"אסור לגורמים פוליטיים להיכנס למוסדות חינוך ללא אישור"

משרד החינוך הפיץ אגרת לכל בתי הספר בארץ בו הבהיר כי המשרד אוסר על כניסת גורמים פוליטיים לשטחי מוסדות השייכים "במישרין או בעקיפין" למשרד החינוך - ללא אישור מראש של לשכת שר החינוך יואב קיש: "תפקיד משרד החינוך הינו בראש ובראשונה לשמור, להגן ולקדם את כלל ילדי ישראל". שאשא-ביטון: "מתקרבים לדיקטטורה"

בית ספר, כיתה, שביתה, הסתדרות המורים
בית ספר. ארכיון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

משרד החינוך הפיץ הערב (שלישי) אגרת לכל בתי הספר בארץ בו הבהיר כי המשרד אוסר על כניסת גורמים פוליטיים לשטחי מוסדות השייכים "במישרין או בעקיפין" למשרד החינוך. זאת, ללא אישור מראש של לשכת שר החינוך יואב קיש.

"תפקיד משרד החינוך הינו בראש ובראשונה לשמור, להגן ולקדם את כלל ילדי ישראל", נמסר בהודעת המשרד. עוד במשרד הוסיפו כי "בכל פנייה אליכם או אל כפופים אליכם, של גורם פוליטי מהכנסת או מהממשלה, מכל קצוות הקשת הפוליטית, יש לעדכן את לשכת השר". משמע, גם חברי כנסת, ממשלה או גורמים פוליטיים אחרים, וגם ארגונים וגופיים פוליטיים אזרחיים יידרשו באישור משרד החינוך בטרם יגיעו לשטחי בתי הספר למטרה כזו או אחרת.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אף הורה במדינת ישראל לא מוכן ואינו רוצה שפוליטיקאים מימין או משמאל ייכנסו לבית ספר או לגנים של יילדנו ללא אישור מראש. הודעת ראש מטה השר נועדה לתזכר בדבר הדין הקיים, על מנת למנוע הפיכת מוסדות החינוך לזירה פוליטית מימין ומשמאל ועל מנת לשמור על התדמית הציבורית הניטראלית של מוסדות החינוך ועובדיהם, כראוי. הדבר היחיד אשר עומד לנגד עינינו הוא טובתם וקידומם של כלל ילדי ישראל", הבהירו.

מטעם הייעוץ המשפטי נמסר כי "ככלל, ובהתאם לחוזר מנכ"ל ומכח חוק הבחירות, קיימת מניעה בדין לכניסתם של גורמים פוליטיים למוסדות חינוך, זאת למעט בדרך האמורה בחוזר מנכ"ל בנושא התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית - השיח החינוכי על נושאים השנויים במחלוקת ובהתאם ולמטרות המצויינות בחוזר האמור".

שר החינוך יואב קיש, והשרה לשעברה ד''ר יפעת שאשא-ביטון
שר החינוך יואב קיש והשרה לשעבר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתגובה להחלטת השר קיש, קודמתו בתפקיד יפעת שאשא-ביטון מסרה: "החלטתו של השר קיש לפיה הוא היחיד שיאשר כניסת פוליטיקאים לבתי ספר, ויחליט מי כן ומי לא, היא שערורייתית ומקרבת אותנו בצעדי ענק לדיקטטורה גם במערכת החינוך. קיש פוגע בעצמאות אנשי המקצוע, בסמכותם ובמעמדם. בעצם ההחלטה מכניס פוליטיזציה מפלגתית למערכת שאמונה על חינוך הילדים. ההפיכה המשטרית נותנת אותותיה גם במערכת החינוך ומעכשיו כל החלטה בנושא תצבע בצבעים פוליטיים".