הלחץ גובר: לפיד וגנץ מגבים את המורים - שמחריפים את העיצומים

8 ימים נותרו כדי למנוע שביתה במערכת החינוך, אך אתמול הסתיים עוד דיון בין האוצר להסתדרות המורים בלי הסכמות. בכירים באוצר: "אם נגדיל שוב את השכר לוותיקים – זה יהיה על חשבון המורים החדשים". גנץ דורש לכנס את הממשלה לדיון חירום. בינתיים, גם יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז מאיים

זמן צפייה: 04:08

עוד שמונה ימים נותרו עד לפתיחת שנת הלימודים, אך היום (שני) לא נרשמה כל התקדמות. ראש הממשלה יאיר לפיד, שעוד לא ממש התערב במשבר, שלח מוקדם יותר עקיצה לאנשי האוצר - ואילו המורות והמורים מרחיבים את העיצומים.

המשא ומתן על הסכמי השכר של המורים נמשך היום בעוד דיון שארך שעות ונגמר בלי התקדמות ממשית, אך בינתיים עיצומי הסתדרות המורים משבשים את ההכנות לפתיחת שנת הלימודים. בינתיים, מחר בבוקר יתקיים דיון נוסף בניסיון למנוע שביתה ב-1 בספטמבר.

כך למשל, המורים הונחו שלא לקיים ימי היערכות ומפגשי היכרות בחינוך המיוחד הסתדרות המורים הנחתה היום את המנהלים ועובדי הוראה בחינוך המיוחד, כי המו"מ על הסכם השכר עדין תקוע. "לאור זאת", נמסר, "ההנחיות בנוגע ליום היערכות לא השתנו וכל עוד לא תתקבל הנחיה אחרת, אין לקיים: יום היערכות לקראת שנה"ל תשפ"ג ומפגשים עם הורים לקראת פתיחת שנת הלימודים".

מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד
מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הפערים בין הצדדים בחדר המשא ומתן עדיין גדולים. טרם הוחלט על מסגרת התקציב או מהם העקרונות שיכתיבו את אופן חלוקתו בין מורים חדשים לוותיקים יותר. ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס הערב למשא ומתן בין המורים לאוצר, לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה - ואמר כי הוא "לא אוהב את הדרך שבה מדברים על המורים הוותיקים במשא ומתן הזה.

"המורים הוותיקים הם אנשים שחינכו פה דורות של תלמידים, שהפקדנו בידיהם את הילדים שלנו", הוסיף לפיד - והמשיך: "החברה הישראלית צריכה לשאת אותם על כפיים. הם לא נטל על המערכת - הם עמוד התווך. הם אנשים שהקדישו את חייהם לחינוך. אין דבר יפה מזה".דברי לפיד נאמרו על רקע פגישה שקיים עם יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית רן שי, בלשכת ראש הממשלה בקריה בתל אביב.

אביגדור ליברמן ויאיר לפיד
אביגדור ליברמן ויאיר לפיד | צילום: רויטרס

שר האוצר ליברמן מיהר להגיב וצייץ "לכל מי שלא בקי בפרטים, לפי ההצעה - כלל המורים, הן הצעירים והן הוותיקים - ייהנו מתוספות שכר". הערב הוחלט שמחר תהיה פגישה נוספת בין הצדדים, ונראה שגם היא לא תהיה האחרונה.

כאמור, המשבר לא נראה קרוב לסיום: באוצר מתעקשים על מסגרת תקציבית של ארבעה מיליארד שקלים, כשהרוב יוקצה למורים צעירים. בכיר באוצר אמר לחדשות 13: "אם נוסיף לוותיקים - זה יהיה על חשבון הצעירים". כלומר, בהסתדרות המורים ייאלצו לרדת מ-9,000 השקלים למורה צעיר שדובר עליהם.

בנוסף על הלחץ במערכת החינוך, מורגש גם לחץ במערכת הפוליטית: שר הביטחון בני גנץ פנה במכתב לראש הממשלה יאיר לפיד וקרא לו לכנס מחר את הממשלה לדיון חירום בנושא פתיחת שנת הלימודים במועדה. "המשא ומתן מתנהל מזה חודשים, וטרם הושגו הסכמות. ממשלת ישראל על כל חבריה מחויבת להעמיד את חינוך הילדים בראש סדר העדיפויות", כתב.

גנץ הוסיף: "אחריותנו כחברי הממשלה לדאוג לפתיחת שנת הלימודים תוך הבטחת מערכת חינוך איכותית ומקצועית. לפיכך, אני פונה אליך לכנס ישיבת ממשלה כבר מחר. חינוך ילדינו - חשוב כביטחון אזרחינו". גורמים בסביבתו של לפיד אומרים שלשיטתו ניתן למצוא מקור תקציבי כדי להגדיל את המסגרת של ארבעה מיליארד שקלים. ואם כל זה לא מספיק - היום הודיע גם יו"ר ארגון המורים רן ארז למורים ולמורות שלו בתיכונים שהוא מתכוון להיאבק באוצר ולא לפתוח את השנה ב-1 בספטמבר - אם לא ייחתם הסכם בימים הקרובים.