כמחצית דיווחו על חרדה: דו"ח חדש קובע כי מצוקת בני הנוער החריפה

דו"ח של עמותת עלם, העוסק במצוקת בני הנוער והצעירים בישראל, משקף תמונה עגומה. לפי הממצאים, מצבם הנפשי, החברתי והמשפחתי של האוכלוסיה הצעירה החריף בשנה החולפת, וזו למרות שתמה מגפת הקורונה. הנשיא הרצוג: "דו״ח עלם מספר את הסיפורים ומראה את הפנים שמאחורי העוני, המצוקה והסיכון"

בני נוער, נערים, צעירים
מדוכאים וחרדים יותר: דוח מצוקת בני הנוער של עלם | צילום: משה שי, פלאש 90

מצוקות בני הנוער בישראל החריפו והעמיקו בשנת 2022, גם לאחר שהחיים לכאורה שבו למסלולם לאחר מגיפת הקורונה, כך עולה מדו"ח שהגישה היום (שלישי) עמותת עלם לנשיא המדינה יצחק הרצוג. נתוני הדו"ח השנתי של העמותה מבוססים על מידע שנאסף מפניות של יותר מ-12 אלף בני נוער, להם סייעה העמותה בשנת 2022.

על פי הדו"ח, 50% מבני הנוער והצעירים סיפרו כי הם בודדים, ושיתפו על הקושי ביצירת קשרים חברתיים ובהתמודדות עם סיטואציות חברתיות. כ-44% דיווחו כי הם מתמודדים עם חרדה ודכאון, ו-19% שיתפו כי הם מקבלים טיפול רגשי קליני - אצל פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים שונים.

צה''ל, נערים בסיכון
שיתוף הפעולה בין לוחמי לוט''ר לבין הנערים בסיכון

בנוסף, 58% מבני הנוער דיווחו כי השתמשו באלכוהול, ו-40% דיווחו כי השתמשו בסמים - בהם "גז הקצפות", שהשימוש בו הולך והופך לנרחב יותר ויותר בשנים האחרונות. כמו כן, כ-26% מבני הנוער דיווחו על אלימות מחוץ לבית ו-20% מהם דיווחו על מקרי אלימות בתוך הבית - חלקם ממושכים ומתרחשים כבר שנים רבות.

18% מבני הנוער דיווחו כי חוו פגיעה מינית, ו-8% סבלו מאלימות ברשתות החברתיות, כולל חרמות, הצקות, תכנים פוגעניים ושיתוף תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני.

הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב לממצאים: ״דו"ח עלם מספר את הסיפורים ומראה את הפנים שמאחורי העוני, המצוקה והסיכון. אסור לנו להתעלם מכך. חברה שאינה מסייעת ותומכת במי שזקוקות וזקוקים לכך - ובעיקר בגיל צעיר- אינה ראויה להיקרא חברה מתוקנת. אני מודה לכם, למי שנמצאות ונמצאים תמיד בחזית העשייה - העובדים, המתנדבים, הפעילים, והתומכים. חיזקו ואימצו".