המשנה למנכ"ל של קיש: פעילה בפורום קהלת, ללא ניסיון מעשי בחינוך

שר החינוך הכריז על מי שבכוונתו למנות למשנה למנכ"ל המשרד, עו"ד אביטל בן שלמה, עמיתת מחקר בפורום "קהלת" וראש צוות מחקרי מדיניות חינוך בארגון. החלטתו של קיש למנות את בן שלמה, לה אין ניסיון מעשי בחינוך - עוררה סערה ולא מעט ביקורת, בעיקר בשל עמדותיה בנוגע למערכת החינוך. "המשמעות של זה היא פירוק החינוך הציבורי בישראל"

זמן צפייה: 02:36

שר החינוך יואב קיש הכריז היום (שלישי) על מי שבכוונתו למנות למשנה למנכ"ל המשרד, עו"ד אביטל בן שלמה, עמיתת מחקר בפורום "קהלת" וראש צוות מחקרי מדיניות חינוך בארגון. החלטתו של קיש למנות את בן שלמה, לה אין ניסיון מעשי בחינוך - עוררה סערה ולא מעט ביקורת.

בדומה למינוי הקודם של השר קיש, מנכ"ל המשרד תא"ל (במיל') אסף צלאל, קצין בכיר במילואים שאין לו רקע בחינוך, גם בן שלמה מגיעה עם תארים במשפטים ובמדעי המדינה, אבל ללא רקע ניהולי מעשי בחינוך. כאמור, בשנים האחרונות היא פעילה ב"קואליציה לאוטונומיה בחינוך" ובפורום "קהלת", שפועל ומקדם מדיניות ימנית ושמרנית גם במערכת החינוך.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במסגרת פועלה בפורום "קהלת", טענה בן שלמה לא אחת שיש להחליש את ארגוני המורים, שם כבר הביעו דאגה מהמינוי. בנוסף, בן שלמה תומכת בקיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים ובקידום אוטונומיה למנהלים, כזו שתאפשר להם לתגמל או לפטר מורים בקלות ועל סמך ביצועיהם בלבד.

לא זו בלבד, בן שלמה מתנגדת לצמצום מספר התלמידים בכיתות ובגנים, למרות שהכיתות בישראל הן מהצפופות בעולם המערבי. אבל מה שמעורר יותר מכל חששות בקרב גורמים במערכת החינוך, הוא התמיכה שלה בהקלה על היכולת להקים בישראל מוסדות חינוך פרטיים, כולל כאלה שממיינים תלמידים וגובים תשלומי הורים גבוהים.

ח''כ אבי מעוז
סגן שר החינוך אבי מעוז | צילום: פלאש 90

"עצם תשלומי ההורים בחינוך זה מתכון להרחבת הפערים החברתיים בישראל ולהסיר כל רסן מעל תשלומי הורים בעצם אומר שכסף פרטי יוכל לעשות בתוך החינוך הציבורי מה שהוא רוצה. המשמעות של זה היא פירוק החינוך הציבורי בישראל", טען רמי הוד, מנכ"ל המרכז הרעיוני ב"קרן ברל כצנלסון".

סערה נוספת שהתחוללה היום במערכת החינוך, היא המתקפה של סגן השר אבי מעוז, מי שאחראי על התוכניות החיצוניות בבתי הספר, על "הפורום החילוני", שמנע יוזמה של מנהלת בית ספר ממלכתי לקיים תפילה קצרה בפתח יום הלימודים. חברי הפורום סברו מצידם שמדובר בהדתה. "זוהי, כמובן, הנדסת תודעה שבאה לכסות על כפייה חילונית גמורה", אמר מעוז.