"מזועזעים מהקריאות": חברות וגופים נוספים נגד תיקון חוק האפליה

סערת תיקון החוק שהוסכם במו"מ הקואליציוני ממשיכה לעורר הדים, כאשר עוד ועוד רשויות מקומיות, חברות, רופאים ועורכי דין הצהירו כי יתנגדו לשתף פעולה עם גופים שיפלו ויפעלו בגזענות כלפי כל אדם באשר הוא, ביניהם ענקית הטכנולוגיה הישראלית "אמדוקס". ראש עיריית הרצליה: "לא ניתן לאף אחד לפגוע בצביון העיר"

הפגנת הקהילה הגאה בצל פתיחת כנס החורף של הכנסת

סערת תיקון חוק האפליה שהוסכם במו"מ הקואליציוני ממשיכה לעורר הדים גם היום (שלישי), כאשר עוד ועוד רשויות מקומיות, חברות, רופאים ועורכי דין הצהירו כי יתנגדו לשתף פעולה עם גופים שיפלו ויפעלו בגזענות כלפי כל אדם באשר הוא. זאת, יממה אחת בלבד לאחר שכמה מהחברות הגדולות במשק הישראלי נקטו אמש בצעדים ראשוניים והתייצבו נגד גזענות ואפליה במקום העבודה ובכל הנוגע למתן שירות.

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר: "מברך ומחזק את משרדי עורכי הדין שהודיעו שלא ייתנו יד לאפליה על רקע דת, גזע, מין או נטייה מינית. ההודעה שלהם מוכיחה שאזרחי ישראל רוצים לשמור על מדינת ישראל והחברה ישראלית, שוויונית, ליברלית ומכבדת כל אדם. החוקים שמנסה להעביר הממשלה החדשה הם התקפה על הדמוקרטיה והציונות ופגיעה אנושה בערכי מגילת העצמאות".

בתוך כך, ענקית הטכנולוגיה הישראלית "אמדוקס" פרסמה הבוקר הודעה בה הבהירה כי "הגיוון הוא העוצמה שלנו כחברה". "אמדוקס רואה בגיוון ערך אנושי וחברתי המקדם חדשנות, ופועלת מאז ומתמיד לקידום שוויון והכלה - גם מול עובדיה בישראל וברחבי העולם, וגם מול ספקים ולקוחות. אמדוקס היא המעסיקה הגדולה בישראל של מהנדסים ומהנדסות מהחברה הערבית ושיעור הנשים בתפקידים טכנולוגיים בחברה עומד על כמעט 40%", הוסיפו.

עוד נמסר מטעם "אמדוקס": "אנו גאים בקהילות העובדים לאוכלוסיות מגוונות שמובילות קמפיינים להעלאת מודעות בארגון לשוויון והכלה - החל מחודש הגאווה ועד היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות. אנחנו מתנגדים לכל שיח או פעולה המפלים כל אדם ונמשיך לפעול ולהוביל פעילות עסקית וקהילתית המקדמת שוויון".

מטה חברת ''אמדוקס'' בצומת רעננה
''מתנגדים לכל שיח או פעולה המפלים כל אדם''. מטה חברת ''אמדוקס'' בצומת רעננה | צילום: אגודת התעופה הכללית/ ויקיפדיה

כאמור, חברת "אמדוקס" אינה היחידה להכריז כי תתנגד לשיתוף פעולה עם גופים וחברות שיפלו ציבור כזה או אחר. גם דיקני הפקולטות לרפואה בישראל הוציאו הודעה רשמית מטעמם בה התייחסו לנושא. "אנו מזועזעים מן הקריאות הנשמעות לאחרונה, לאפשר אפליה במתן טיפול רפואי על רקע דתי, מגדרי, לאומי או כל רקע אחר. כדקאנים האמונים על הכשרת רופאות ורופאי העתיד בישראל, אנו יוצאים חוצץ נגד קריאות כאלה, באשר הן", נמסר.

"מאז ומתמיד, אנו מחנכים את פרחי הרפואה לעמוד לימין כל מטופליהם במצוקתם בכל עת ובכל שעה. בסוף לימודיהם, עם קבלת הדיפלומה, אנו משביעים אותם בשבועת הרופא, האומרת: 'ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה אם גר אם נכרי ואם אזרח אם נקלה ואם נכבד'. לא ניתן יד להרס עקרונות יסוד אלה ונמשיך לחנך את רופאות ורופאי ישראל ברוח הדברים הללו", גרסו.

גם בחברת "פלייטיקה" מסרו כי החברה "דוגלת בערכים של שוויון וזכויות שוות לכל בני האדם, ומתחייבת להמשיך לקדם ולהעסיק עובדים ועובדות ללא קשר למין, דת, גזע או העדפה מינית. אנו נוודא כי שותפי וספקי החברה פועלים בהתאם לערכי השוויון והדמוקרטיה הללו ותמנע מעבודה משותפת עם גורמים אשר נוקטים במדיניות של אפליה בין בני אדם".

