ליברמן לצד שאשא-ביטון ובן דוד: "חג גדול למערכת החינוך"

במסיבת עיתונאים בתל אביב אמר שר האוצר אחרי ההסכם שנחתם עם משרד החינוך והסתדרות המורים: "מעריך שנגיע להסכם גם עם התיכונים". השרה שאשא-ביטון: "הסכם היסטורי שנותן אופק ויציבות". בן דוד: "הבאנו בשורה למערכת החינוך, להורים ולתלמידים"

ליברמן, שאשא-ביטון ובן דוד
ההסכם טרם נחתם. ליברמן, שאשא ביטון ובן דוד במסיבת עיתונאים בתום המשבר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אחרי שהבוקר (רביעי) הודיעו משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים כי סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה, המזכ"לית יפה בן דויד, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ושר האוצר אביגדור ליברמן קיימו הערב מסיבת עיתונאים משותפת בחדר המצב של משרד החינוך בתל אביב.

שר האוצר ליברמן אמר בדבריו כי המשא ומתן היה "קשוח ונוקשה", אבל עצם היכולת להגיע להסכם הוא חג גדול למערכת החינוך, לתלמידי ישראל ולהורים, וכן למשק הישראלי כולו. ליברמן ביקש "להדגיש שתי נקודות חשובות: האחת, ההסכם הזה מעניק יציבות. עד סוף 2026 לא נצטרך לשבור את הראש האם תיפתח שנת הלימודים בראשון בספטמבר או לא".

שאשא ביטון וליברמן במסיבת עיתונאים לסיום השביתה
שאשא ביטון וליברמן במסיבת עיתונאים לסיום השביתה

הסכם השכר האחרון נחתם למעשה ב-2016, ולמעשה מאז לא היה הסכם קיבוצי, כך לפי ליברמן. שר האוצר הוסיף כי הוא מבין שההסכם הוא "לא אידאלי אבל הוא ממצה את המקסימום, מה שניתן היה להשיג. שומר על איזונים נכונים, אני גאה במה שהגענו אליו"

שרת החינוך שאשא-ביטון הוסיפה כי: "ההסכם נותן אופק ויציבות למערכת החינוך, אני רוצה להודות ליפה בן דוד שנלחמת על המורים, כמו שרק הם יודעים". עוד הוסיפה כי זהו הסכם שכר היסטורי, כך לדבריה, כזה שמסתכל שנים קדימה. "לא מגיע לילדים שלנו כל שנה מחדש להיות במתח ובאי וודאות אם תיפתח או לא שנת לימודים. הסכם שנותן ביטוי למורים שנמצאים היום במערכת, מתייחס למנהלים, לגננות, למורות משלבות, למורות בחינוך המיוחד".

איום השביתה הוסר. מימין: שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן-דויד ושר האוצר אביגדור ליברמן
איום השביתה הוסר. מימין: שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן-דויד ושר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אבשלום ששוני, יונתן זינדל/ פלאש 90

גם שאשא-ביטון ציינה כי ההסכם "לא מושלם, תמיד אפשר יותר, ניסינו עד הרגע האחרון למצות כל שקל, אבל אנחנו מביאים כאן הסכם היסטורי שמיטיב עם תלמידי ישראל". מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד הודתה בדבריה לשרת החינוך, לשר האוצר וכן למנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, על התיווך.

"הבאנו בשורה גדולה וטובה לאנשי החינוך לתלמידים ולהורים. ההסכם הזה לא שם רק את התלמידים במרכז, אלא גם את המורים שמגיע להם להיות במרכז ומגיע להם שיוקירו אותם", אמרה בן דוד והוסיפה כי "אין ספק עכשיו שצריך לישוב ולראות כיצד אנחנו יוצאים מהמשבר הזה ומביאים לפריחה של מערכת החינוך לנען עתידה של המערכת ולמען עתידה של המדינה".

