלכתי. צלאל הבין שהוא אמור לנהל ולבנות מערכת חינוך שתתמודד עם ההקצנה ההולכת וגוברת בחברה הישראלית, ובמקום זה הוא נדרש לנהל מערכת חינוך שרק בונה עתיד קיצוני יותר".

בארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים", הגיבו גם כן להתפטרות של צלאל: "מערכת החינוך חייבת לסמן ולהוביל את ערכיה של מדינת ישראל. התפטרות מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל היא קריאת השכמה עם דגל אדום שמתנוסס מעליה. מערכת החינוך חייבת להישאר ממלכתית, נאמנה למדינה, לחברה הישראלית כולה ולא לסקטור פוליטי כזה או אחר".

"זה הזמן לוודא שמערכת החינוך תישאר מעל המערכת הפוליטית, תוביל ותסמן את ערכיה של מדינת ישראל לעתיד, בתקופה מורכבת זו, בעת משבר כה חריף שקורע את העם. על שר החינוך קיש מוטלת אחריות כבדה ביותר ואנו מקווים שיפעל במקצועיות, באחריות ויעמוד בפני כל הלחצים שעוד יגיעו", נמסר על ידי הארגון".

אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, הגיב: "פרישת מנכ"ל משרד החינוך צריכה להוות תמרור אזהרה ענק להורים לילדות וילדים בחינוך הממלכתי - אין אף שומר סף בין הילדים של כולנו לבין אבי מעוז ושאר קיצוניים. מי שראה את הדברים מבפנים הבין שהוא לא יכול לעמוד בפרץ ולקח אחריות וצריך להודות למנכ"ל היוצא ששיקף לכולנו את חומרת המצב. אנחנו ההורים נצטרך לעמוד כחומה בצורה בין תכני הדתה קיצוניים במערכת החינוך הממלכתית לבין הילדים שלנו, ואת זה נעשה".