אחרי הסערה: פרס ישראל יוענק לוולדמן ולרב יוסף, הטקס ייערך בשדרות

לאחר שהתקפל, שר החינוך יואב קיש הודיע כי טקס פרסי ישראל יתקיים השנה ביום העצמאות בסימן 7 באוקטובר, בעוטף עזה. וולדמן יזכה בפרס ישראל ליזמות וחדשנות טכנולוגית, הרב הראשי יזכה בפרס לספרות תורנית ומשפט עברי - ובין הזוכים אף לא אישה אחת | הרשימה המלאה

יצחק יוסף ואיל וולדמן
יצחק יוסף ואיל וולדמן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לאחר הודעת הביטול, הסערה וההתקפלות: שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) כי טקס פרסי ישראל יערך השנה בעיר שדרות, בסימן אירועי 7 באוקטובר. למרות ההתנגדות שעוררה זכייתו, שמו של היזם איל וולדמן נכלל ברשימת הזוכים שפורסמה, והוא יזכה בפרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית. גם הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שעורר סערה בעצמו לאחר שאיים כי חרדים יעזבו את הארץ אם יחויבו להתגייס והודיע תחילה כי הוא מוותר על זכייתו, יקבל את פרס ישראל בספרות תורנית ומשפט עברי.

בנוסף לוולדמן ולרב יוסף, פורסמו היום שמותיהם של ארבעה זוכים נוספים. פרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה יוענק לפרופסור אמריטוס גרשון בן שחר מהאוניברסיטה העברית, יליד שנת 1942 שכיהן גם כנשיא האוניברסיטה הפתוחה בעבר. פרופ' בן-שחר נחשב לאחד החוקרים המובילים בעולם בנושא אבחון מידע באמצעות תגובות פיזיולוגיות, ומחקריו בנושאים תגובות אוריינטציה ואיבחון פסיכו-פיזיולוגי פורסמו בכמה מכתבי העת החשובים בעולם.

בקטגורית מדעי החיים, פרס ישראל יוענק לחוקר המוח והרופא פרופ' חגי ברגמן מהאוניברסיטה העברית. פרופ' ברגמן, יליד שנת 1952, קנה את שמו בעיקר תודות לעבודתו בחקר מחלת הפרקינסון והטיפול בה - וכן בזכות פיתוח טיפול הנודע בשם גירוי מוחי עמוק.

טקס הענקת פרס ישראל בבנייני האומה
טקס הענקת פרס ישראל בשנת 2022 | צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

פרס ישראל בחקר המתמטיקה, מדעי המחשב והנדסת מחשבים יוענק לפרופ' ויטלי מילמן מאוניברסיטת תל אביב. פרופ' מילמן, יליד שנת שנת 1939 שעלה מברה"מ ארצה ב-1973, זכה בעברו בפרס לנדאו ופרס א.מ.ת. בנימוקי זכייתו בפרס א.מ.ת נכתב כי הוא "גילה ופיתח מספר תופעות מתמטיות מרכזיות באנליזה, ביניהן תופעת ריכוז המידה ותופעת ה-spectrum/distortion - והיה הכוח המניע מאחורי התפתחות התורה האסימפטוטית של מרחבים נורמיים". בקטגוריית הכלכלה וחקר הסטטיסטיקה, פרס ישראל יוענק לפרופ' יעקב ריטוב.

הטקס יערך השנה בסימן תקומה, גבורה אזרחית וערבות הדדית, "תוך הוקרה מיוחדת לאזרחים הישראלים שהפגינו גבורת רוח יוצאת דופן". בנוסף לשלושת פרסי התקומה, יוענקו השנה שני פרסי מפעל חיים ותשעה פרסים בקטגוריות מקצועיות נוספות.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

לאחר פרסום שמות הזוכים, קיש מסר: "השנה נערוך את טקס פרס ישראל יחד עם תושבי העוטף הגיבורים בעיר שדרות. מדינת ישראל במלחמה, אנו נוקיר את חיילנו בחזית, נזכור את אחינו ואחיותינו החטופים ונעלה על נס את גבורת הרוח שמפעמת בנו כעם משחר ההיסטוריה".

בהמשך הודעתו, שר החינוך התייחס לכך שרשימת שמות הזוכים שפורסמה היום אינה כוללת נשים כלל. "לצערי בהודעתי היום לא היו זוכות אלא זוכים בלבד. שיקול הדעת בעניין זה בידי חברות וחברי הועדות השונות וכולי תקווה שיבחרו נשים ראויות בקטגוריות הבאות", אמר קיש, "השעה היא שעת מלחמה, צו השעה הוא אחדות ויחד המצוינות הישראלית תעמוד מול כל אתגר ותכריע כל אויב".

בתגובה להיעדרותן של נשים מרשימת הזוכים, משדולת הנשים נמסר: "בואו נקרא לפרס בשמו - פרס גברי ישראל. תמוהה בעיננו ששר החינוך לא מצא יותר מאישה אחת ראויה לקבל את פרס ישראל. לא רק שזהו מסר חינוכי בעייתי כלפי נערות וילדות שרואות שרק גברים יכולים להגיע להישגים כאלו על פי ממשלת ישראל, אלא שזה זלזול כפול לאחר הפגנת אומץ הלב והנחישות שהציגו כל אותן הנשים שניצבו בחזית העשייה בכל תחומי החיים במלחמת חרבות ברזל. אנו קוראות לשר וצוות משרדו לבחון את ההחלטה ולתקן את אי השוויון המובהק שמשתקף ממנה".