יפה בן דוד מחוץ למטה משרד האוצר
איום השביתה הוסר. יפה בן דוד מחוץ למטה משרד האוצר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, הבוקר, בהודעה משותפת של משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים נמסר כי הצדדים סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה - ואיום השביתה במערכת החינוך נמנע. כמעט 2.5 מיליון תלמידים צפויים לחזור מחר לספסל הלימודים, מתוכם 177 אלף שיעלו לכיתה א' ו-136 אלף שעולם לכיתה יב' ויסיימו 12 שנות לימוד. ארגון המורים העל-יסודיים עדיין שובת.

בתוך כך, בשעות הצהריים הגיעו משרד החינוך וארגון המורים להסכמות על יישום הרפורמה במקצועות המח"ר, וסכסוך העבודה שהוכרז בנושא זה מבוטל, אך הצדדים ממשיכים לפעול מול משרד האוצר כדי לקדם את ההסכמות ביתר המחלוקות אשר עדיין מצויות על השולחן, בהן קיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים, על מנת לאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה גם בחינוך העל יסודי. מוקדם יותר אמר יו"ר ארגון המורים רן ארז למורים: "משרד האוצר אינו מנהל משא ומתן ולכן שנתם הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר".

תלמידים בדרך לבית ספר
גם התיכונים ישובו מחר לבית הספר? | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עיקרי ההסכמות בין האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים כוללים העלאת שכר למורה מתחיל ל-9,000 שקלים, ותוספות של 1,100 שקלים לכל הפחות לכל מורה. כמו כן, ינתן מענק התמדה של עשרת אלפי שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. שכר המנהלים המתחילים יעלה ל-19 אלף שקלים.

לוח החופשות בבתי הספר יותאם לימי החופש של ההורים, והוסכם כי מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. באוצר שבעי רצון מביטול החופשות באסרו חג, אולם בהסכם נקבע שימי החופשה החלופיים למורים יהיו שווי ערך - ימי חול ולאו דווקא ימי שישי כפי שדרשו באוצר, כשחלקם ייקבעו לראשונה לבחירת המורים

שר האוצר אביגדור ליברמן בתום הדיונים הבוקר
שר האוצר אביגדור ליברמן בתום הדיונים הבוקר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי ההסכם - כעשרת אלפים מורים יועסקו בחוזים אישיים - כ-6% מכוח האדם במערכת. זהו הישג משמעותי לאוצר, אך עם זאת תהיה הגבלה על זהות המועסקים שניתן לקלוט לחוזה אישי - אלה יהיו בעיקר עובדים שמגיעים מחוץ למערכת, כשהם מצוידים במומחיות מיוחדת, ולא מורים שהיו כפופים עד כה להסכם הקיבוצי.

בנוסף הוסכם על ייעול בהליך פיטורי מורים, והושגו הסכמות על שקט ומיצוי התנאים הקיימים עד סוף 2026. באוצר טוענים שמנגנון הפיטורים למורים קוצר בחצי בשל הפחתה בדרישה לביקורי מפקחים לצורך הערכת המורים המיועדים לפיטורים. משרד האוצר הודיע גם על כוונתו להאריך את בית הספר של הקיץ עד ל-31 ביולי, והרחבתו לכיתות ד'.

הסתדרות המורים רשמה הישג משמעותי כשהצליחה, בניגוד לעמדת האוצר, לשמר את עקרון הקידום לפי ותק. תוספת השכר במעבר מדרגה לדרגה תעמוד על 1,100 שקלים - במקום 400 שקלים כפי שדרש במקור משרד האוצר.

לאור ההסכמות, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה שהוגשו לבית הדין לעבודה יימשכו. הסכם מפורט יסוכם בימים הקרובים, ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיע שנושא המקור התקציבי למימון ההסכם יובא לדיון והחלטה בממשלה ולאחר מכן תחל עבודת ניסוח ההסכם. לצורך החתימה על ההסכם, מסגרת התקציב הוגדלה ל-4.5 מיליארד שקלים.

ראש הממשלה יאיר לפיד, שר האוצר ליברמן, שרת החינוך שאשא-ביטון, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שר המשפטים גדעון סער, הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, הנהגת ההורים הארצית - בירכו כולם על ההסכמות.