שרת החינוך: פרופ' גולדרייך שקרא לחרם לא יקבל פרס ישראל

יפעת שאשא-ביטון קיבלה את ההחלטה הסופית שפרופסור עודד גולדרייך, שחתם בעבר על עצומה לחרם נגד אונ' אריאל, לא יקבל את הפרס שהיה אמור לקבל השנה: "לא ניתן להעניק פרס למי שקורא לחרם"

יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון הודיעה היום (חמישי) כי החליטה שלא להעניק את פרס ישראל בתחום המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לפרופסור עודד גולדרייך בשל קריאותיו בעד חרם על ישראל בעבר. לטענתה, "ההחלטה נובעת מחתימתו על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל".

שרת החינוך כתבה כי "קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל, חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את היצירה, המגוון וחופש הדעות. חתימתו של פרופ' גולדרייך על העצומה הקוראת להחרים מוסד אקדמי ישראלי מהווה מקרה חריג המצדיק את הבחירה שלא להעניק למועמד את הפרס, על אף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים בתחום מחקרו".

פרופסור עודד גולדרייך
פרופסור עודד גולדרייך | צילום: חדשות 13

מפרופסור גולדרייך נמסר כי ההחלטה "מאוד מאכזבת, בעיקר לנוכח ההבטחות ל'שינוי' והתייחסות מכבדת של יריבים פוליטיים שהיו בבסיס ההקמה של הממשלה החדשה".

מכון ויצמן למדע מסר בתגובה להחלטה: "אנו מצרים ומוחים בחריפות על החלטת שרת החינוך. פרופ' גולדרייך הוא מדען מוביל ומוערך בתחומו אשר למחקרו תרומה משמעותית לקידום המדע והרחבת הידע לטובת האנושות כולה. טיעונים אלה עמדו בבסיסה של המלצת הוועדה להעניק לו את פרס ישראל. בחברה דמוקרטית יש לשמר את עקרון חופש הביטוי כעיקרון על, והתבטאויות פוליטיות אינן צריכות להוות שיקול בהכרעה בעניין מקבלי פרס ישראל. ראוי היה שהשיקול היחיד להענקתו יהיה מצוינות מחקרית".

שר החינוך לשעבר יואב גלנט מסר כי הוא "מברך על כך ששרת החינוך הנכנסת אימצה את החלטתי שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ׳ גולדרייך. ‏כפי שקבעתי בהחלטתי, אין לאפשר מצב בו אדם פועל בידו האחת להחרים את מדינת ישראל ומוסדותיה האקדמיים, ובידו השנייה מבקש לקבל את פרס ישראל".

כזכור בפברואר האחרון, החליטה ועדת השופטים להעניק את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב, לגולדרייך. החלטת הוועדה לא אושרה על ידי שר החינוך לשעבר, יואב גלנט, שסבר כי פרסומים ועצומות שעליהם חתם הפרופסור בעבר, מלמדים על תמיכתו בתנועת החרם על ישראל (BDS). "תרחיש שבו תומך בתנועת החרם יעמוד על הבמה ביום העצמאות ויקבל מידי ראשי המדינה את פרס ישראל הוא תרחיש שלא אתן לו את ידי", אמר גלנט.