ליברמן: "צווי מניעה מטעמנו – לא פשוט אבל אפשרי"

בזמן ששרת החינוך לא מסכימה להוציא צווי מניעה, באוצר פנו לפרקליטות בבקשה להגיש אותם גם בלי הסכמתה. ליברמן הבהיר כי הוא מצפה לגיבוי מלפיד ועקץ את שאשא-ביטון: "הצענו אלף שקל יותר למורים מתחילים לעומת המצע של תקווה חדשה". שרת החינוך תקפה חזרה: "מוכיח שלא מעוניינים בהסכם ובעתיד הילדים"

זמן צפייה: 20:55

שר האוצר אביגדור ליברמן שוחח היום (ראשון) עם כתבים ועידכן כי פנה לפרקליטות המדינה בבקשה להוציא צווי מניעה למורים, כצעד אחרון לפני שביתה ב-1 לספטמבר. ליברמן אמר כי הוא מקווה שגם משרד החינוך יצטרפו לבקשה. במקביל, נמשך המשא ומתן מול הסתדרות המורים, בדיונים שמתנהלים היום מול המזכ"לית יפה בן-דויד לבין הממונה על השכר באוצר: "ננהל את שני התהליכים במקביל עד לצלצול הראשון", אמר ליברמן.

משפטית, משרד האוצר אינו המעסיק הישיר של המורים, לכן אינו יכול לפנות לבית הדין לעבודה ולבקש צווי מניעה. אולם ליברמן טוען כי לאחר שיחה עם היועץ המשפטי של משרד האוצר הוא סבור כי זה אפשרי, כיוון שהמשרד הוא צד בסכסוך העבודה. צו המניעה יתייחס גם להסתדרות המורים וגם לארגון המורים, אליו התייחס ליברמן ואמר: "על פניו סיכמנו הכול. הסכמתי על פשרה עם רן ארז על אחד הסעיפים, העיקר שם זה הכבוד".

במקביל, ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר נפגשו היום בצהריים בכדי לדון במשבר החינוך, לפיד אמר בתום הפגישה: "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסידרה. ראש הממשלה יבחן את נושא צווי המניעה אבל מבקש מהצדדים למצות תחילה את תהליכי המשא ומתן".

בתוך כך, שר האוצר ממשיך להתנגח בשותפתו לקואליציה, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, ועקץ אותה ואת מפלגתה בראשות גדעון סער: "במצע של "תקווה חדשה" הציעו 8,000 ש"ח למורים צעירים, אנחנו נותנים 9,000 ש"ח".

שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שרת החינוך שאשא-ביטון הגיבה לדברים ואמרה: "מי שמבקשים צווי מניעה, בזמן בו יושבים הצוותים מכל הצדדים למו״מ כדי להגיע להסכמות שיביאו לפתיחת שנת הלימודים כסדרה - מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם, ולא מתעניינים בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים".

"משרד החינוך בנה והציע פתרונות ומענים לכל הפערים בין הצדדים", הוסיפה שרת החינוך, "הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות, ויעשה הכל כדי להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, לא רק בשנה הנוכחית, אלא גם בשנים הבאות, תוך כדי קידום מורים חדשים במערכת ושימור והמרצת המורים האיכותיים שנמצאים במערכת כיום. מדובר במשבר לאומי. זה הזמן לכנס את הממשלה כדי לפתור אותו".

ליברמן המשיך וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לידיעת שרת החינוך: צווים למניעת שביתה במערכת החינוך מבוקשים באופן מסורתי ע״י משרד החינוך. גם בשנת 2019 וגם בשנת 2020 כשהסתדרות המורים איימה בשביתה, משרד החינוך ביקש להוציא צווי מניעה עוד באמצע אוגוסט וזאת מתוך ההבנה שלוקח זמן להיערך עם צו כזה, ובתאריך ה-27 באוגוסט הבקשות הוגשו".

מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דוד
מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דוד בכניסה למו''מ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוגע למסגרת התקציבית אמר ליברמן כי משרד האוצר הוא הגוף שקובע את המסגרת, שעומדת על ארבעה מיליארד ש"ח, וזה לא עניין משפטי שקשור ליועצת המשפטית לממשלה. ליברמן הדגיש כי "העולם כולו בדרך למשבר כלכלי קשה, כמו שניתן להבין מהודעות נגיד הבנק הפדרלי בארה"ב, וצריך לנהוג באחריות תקציבית", והוסיף "יש ציפיות שכר במגזר הציבורי של 40 מיליארד שקלים, והן ייגזרו מההסכם שנחתום עם המורים. צריך לשמור על קופת המדינה ולא להיכנס מחדש לגירעונות ענק כמו כשקיבלנו את האוצר".

מלבד המורים, ליברמן אמר היום כי יסכימו באוצר לדון בשכר מעונות היום והמשפחתונים, שהודיעו היום על שביתת אזהרה בחמישי הקרוב, שתימשך לימים נוספים אם לא יחול שינוי בהסכמי השכר לאור פרסום ההמלצות של ועדת סל המחירים. המטפלות והגננות דורשות שמשרד האוצר ומשרד הכלכלה יקבלו את המלצות הועדה על העלאת התעריף שהובטח, בעוד שאלו החליטו להפחית את העלייה בכ-20% ולחלקה לשתי פעימות, מה שיוביל לעלייה בשכרן של המטפלות בעשרות שקלים בודדים בלבד, ובמקרים מוסימים אף לירידה בשכרן.

לשאלה כיצד יקבע משרד האוצר מיהו מורה מצוין בעת שמשרד החינוך לא שותף לתהליך, אמר ליברמן: "הרעיון הוא לא לקבוע מי מצוין באמצעות קריטריונים אחידים של הממשלה, אלא באמצעות סל משאבים שיעמוד לרשות מנהל כל בית ספר בסך 36,000 ש"ח לחודש". על דרישת התוספת למורים הוותיקים אמר כי "הבעיה היא לא בכספים אלא בתפיסה, אני סבור שיש להפנות את רוב הכספים למצוינות וגמישות ניהולית".