שרת החינוך קיבלה את הכרעת בג"ץ: פרס ישראל יוענק לפרופ' גולדרייך

לאחר שביהמ"ש העליון החליט ברוב דעות להורות ליפעת שאשא-ביטון לפעול על פי המלצתה של ועדת פרס ישראל, הודיעה השרה כי הפרס לשנת תשפ"א בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב אכן יוענק לזוכה. "אדם שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי לא ראוי לפרס ממלכתי"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הודיעה היום (שלישי) כי היא מקבלת את הכרעת בג"ץ להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך. זאת, לאחר שבית המשפט העליון החליט ברוב דעות להורות לשאשא-ביטון לפעול על פי המלצתה של ועדת פרס ישראל, ולהעניק את הפרס לשנת התשפ"א בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב, לזוכה שנקבע.

פרופ' גולדרייך מסר בתגובה: "אני שמח שבית המשפט הגבוה לצדק החליט לבטל את החלטת השרה ומקווה שהדבר יתקן ולו במעט את הנזק האדיר שגרמה הפרשה הזו לחופש הביטוי וליוקרתו של פרס ישראל".

השופט נ' סולברג, בדעת מיעוט, סבר כי אין עילה משפטית להתערבות בהחלטת שרת החינוך. עם זאת, השופט י' עמית והשופטת י' וילנר הצביעו בעד הצעד - ולכן התקבלה ההחלטה. השופטת האחרונה קיבלה את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, וקבעה כי לא היה מקום להתערב בהחלטת הוועדה המקצועית להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס.

כזכור, שרת החינוך החליטה בתחילה שלא לאשר את המלצת הוועדה לפרס, נוכח חתימתו של פרופ' גולדרייך על עצומה שבה התבקש האיחוד האירופי ליישם את מדיניותו ולהימנע משיתוף פעולה מדעי ותעשייתי עם מוסדות אקדמיים ישראליים שפועלים באזור יהודה והשומרון.

עם זאת, השופטת וילנר עמדה על כך שמדיניות זו קיבלה ביטוי מפורש בהסכם שחתמה ממשלת ישראל עם האיחוד האירופי לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי, שבמסגרתו הסכימה הממשלה להחריג מתחולתו את אזור יהודה והשומרון.

לכן, השופטת וילנר קבעה כי במקרה הנוכחי, למרות שאין להקל ראש בחומרת המעשה של פרופ' גולדרייך, ולמרות החומרה היתרה שטמונה בקריאה לחרם – החלטת השרה שלא להעניק לפרופ' גולדרייך את פרס ישראל בגין חתימתו על העצומה, אינה מהווה סיבה חיצונית נדירה וקיצונית שניתן להביאה בחשבון כשיקול לביטול זכייתו. זאת, מאחר שהמדיניות שהאיחוד האירופי התבקש ליישם בעצומה, מעוגנת במפורש בהסכם שיתוף הפעולה שעליו חתמה ממשלת ישראל.

שרת החינוך הגיבה לדברים: "בג"צ יכול היה להכריע כשהנושא הגיע לפתחו, אך מרגע שבחר להעביר את ההכרעה אליי היה נכון שיכבד אותה. אדם שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי לא ראוי לפרס ממלכתי ממדינת ישראל, יהיו הישגיו אשר יהיו ויהיו דעותיו הפוליטיות אשר יהיו. צר לי על החלטת בג"צ, אך אכבד אותה".