בעקבות ביטול "כנס הסרבנים": מנהל הגימנסיה הרצליה התפטר

לאחר איום משרד החינוך והחלטת הוועד המנהל של בית הספר לבטל את "כנס הסרבנים", מנהל הגימנסיה החליט להתפטר מתפקידו: "בכאב גדול מאוד אני מבקש להודיע שלא אוכל עוד לעבוד בפיקוח שלכם". הכנס היה אמור להיות סביב קבוצת תלמידי התיכון שיכריזו על סירוב להתגייס

זמן צפייה: 01:51

בעקבות החלטת הוועד המנהל של הגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב שלא לקיים כנס העוסק בסרבנות לגיוס, ד"ר זאב דגני, הודיע הבוקר (ראשון) על התפטרותו. במכתב שפרסם דגני נכתב כי "בכאב גדול מאוד אני מבקש להודיע שלא אוכל עוד לעבוד בפיקוח שלכם".

"לאור ההחלטה שהתקבלה אמש, בה אסרתם על קבוצת בוגרי בתי ספר תיכונים", כתב ד"ר דגני, "לממש ולהשמיע את קולם בניגוד לעמדתי. בכאב גדול מאוד אני מבקש להודיע שלא אוכל עוד לעבוד בפיקוח שלכם. מבקש לסיים את עבודתי".

אתמול שיגר מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני מכתב לראשי הגימנסיה העברית, והתריע משלילת הכרה ותקצוב אם יאפשרו את הכנס, במסגרתו 200 מיועדים לשירות ביטחון שלומדים בתיכון יציגו את "מכתב הסרבנות". לפני כשבוע הנערים הודיעו כי בכוונתם לא להתגייס לצה"ל בעקבות המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית, ותכננו להודיע על כך רשמית. בעקבות האיומים של משרד החינוך, הוועד המנהל של התיכון החליט לבטל את האירוע.

ד''ר זאב דגני, מנהל בית הספר גימנסיה הרצליה בתל אביב
ד''ר זאב דגני, מנהל בית הספר גימנסיה הרצליה בתל אביב

במכתב פירט מנכ"ל משרד החינוך מדוע האירוע, אותו הוא מכנה "אירוע התומך בהתנגדות לגיוס לצבא בהשתתפות גורמים שונים", הוא למעשה אינו חוקי. אחד מנימוקיו הוא החוק משנת 1953 הקובע כי אחת ממטרות החינוך הממלכתי היא "לחנך לשירות משמעותי בצבא הגנה לישראל או לשירות לאומי-אזרחי כהגדרתו בחוק שירות לאומי- אזרחי", ממנו משתמע כי עידוד סרבנות בבתי ספר היא אינה חוקית בישראל.

עוד נכתב, כי "על מנת לשמור על מעמדה של מערכת החינוך הממלכתית ועל אמון הציבור בה ובעובדיה, אני מוצא לנכון לפנות אליכם, כנציגי הבעלות וכמעסיקתו הישירה של המנהל, על מנת להסב את תשומת לבכם לדברים, ועל מנת שתשקלו מחדש את קיומו של האירוע בתוך כתלי וחצרי המוסד החינוכי, וכן את אופן קיום האירוע כך שיעמוד בהוראות הדין. יודגש כי אי שמירה על הדין וההנחיות, לרבות אלה המוזכרים לעיל, עשויה להביא לנקיטת צעדים שונים לרבות שלילת הכרה ותקצוב של מוסד החינוך ושלילת אישור העסקה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308272011' autoplay='0' credit='' desc='טל מיטניק, מיוזמי המכתב' poster='' kid='1_n1xix2al' duration='21']

אחד מיוזמי המכתב, טל מיטניק בן ה-17 מתל אביב, אמר: "אנחנו, בני ובנות נוער שמשתתפים במחאה, החלטנו בשבועות האחרונים שחייבים לעשות משהו. חייבים לעצור את המהפכה המשפטית וחייבים להפסיק לקחת חלק בצבא שמשרת התנחלויות ואת הכיבוש. החלטנו להשתמש בכוח שלנו כמלש"בים כדי למחות ולהגיד שלא נתגייס".