המסע לפולין ובחינות הבגרות במקצועות החובה: השינויים בחינוך

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לשותפותיה שנחתמו באופן סופי, נקבע כי בחינות הבגרות החיצוניות במקצועות תנ"ך, היסטוריה, ספרות ואזרחות יוחזרו, כמו גם המסעות לפולין. גם הבטחת הבחירות של נתניהו מופיעה בהסכמים והתוכנית לחינוך חינם לגילים 3-0 תיושם החל מעוד שנתיים

זמן צפייה: 01:27

ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לשותפותיה נחתמו באופן סופי, ואמש (רביעי) פורסמו קווי היסוד של הממשלה החדשה בראשה יעמוד בנימין נתניהו. הממשלה החדשה הצהירה כי תציב בראש סדר העדיפויות שלה את חיזוק המשילות, כינון רפורמות במערכת החינוך - ותפעל לשמירה על "הצביון היהודי" של המדינה. "הממשלה תעמיד את החינוך במרכז סדר העדיפויות הלאומי ותפעל לקידום רפורמות במערכת החינוך תוך פעולה לשיוויון בין כל האוכלוסיות במערכות החינוך השונות וחיזוק הזהות היהודית", נכתב בהסכמים.

באשר למערכת החינוך, ולמשרד החינוך בראשו יעמוד איש הליכוד יואב קיש, כשלצידו ח"כ חיים ביטון מש"ס שיכהן כשר במשרד, צפויים לא מעט שינויים משמעותיים. בתוך כך, בהסכמים הקואליציוניים הוחלט על ביטול תכנית הדגל של שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא-ביטון, והחזרת בחינות הבגרות החיצוניות במקצועות החובה שאינם אנגלית ומתמטיקה: תנ"ך, היסטוריה, ספרות ואזרחות. בהקשר זה, יצוין כי הבוקר התפטרה מנכ"לית המשרד דלית שטאובר, שמונתה רק לפני כשנה על ידי שאשא-ביטון.

כמו כן, הממשלה החדשה תפעל להחזרת המסעות לפולין עבור תלמידי התיכון. זאת, לאחר שבשנה החולפת לא התקיימו מסעות על רקע המשבר המדיני המתמשך עם פולין סביב סוגיית אבטחת המשלחות, והרצון בצד הפולני להתערב בתכנים המועברים לתלמידים.

בנימין נתניהו
צפוי לממש את הבטחת הבחירות לחינוך חינם בגילים 3-0. רה''מ המיועד בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם הבטחת הבחירות של נתניהו מופיעה בהסכמים הקואליציוניים, והתוכנית לחינוך חינם לגילים 3-0 תיושם החל מעוד שנתיים, והיא תתוקצב בתקציב השנתי של 2024. במסגרת התוכנית, משרד החינוך צפוי לממן את מסגרות הלידה לתינוקות עד גיל 3.

כזכור, משרד החינוך עומד בפני פיצול. היחידה לתוכניות חיצוניות תוצא מהמשד ותופקד בידיו של ח"כ אבי מעוז, החינוך החרדי יהיה תחת אחריותו של השר חיים ביטון מש"ס והחינוך הממלכתי-דתי יהיה תחת תחום השפעתו של שר האוצר המיועד ויו"ר הציונות הדתית בצלאלא סמוטריץ'. סמוטריץ' מבחינתו, הצליח להעמיק את תקציב החינוך הממלכתי-דתי, שממילא מתוקצב יותר מהחינוך הכללי וגם זה החרדי, בעוד כמיליארד שקלים וגם - הצליח להרחיב את תקציב החינוך החרדי בעוד מאות מיליוני שקלים.