יום הלימודים בחינוך המיוחד לא יקוצר: בג"ץ הפך את החלטת משרד החינוך

השופטים קיבלו את עתירת עמותת אלו"ט והורי ילדים על הרצף האוטיסטי נגד החלטת מנכ"ל משרד החינוך לקצר את יום הלימודים, בטענה כי "ההחלטה התקבלה מבלי לאפשר להורים תקופת התארגנות נאותה"

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בג"ץ קיבל היום (ראשון) את עתירת עמותת אלו"ט והורי ילדים על הרצף האוטיסטי נגד החלטת מנכ"ל משרד החינוך לקצר את יום הלימודים בחינוך המיוחד. משרד החינוך נימק כי מחסור בכוח אדם הביא לקיצור יום הלימודים - אך בג"ץ הפך ההחלטה וקבע שיום הלימודים יישאר כפי שהוא.

בפסק הדין כתבו השופטים יצחק עמית, דפנה ברק-ארז ועופר גרוסקופף כי "ההחלטה התקבלה מבלי לאפשר להורים תקופת התארגנות נאותה בהתחשב במורכבות הטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי. ההחלטה גורפת וחלה על כל מוסדות הלימוד בארץ למרות שיש מחוזות שבהם המחסור חמור פחות, וניתן לתת לו מענה אחר. כמו כן, בניגוד לאמור בחוק, ההחלטה לא התקבלה על-ידי שר החינוך, ואף לא הובאה לאישורו של שר האוצר".

מעמותת אלו"ט נמסר: "אנו מברכים על החלטת בג"ץ שביטלה את החלטת משרד החינוך, ושמחים שיום הלימודים ישאר כסדרו עד השעה 16:45. זהו פסק דין חשוב בתחום זכויות תלמידים על רצף האוטיזם ותלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בכלל".

עוד הוסיפו באלו"ט: "נימוקי השופטים לפסק הדין מסתכלים על תלמידים על רצף האוטיזם באופן שיוויוני ביחס לכל שאר תלמידי ישראל, וכפי שכתבה השופטת דפנה ברק ארז - הפתרון של 'גם לי גם לך לא יהיה' - לא היה רצוי עוד במשפט שלמה, והוא אינו רצוי אף במקרה שבפנינו. עוד התייחסו השופטים לטענה שמדובר בהחלטה זמנית וציינו כי החלטות זמניות טיבן להפוך לקבועות. אנו בטוחים כי יחד עם משרד החינוך נצליח למצוא את הדרך ואת המודלים המיטביים עבור תלמידים על רצף האוטיזם".

השופט יצחק עמית
השופט יצחק עמית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, בחודש יוני האחרון הודיע משרד החינוך כי בעקבות מחסור חמור בעובדי הוראה הוחלט לקצר את יום הלימודים בחינוך המיוחד. בהודעה נכתב בין היתר כי ההחלטה נעשתה בשל "גידול משמעותי בשיעור התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי". ההחלטה הביאה לזעם ציבורי ומחאה של הורים לילדים על הרצף האוטיסטי.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החלטת משרד החינוך הייתה לקצר את יום הלימודים ב-45 דקות כך שיסתיים בשעה 16:00 במקום בשעה 16:45, בנימוק כי בשנים האחרונות חלה עלייה בכמות התלמידים, ובמקביל, "מחסור ניכר בעובדי הוראה, עובדי טיפול ועובדי סיוע כחלק ממגמה עולמית וארצית הולכת וגוברת בתחום זה".