יותר מעשור לאחר הזיהום החמור: בכירי קצא"א הורשעו

בשנת 2011 התרחש הזיהום הגדול בנחל צין וכעבור 5 שנים הוגשו כתבי אישום. היום הורשעו מנכ"ל קצא"א, בכיר נוסף בחברה ומנהל פרויקט שיפוץ הצינור

דליפת דלק בנחל צין
דליפת דלק בנחל צין (ארכיון) | צילום: חדשות 13

הכרעה בפרשת זיהום נחל צין לאחר יותר מעשור: בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע היום (שלישי) בכירים בחברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) בשתי עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, שתי עבירות של השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך ברשות הרבים ועבירה אחת של גרימת ריח חזק או בלתי סביר.

המשפט של חברת קצא"א נמשך שנים, כאשר הזיהום עצמו התרחש ב-2011 וכתב האישום הוגש בשנת 2016. יאיר וידה מנכ"ל קצא"א, שלמה לוי סמנכ"ל הנדסה בקצא"א וניר סביון מנהל פרויקט שיפוץ הצינור, הורשעו בעבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, שתי עבירות של הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, ועבירה אחת של הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על החוק למניעת מפגעים. מפקח פרויקט שיפוץ הצינור פרוספר אלבז ומפקד הפרויקט אריה אמיר זוכו מכל העבירות שייוחסו להם.

בכתב האישום נטען כי נגרם לנחל ולסביבתו זיהום כבד, לאחר שצינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א נפגע במהלך עבודות השיפוץ בקיץ 2011. סעיפי האישום שמופיעים במסמך הם זיהום מים בנסיבות מחמירות, השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך רשות הרבים, הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, פגיעה בגן לאומי בנסיבות מחמירות, ועבירות נוספות.

חלקו של הצינור העובר בין אשל הנשיא לבין שיזפון שבערבה, באורך כ-153 קילומטרים, התגלה כפגום בבדיקה שערכה חברת קצא"א בסוף 2007, ובשנה שלאחר מכן, הופסקה הזרמת הדלק בצינור - כשבהמשך הוחלט לשפצו על ידי קבלני המשנה, רולידר כמשפצת עצמה ומובילי הר הנגב לצורך עבודות עפר.

אחד החלקים בצינור עובר בגן הלאומי "גן הפסלים" שבסמוך לנחל צין, אחד הנחלים הגדולים והחשובים בנגב שאורכו 120 קילומטרים. עבודות חפירה לחשיפת הצינור הביאו לפריצתו של דלק סילוני שזיהם את הנחל כשזרם במורד אפיקו, ואת סביבתו והגבעות הסמוכות לו. 60 דונם זוהמו, וכ-26,500 טונות של קרקע מזוהמת פונו, אבל גם זה לא מנע מהדלק להישאר בערוץ הנחל ובגדותיו. בעלי חיים וצמחיה נפגעו מהדלק, ועמדו בפני סכנת השמדה; והדרך ממדרשת שדה בוקר לעבר מעלה צין נחסמה למשך שלושה חודשים.

המשרד להגנת הסביבה אמנם הורה על עצירת עבודות השיפוצים, אבל ב-25 ביולי אישר להמשיכן בתנאים אחרים כדי להבטיח היערכות למקרה נוסף של פריצת דלק סילוני. למרות ההבטחות, שב הדלק ופרץ כעבור מספר שבועות במהלך שיפוצים נוספים. הפעם פרצו מאות מ"ק של דלק סילוני, לאחר שקצא"א לא עמדה בתנאים שהציב לה המשרד, ובפעם השנייה נגרמו שוב נזקים לנחל ולסביבתו, לצמחיה, בעלי חיים ומערכת אקולוגית - שהובילה לסילוק של 7,200 טונות קרקע מזוהמת נוספים.