משרד החינוך איים, "מכתב הסרבנים" לא יוצג בתיכון בת"א

מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני שיגר מכתב להנהלת גימנסיה הרצליה בת"א, לקראת הצגת "מכתב הסרבנים" שעליו חתומים כ-200 בני נוער המיועדים לשירות צבאי שלומדים במוסד החינוכי. בעקבות זאת, הוועד המנהל של התיכון ביטל את האירוע. זעם בקרב בני הנוער: "ניסיון השתקה"

מטה משרד החינוך

מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני שיגר אתמול (שישי) מכתב לראשי הגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב, והתריע משלילת הכרה ותקצוב אם יציגו מחר 200 מיועדים לשירות ביטחון שלומדים בתיכון את "מכתב הסרבנות". נזכיר כי לפני כשבוע הנערים הודיעו כי בכוונתם לא להתגייס לצה"ל בעקבות המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית, וכי יודיע על כך רשמית מחר. בעקבות האיומים של משרד החינוך, הוועד המנהל של התיכון החליט לבטל את האירוע.

במכתב מפרט המנכ"ל מדוע האירוע, אותו הוא מכנה "אירוע התומך בהתנגדות לגיוס לצבא בהשתתפות גורמים שונים", הוא למעשה אינו חוקי. אחד מנימוקיו הוא החוק משנת 1953 הקובע כי אחת ממטרות החינוך הממלכתי היא "לחנך לשירות משמעותי בצבא הגנה לישראל או לשירות לאומי-אזרחי כהגדרתו בחוק שירות לאומי- אזרחי", ממנו משתמע כי עידוד סרבנות בבתי ספר היא אינה חוקית בישראל.

עוד נכתב, כי "על מנת לשמור על מעמדה של מערכת החינוך הממלכתית ועל אמון הציבור בה ובעובדיה, אני מוצא לנכון לפנות אליכם, כנציגי הבעלות וכמעסיקתו הישירה של המנהל, על מנת להסב את תשומת לבכם לדברים, ועל מנת שתשקלו מחדש את קיומו של האירוע בתוך כתלי וחצרי המוסד החינוכי, וכן את אופן קיום האירוע כך שיעמוד בהוראות הדין. יודגש כי אי שמירה על הדין וההנחיות, לרבות אלה המוזכרים לעיל, עשויה להביא לנקיטת צעדים שונים לרבות שלילת הכרה ותקצוב של מוסד החינוך ושלילת אישור העסקה".

לשכת גיוס תל השומר
לשכת גיוס תל השומר | צילום: פלאש 90

אחד מיוזמי המכתב, טל מיטניק בן ה-17 מתל אביב, אמר: "אנחנו, בני ובנות נוער שמשתתפים במחאה, החלטנו בשבועות האחרונים שחייבים לעשות משהו. חייבים לעצור את המהפכה המשפטית וחייבים להפסיק לקחת חלק בצבא שמשרת התנחלויות ואת הכיבוש. החלטנו להשתמש בכוח שלנו כמלש"בים כדי למחות ולהגיד שלא נתגייס".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308272011' autoplay='0' credit='' desc='טל מיטניק, מיוזמי המכתב' poster='' kid='1_n1xix2al' duration='21']

מ"נוער נגד דיקטטורה" נמסר בעקבות ההחלטה על ביטול האירוע: "הוועד המנהל של הגימנסיה התקפל בפני המתקפה האנטי-דמוקרטית שמנסה להשתיק את הקול שלנו - בני ובנות נוער. אנחנו לא נעצור ונקיים את האירוע מחר - בין אם בתוך בית הספר או מחוצה לו. לא ישתיקו את המחאה שלנו נגד הדיקטטורה והכיבוש. אנחנו מודים למנהל בית הספר זאב דגני שעומד לצדנו בלי להיכנע".

מתן פלג' יו"ר תנועת "אם תרצו"', מסר: "ניצחון לשפיות, ניצחון לציונות. כל הכבוד לוועד המנהל שהציב כרטיס אדום למנהל דגני, והבהיר שסרבנות לא תתקבל בבית ספרם. אנו מודים לכל האזרחים שהביעו את כעסם המוצדק ודרשו לבטל את האירוע המביש. עדיין נותרו ערכים בחברה הישראלית, סרבנות היא קו אדום, אנחנו גאים לשרת בצה"ל שלנו".

שי גליק, מנכ"ל "בצלמו" שפנה לשר החינוך בעניין, מסר כי הוא "מברך על דרישת שר החינוך מהגימנסיה וכניעתה לדרישתו. שר החינוך, מר יואב קיש, מוכיח שוב ושוב את מחויבותו לחופש הביטוי - אך גם לביטחון ישראל ולצה"ל. מחבלים וסרבנים אין מקומם בבית ספר במימון מדינת ישראל. מר זאב דגני מוזמן לפתוח בית ספר ברמאללה ושם לארח מחבלים, בני משפחות מחבלים, סרבנים ושאר עוכרי ישראל. לא ניתן בשום פנים ואופן שבית ספר ממלכתי ציוני במדינת ישראל יחתור תחת צבא הגנה לישראל וביטחון מדינת ישראל".