רה"מ עדיין לא מתערב, השרים מתקוטטים: דוהרים לשביתה ב-1 בספטמבר

בעוד ארבעה ימים אמורה להיפתח שנת הלימודים, ובינתיים שרי האוצר והחינוך עוקצים אחד את השני ולא מוצאים פתרונות. אחרי פגישת לפיד-ליברמן מסר רה"מ כי הוא "יבחן את נושא צווי המניעה אבל מבקש מהצדדים למצות תחילה את המו"מ"

זמן צפייה: 20:55

דוהרים לשביתה ב-1 בספטמבר: בעוד ארבעה ימים אמורה להיפתח שנת הלימודים, וגם הערב (ראשון) נראה כי החופש הגדול יתארך. ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש היום עם שר האוצר אביגדור ליברמן כדי לדון במשבר החינוך, ובתום הפגישה אמר: "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסידרה. ראש הממשלה יבחן את נושא צווי המניעה אבל מבקש מהצדדים למצות תחילה את תהליכי המשא ומתן".

יו"ר ארגון המורים רן ארז שלח היום מכתב לממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, וכתב: "בטרם יסלים המצב עוד יותר, ועל מנת לנסות למנוע את אי פתיחת שנת הלימודים, אני קורא לכם לחזור לשולחן המו"מ עוד הערב ולהגיע למשרד הארגון לישיבת מו"מ רציפה, בנסיון אחרון למצוא פתרון לכלל המחלוקות".

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כצעד אחרון לפני שביתה ב-1 בספטמבר, שר האוצר ליברמן עדכן היום כי הוא פנה לפרקליטות המדינה בבקשה להוציא צווי מניעה למורים - ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הגיבה ואמרה כי מי שמבקש צווי מניעה בזמן בו יושבים למו"מ מוכיח כי אינו מעוניין להגיע להסכם ולא מתעניין בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים".

"משרד החינוך בנה והציע פתרונות ומענים לכל הפערים בין הצדדים", הוסיפה שרת החינוך, "הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות, ויעשה הכל כדי להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, לא רק בשנה הנוכחית, אלא גם בשנים הבאות, תוך כדי קידום מורים חדשים במערכת ושימור והמרצת המורים האיכותיים שנמצאים במערכת כיום. מדובר במשבר לאומי. זה הזמן לכנס את הממשלה כדי לפתור אותו".

ליברמן המשיך וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לידיעת שרת החינוך: צווים למניעת שביתה במערכת החינוך מבוקשים באופן מסורתי ע״י משרד החינוך. גם בשנת 2019 וגם בשנת 2020 כשהסתדרות המורים איימה בשביתה, משרד החינוך ביקש להוציא צווי מניעה עוד באמצע אוגוסט וזאת מתוך ההבנה שלוקח זמן להיערך עם צו כזה, ובתאריך ה-27 באוגוסט הבקשות הוגשו".

עוד קודם לכן התנגח ליברמן בשאשא-ביטון, שותפתו לקואליציה, ועקץ אותה ואת מפלגתה בראשות גדעון סער: "במצע של "תקווה חדשה" הציעו 8,000 ש"ח למורים צעירים, אנחנו נותנים 9,000 ש"ח".

משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד משכן ראש הממשלה בירושלים, מורים, הסתדרות המורים
משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד משכן ראש הממשלה בירושלים

יש לציין כי משפטית, משרד האוצר אינו המעסיק הישיר של המורים, לכן אינו יכול לפנות לבית הדין לעבודה ולבקש צווי מניעה. אולם ליברמן טוען כי לאחר שיחה עם היועץ המשפטי של משרד האוצר הוא סבור כי זה אפשרי, כיוון שהמשרד הוא צד בסכסוך העבודה. צו המניעה יתייחס גם להסתדרות המורים וגם לארגון המורים, אליו התייחס ליברמן ואמר: "על פניו סיכמנו הכול. הסכמתי על פשרה עם רן ארז על אחד הסעיפים, העיקר שם זה הכבוד".

בנוגע למסגרת התקציבית אמר ליברמן כי משרד האוצר הוא הגוף שקובע את המסגרת, שעומדת על ארבעה מיליארד ש"ח, וזה לא עניין משפטי שקשור ליועצת המשפטית לממשלה. ליברמן הדגיש כי "העולם כולו בדרך למשבר כלכלי קשה, כמו שניתן להבין מהודעות נגיד הבנק הפדרלי בארה"ב, וצריך לנהוג באחריות תקציבית", והוסיף "יש ציפיות שכר במגזר הציבורי של 40 מיליארד שקלים, והן ייגזרו מההסכם שנחתום עם המורים. צריך לשמור על קופת המדינה ולא להיכנס מחדש לגירעונות ענק כמו כשקיבלנו את האוצר".

מלבד המורים, ליברמן אמר היום כי יסכימו באוצר לדון בשכר מעונות היום והמשפחתונים, שהודיעו היום על שביתת אזהרה בחמישי הקרוב, שתימשך לימים נוספים אם לא יחול שינוי בהסכמי השכר לאור פרסום ההמלצות של ועדת סל המחירים. המטפלות והגננות דורשות שמשרד האוצר ומשרד הכלכלה יקבלו את המלצות הועדה על העלאת התעריף שהובטח, בעוד שאלו החליטו להפחית את העלייה בכ-20% ולחלקה לשתי פעימות, מה שיוביל לעלייה בשכרן של המטפלות בעשרות שקלים בודדים בלבד, ובמקרים מוסימים אף לירידה בשכרן.

לשאלה כיצד יקבע משרד האוצר מיהו מורה מצוין בעת שמשרד החינוך לא שותף לתהליך, אמר ליברמן: "הרעיון הוא לא לקבוע מי מצוין באמצעות קריטריונים אחידים של הממשלה, אלא באמצעות סל משאבים שיעמוד לרשות מנהל כל בית ספר בסך 36,000 ש"ח לחודש". על דרישת התוספת למורים הוותיקים אמר כי "הבעיה היא לא בכספים אלא בתפיסה, אני סבור שיש להפנות את רוב הכספים למצוינות וגמישות ניהולית".