פרקליטו של החשוד שירק על שגריר פולין: "המאבטח קרא לו יהודון"

עורך הדין טען בבית המשפט כי האדריכל הגיע לשגרירות כדי לברר עניין הנוגע להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה, וכי השומר במקום כינה אותו "ז'יד". השופט: "לא תקיפה על רקע פוליטי או לאומני"

זמן צפייה: 02:29

עורך דינו של האדריכל החשוד שירק על השגריר הפולני טען היום (רביעי) בדיון בבית המשפט השלום בתל אביב, כי המאבטח במקום כינה את את החשוד "ז'יד" - יהודון. לדבריו של עורך הדין, החשוד הגיע לשגרירות כדי לברר עניין הנוגע להשבת רכוש מתקופת השואה, המאבטח לא אישר לו להיכנס וקרא לו בכינוי הגנאי. החשוד גרס כי הוא לא היה מודע לכך שהאדם שלעברו ירק היה שגריר פולין.

בית המשפט הורה לשחרר את החשוד למעצר בית, עם הרחקה של שבועיים מהשגרירות. בהחלטתו, הגדיר השופט עלאא מסראווה את האירוע כ"סכסוך דרכים" ולא כתקיפה על רקע פוליטי או לאומני. השופט קבע כי יריקה כלפי אישיות דיפלומטית בישראל ראויה לכל גינוי ומעוררת בושה במיוחד לאור העובדה שכל חטאו של השגריר היה שפנה לחשוד בדרך שלא נראתה לו. השופט קבע כי החשוד כלל לא היה נעצר אם לא היה מדובר בשגריר הפולני ושחרר אותו למעצר בית בו ישהה עד מחר בצהרים.

במהלך הדיון בבית המשפט תיאר נציג הפרקליטות כי התקרית התרחשה לאחר שהחשוד הלך במרכז הכביש סמוך לשגרירות ורכבו של השגריר צפר לו שיזוז מהדרך. לדברי נציג הפרקליטות, החשוד הסתובב היכה בעוצמה על גג הרכב וכאשר השגריר הוציא את הטלפון כדי לצלם אותו פתח את דלת הרכב וירק בפרצופו של השגריר. נציג הפרקליטות אמר בדיון כי החשוד לא ידע שמדובר בשגריר אלא רק שמדובר ברכב של שגרירות פולין. עורך דינו של החשוד טען בבית המשפט כי החשוד חש סערת רגשות אחרי העימות בינו לבין המאבטח בשגרירות וכאשר הרכב של השגרירות צפר לו, הוא הגיב בכעס וירק על המכונית - ולא לעבר השגריר.

ראש הוועד היהודי אמריקני התייחס בחשבון הטוויטר שלו לתקיפה, וכתב כי "האלימות הזו מקוממת. למרבה המזל, ישראל ביצעה מעצר מהיר. כחבר ותיק לקשרים הפולניים-ישראליים-יהודים, אני מקווה שיגיעו ימים טובים יותר".

 

עוד בחדשות 13:

"לא נשלם על מלחמה שלא התחלנו": מה גרם למשבר ישראל-פולין?

פולין ביטלה ביקור המשלחת מי-ם: "רצו לדון בהשבת הרכוש היהודי"

עקב הסירוב להשיב רכוש יהודי מהשואה: משלחת ישראלית תצא לפולין

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

כזכור, שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי, הגיש אתמול תלונה על תקיפה בפתח השגרירות שבתל אביב. בעקבות התלונה נעצר אדריכל מוכר בשנות ה-60 לחייו בחשד כי ירק לעברו של השגריר. מפרטי החקירה עולה כי החשוד הגיע לשגרירות, וכאשר הגיע רכבו של השגריר פתח את דלת המכונית שלו וירק לעברו. בעקבות המקרה זומנה הבוקר שגרירת ישראל בפולין, אנה אזארי, לשיחת הבהרה במשרד החוץ בפולין. בשיחה עלתה דרישה מצד משרד החוץ הפולני כי ישראל תגביר את האבטחה על מבנה השגרירות.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, גינה את התקיפה בחשבון הטוויטר שלו: "אני מודאג מאוד נוכח המתקפה הגזענית על שגרירנו בישראל. פולין מגנה בחריפות את המעשה התוקפני והמונע משנאת זרים. לעולם אסור לגלות סובלנות לאלימות נגד דיפלומטים או נגד כל אזרח אחר". ממשרד החוץ הישראלי נמסר כי הנושא נמצא בחקירה וכי המשרד מביע הזדהות מלאה עם השגריר הפולני וחש זעזוע לנוכח האירוע.

I am very worried to hear of a racist attack on @PLinIsrael ambassador @mmagierowski. Poland strongly condemns this xenophobic act of aggression. Violence against diplomats or any other citizens should never be tolerated.

שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי
שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי | צילום: רויטרס

בתוך כך, בפולין נדחתה היום הצעת החוק של מפלגת הימין הרדיקלית הפולנית, Kukiz'15, שנועד לקבוע כי פולין לא תפצה יהודים על אובדן רכוש מתקופת מלחמת העולם השנייה. גם ראש הממשלה מורבייצקי הצהיר בשבוע שעבר כי פולין לא תפצה על אובדן הרכוש, אך דווקא מפלגתו "חוק וצדק" היא שהביאה לדחיית החוק של מפלגת האופוזיציה, שכן היא איננה מעוניינת בחקיקת נגד להשבת הרכוש.

הדיונים בנושא התפתחו בפולין בעקבות "חוק 447" שהעביר הקונגרס האמריקני בשנה שעברה, במסגרתו משרד החוץ האמריקני יסייע בניסיון להשיב רכוש שאבד בתקופת השואה מ-46 מדינות, בהן פולין. בעקבות הצהרתו של מורבייצקי, ביום ראשון האחרון צפויה הייתה להגיע לפולין משלחת ישראלית, אך פולין הודיעה על ביטול הפגישה כשהתברר שהמשלחת מתכננת להיוועד בדיוק בשל כוונתה לדון בנושא החוק האמריקני. מורבייצקי טען כי "הפולנים היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".