9 משופטי העליון הודיעו: "לא מעוניינים להיות מועמדים לנשיאות"

לאחר שהשר לוין הודיע כי כל שופטי בית המשפט העליון יהיו מועמדים לתפקיד הנשיא, תשעה שופטים, בהם חאלד כבוב, ביקשו ממנהל בתי המשפט להודיע לשר המשפטים כי אינם מעוניינים להיות מועמדים לתפקיד

זמן צפייה: 01:25

אחרי המהלך החריג של שר המשפטים יריב לוין, שכלל את שמותיהם של כל שופטי בית המשפט העליון המכהנים כמועמדים לתפקיד נשיא העליון, תשעה משופטי העליון פנו היום (שני) למנהל בתי המשפט בבקשה להעביר הודעה לשר המשפטים יריב לוין כי אינם מעוניינים להיות מועמדים לתפקיד הנשיא. בין מגישי הבקשה נמצא השופט חאלד כבוב.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, לאחר שבג"ץ פסק כי יש לכנס את הוועדה למינוי שופטים במטרה לבחור נשיא לבית המשפט העליון, לוין פרסם אתמול את רשימת המועמדים לתפקיד - וכלל את שמותיהם של כל שופטי העליון המכהנים. הצעד החריג הגיע ברקע התנגדותו הנמשכת של לוין למינויו של השופט יצחק עמית, שאמור להיבחר לנשיאות על פי שיטת הסניוריטי - ומטרתו השקופה היא למשוך זמן ולנסות להעמיד את השופטים במצב של ניגוד עניינים.

שופט העליון יצחק עמית
שופט העליון יצחק עמית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממטה המאבק "חופשי בארצנו" נמסר אחרי המהלך של לוין: "בפעולתו הנלוזה, יריב לוין הוכיח באופן חד-משמעי כי הוא לא ראוי ולא מסוגל למלא את תפקידו כשר המשפטים. בעיצומה של מלחמה, כשהמדינה זקוקה ליציבות ומנהיגות אחראית, לוין בוחר בהתנהלות קטנונית ובלתי מכובדת. בהתעלמו ממסורת ארוכת שנים ובהצעת כל שופטי העליון לתפקיד הנשיא, הוא ממשיך להטריל את המערכת באופן חסר אחריות".

עוד נמסר: "ההתנהלות הזו פוגעת אנושות באמון הציבור בממשלה, שכבר נמצא בשפל חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל. היא מערערת את עקרון הפרדת הרשויות ומסכנת את יסודות ההליך הדמוקרטי. תפקידו של שר המשפטים הוא לפעול באחריות ובממלכתיות, במיוחד בעת משבר לאומי. לאור התנהלותו הבלתי ראויה, על יריב לוין להניח את המפתחות וללכת הביתה לאלתר. ישראל זקוקה למנהיגות אחראית ומאחדת, לא לתעלולים פוליטיים המעמיקים את השסעים בחברה".