ברקע מחלוקות עם השר קיש: בכירה במשרד החינוך התפטרה מתפקידה

סמנכ"לית ניהול משאבי אנוש שנחשבה מקורבת לשר החינוך, הודיעה על התפטרות "לאחר לבטים ובתחושות מעורבות". זאת, ככל הנראה בשל ריבוי לחצים מלשכת השר בנוגע למינויים שנויים במחלוקת במשרד

שמרית ילוביץ, השר יואב קיש, משרד החינוך, בכירה
שמרית ילוביץ, השר יואב קיש | צילום: אתר משרד החינוך, יונתן זינדל/פלאש 90

שמרית ילוביץ, סמנכ"לית בכירה לניהול ההון האנושי במשרד החינוך, שנחשבה מקורבת לשר יואב קיש, הודיעה הבוקר (ראשון) על התפטרותה. במכתב ששלחה למנכ"ל המשרד מאיר שמעוני כתבה כי צעד זה מגיע "לאחר לבטים ובתחושות מעורבות". הסיבה להתפטרותה היא ככל הנראה קרע בין השניים, וריבוי לחצים מלשכת השר בנוגע למינויים ושיבוצים שנויים במחלוקת במשרד.

בחודשים האחרונים השר קיש ספג ביקורת רבה על התנהלותו, בין השאר בשל ההחלטה שהעביר במועצה להשכלה גבוהה, לפיה על כל המוסדות לנקוט צעדים מהירים נגד סטודנטים המביעים תמיכה בטבח 7 באוקטובר. ועד ראשי האוניברסיטאות שלח לו מכתב חריף, בו כתבו כי הם פועלים בנושא ממילא: "איבדנו בך אמון. מההחלטה עולה כאילו האוניברסיטאות עוברות לסדר היום על ביטויי תמיכה כאלו. לא טרחת ליצור קשר עם איש מאיתנו מאז פרוץ המלחמה. כל רצונך הוא לצבור פופולריות שאינך ראוי לה ולהמשיך בפילוג ושיסוע", לשון המכתב.

איל אייל ולדמן וולדמן מנכ"ל מלאנוקס המחאה נגד המהפכה המשפטית פרס ישראל
איל וולדמן | צילום: פלאש 90

קיש עורר סערה נוספת סביב החלטתו לבטל השנה את הענקת פרס ישראל בתחומי המדעים. בשבוע שעבר נחשפה הסיבה למהלך יוצא הדופן: הזוכה בפרס לחדשנות הוא איל וולדמן, מייסד החברה הטכנולוגית "מלאנוקס" - ואחד מראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית. יזם ההייטק האשים היום בדיון בכנסת כי איש העסקים שלומי פוגל, המקורב לנתניהו, "הפעיל לחצים כבדים על הוועדה לחזור מהכוונה להמליץ עליי". הוא הסביר כי כשהוועדה לא נעתרה ללחצים, "לא נותרה לשר החינוך ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים, משום שלא היה בידו לפסול רק אותי".

שר החינוך הכחיש את סיבת ביטול הפרס שנחשפה, ואמר כי ההחלטה "נובעת רק מהמצב המלחמתי. השנה לא נבחר לפרס ישראל אף זוכה. מכיוון שעבודת הועדות חסויה איני יכול להתייחס אליהן פומבית". כמו כן, גורמים מסרו כי 11 ועדות פרס החלו בעבודתם לאחר חנוכה וחלקן כבר הביאו לידי השר את שם הזוכה בתחומן - אך בחירותיהם נגנזו.

ביטול הפרסים עורר מאבק בין השר לבין הוועדה לבחירת הזוכה בתחום זה. תחילה, רצה לבטל את זכיית איש ההייטק אך בוועדה התנגדו - ולפיכך החליט קיש לבטל את כלל הפרסים בתחומי המדע, כשהדרג המקצועי לא היה מעורב במהלך. גורמים במשרד ואף בסביבת השר התנגדו להחלטה זו - והם סבורים שיש להחזיר את חלוקת כל הפרסים כבר השנה.