בניין העירייה בהרצליה
''עיריית הרצליה לא תיתן רישיון עסק לבתי עסק בעיר שיפלו אנשים על רקע דת, גזע, מין או נטייה מינית''. בניין העירייה בהרצליה | צילום: אתר עיריית הרצליה

לא זו בלבד, גם עיריית הרצליה, מי שהייתה מהראשונות להצטרף ל"מרד" הרשויות המקומיות נגד מינויו של אבי מעוז לתפקיד ראש היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך, הודיעה כי "שרטטה" את "הקו האדום" של העיר. ראש עיריית הרצליה משה פדלון הצהיר כי "עיריית הרצליה לא תיתן רישיון עסק לבתי עסק בעיר שיפלו אנשים על רקע דת, גזע, מין או נטייה מינית". לדבריו, "הרצליה היא עיר ליברלית, פלורליסטית, שוויונית ודמוקרטית אשר מכבדת כל אדם באשר הוא אדם. לא ניתן לאף אחד לפגוע בצביון זה של העיר".

בנוסף, בישיבה שכינס היום פדלון בנושא מדיניות העירייה על "אופייה של מערכת החינוך בעיר", קבעו הנוכחים כי "העירייה לא תאפשר לאף אחד לפצל את החינוך בעיר לסוגי ערכים מנוגדים" וכי הרצליה תמשיך לחנך לערכי פלורליזם חברתי, שיוויון זכויות, חופש ביטוי וקבלת קבוצות שונות בחברה.

"אגף החינוך והערכים בעירייה ערוך לתקצב כל פעילות התואמת את ההחלטות שהתקבלו באמצעות תקציבים עירוניים וכי אף תכנית ליברלית לא תופסק בשל העדר תקציב מהממשלה. עיריית הרצליה ערוכה לתקצב כל תכנית ליברלית שעלולה להיפסק בשל העדר תקציב מהממשלה", נמסר בהודעה הרשמית שהפיצה העירייה.

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן
כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן | צילום: משה שי, פלאש 90

גם ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, הודיע כי העייריה בה עומד בראשה תנקוט באפס סובלנות כלפי גזענות ואפליה. בחשבון הפייסבוק שלו כתב היום: "אם בעל עסק או בעל מקצוע בר"ג יפלה אדם בקבלת שירות, העיריה ואני בראשותה נדאג שכל אדם בעיר ידע על כך ועל זהות המפלה והדבר יהיה כאות קין על מצחו. כמו כן, לא נפרנס אצלנו גזענים ונעשה כל מה שהחוק מתיר בידינו ובאופן יצירתי שהוא יצא מתוכנו או יחזור בו".

בנוסף לשאמה הכהן, ראש המועצה המקומית מבשרת ציון יורם שמעון הודיע גם הוא כי "מבשרת ציון לא תשתף פעולה עם אף גורם או נבחר ציבור – החורט על דגלו אפליה כסטנדרט". לדבריו, "מבשרת ציון הייתה ותמשיך להיות ליברלית, מכילה, שוויונית, פלורליסטית ומכבדת כל אישה ואיש, ללא קשר למוצא, לדת או להעדפה מינית. לא נאפשר בתחומי היישוב אפליה מכל סוג".

סטאי תל אביב
''הקבוצה שמחה לארח, להעסיק עובדים ולעבוד מול כל ספק ללא הבדל דת, מין, גזע, מגדר או נטייה מינית''. סטאי תל אביב | צילום: האתר הרשמי של סטאי תל אביב

כזכור, בימים האחרונים, שורה של רשתות בתי מלון ואולמות אירועים יצאו במתקפה נגד תיקון חוק האפליה, כשהם מביעים תמיכה בקהילה הגאה, ביניהם ניתן למנות את רשת "vert", "קראון פלזה", "אינדיגו", "דן" ו"בראון". היום, הייתה זו קבוצת מלונות "נקש", שבבעלותה מלונות "סטאי", "הרברט סמואל" ו"אורכידאה", שהביעה את התנגדותה לתיקון החוק. "הקבוצה שמחה לארח, להעסיק עובדים ולעבוד מול כל ספק ללא הבדל דת, מין, גזע, מגדר או נטייה מינית. מלונות קבוצת נקש היו ויהיו מקום לאירוח חם ומשפחתי לכל מי שרוצה וירצה לצאת לחופשה בישראל", נמסר מהרשת בהודעה רשמית.

מלבד כל אלו, עשרות משרדים של עורכי דין, ביניהם גם משרדו של ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי, פרסמו מכתב משותף בו הביעו את דאגתם מ"כרסום" של "ערכי הסובלנות, השוויון וכבוד האדם, עקרונות היסוד של הדמוקרטיה, ובכללם עקרון עצמאות הרשות השופטת". אותם עשרות משרדים הבהירו כי הם מחויבים לעשות כל שביכולתם כדי "למנוע אפליה מכל סוג שהוא, ובכלל זאת מטעמי גזע, דת, לאום, מין או נטייה מינית". לא זו בלבד, המשרדים הודיעו כי גם אם ישונה החוק, הם לא ייצגו לקוחות, ולא יעשו עסקים עם גורמים וחברות, "אשר יפלו בני אדם מטעמי גזע, דת, לאום, מין או נטייה מינית".

גם ד"ר ליאת בן-דוד, מנכ"לית מכון דוידסון לחינוך מדעי התייחסה לנושא. "לא נשתף פעולה עם גופים ואנשים שיינקטו באפליה מכל סוג שהיא. אנו נמשיך בפעילותינו החינוכית בתחום המדע, המכלילה את כל האוכלוסייה במדינת ישראל, מתוך אמונה שעתידנו תלוי באחווה, שיוויון ובאהבת האדם באשר הוא".