המועמד לתפקיד המפכ"ל הבהיר: "כפוף לחוק, לפסיקה ולדין"

לאחר שבשבוע שעבר סירב להשיב אם יציית לפסיקת בג"ץ או לשר איתמר בן גביר, בטקס חילופי מפקד מחוז חוף אמר ניצב יורם סופר כי "רק בשמירה מלאה על החוק, הדין והפסיקה נמשיך להוביל את המשטרה"

זמן צפייה: 07:12

לאחר שבשבוע שעבר סירב להשיב אם יציית לפסיקת בג"ץ או לשר איתמר בן גביר, הבוקר (שלישי) בטקס חילופי מפקד מחוז חוף אמר הממ"ז היוצא כי הוא "כפוף לחוק, לפסיקה ולדין". סופר, המועמד לתפקיד המפכ"ל, ייכנס לתפקיד הפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית, ובמקומו מונה ניצב דני לוי לתפקיד מפקד מחוז חוף. מחוץ למטה מחוז חוף התאספו מפגינים שמוחים נגד השר בן גביר.

"ברצוני להתייחס לסוגיה שעולה חדשות לבקרים בנוגע לציות משטרת ישראל לחוק", אמר ניצב סופר, "צר לי כי צריך לציין את המובן מאליו, אולם לפעמים אין מנוס מכך. משטרת ישראל היא זרוע הביצוע לאכיפת החוק, היא בעלת הסמכות לשמירה על החוק בכל מקום ובכל זמן ומכאן אני, כשוטר ומפקד בארגון, כפוף לחוק, לפסיקה ולדין. זו המסגרת החוקית ומקור הסמכות שלי לפעולותיי מאז ומתמיד. זו דרכי".

"כל מי שרומז על דרך פעולה אחרת פוגע במשטרת ישראל. פוגע בסמכותה. פוגע בלגיטימציה שלה ובאמון הציבור. ולא פחות חמור מכך, פוגע במפקדים והמפקדות, בשוטרים ובשוטרות, במתנדבים ובמתנדבות שעובדים כבר חודשים רבים מספור לילות כימים על מנת לאפשר את חופש הביטוי ולאפשר מימוש אזרחי של הדמוקרטיה. זאת דרכנו ואין בלתה. רק בשמירה מלאה על החוק, הדין והפסיקה נמשיך להוביל את המשטרה".

טקס חילופי מפקד מחוז חוף של המשטרה
טקס חילופי מפקד מחוז חוף של המשטרה | צילום: חדשות 13

על תפקידו החדש אמר ניצב סופר: "קיבלתי על עצמי משימה לאומית חשובה עם סיום תפקידי כאן במחוז ובשבוע שעבר הגשתי לשר לביטחון לאומי את תוכנית המאבק לפשיעה בחברה הערבית – חברה ששרויה בשבר גדול. האלימות בחברה הערבית משפיעה באופן יום-יומי על כל אחד ואחת במגזר בכל ההיבטים ואף מחלחלת לחברה הישראלית כולה. זוהי סוגיה כבדת משקל שמושפעת ממגוון גדול של גורמים וסיבות אשר רובן אינן נוגעות לפעילות נגד פשיעה".

"בבואנו לבחון את השבר הגדול בחברה הערבית עלינו לסמן את הגורמים שהביאו את אותם האנשים לתובנה הנוראית של פתרון קונפליקטים באלימות", הוסיף, "החשש המוחשי של התושבים לביטחונם האישי עקב האלימות הגוברת והבלתי פוסקת משפיעה גם על הרשויות המקומיות שחלקן נמצאות תחת לחץ ארגוני הפשיעה. כל אלו מחייבים את כלל הגורמים הנוגעים בדבר, ממשלתיים, אזרחיים וביטחוניים לעשות הכול וככל שיידרש למענם. זוהי חובתנו וכך נעשה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308221123' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר: "ישראל נמצאת בגל טרור שצריך לגדוע אותו"' poster='' kid='1_bqcoi21t' duration='89']

השר בן גביר אמר כי "ישראל נמצאת בגל טרור שצריך לגדוע אותו" וקרא לקבינט לקבל החלטות, כולל עונש מוות למחבלים, ולהחמיר את תנאי המאסר שלהם. בהמשך התייחס בן גביר לאלימות בחברה הערבית ואמר: "הפשיעה במגזר היא אתגר מרכזי עמו מתמודד המשרד לביטחון לאומי. דרשתי ואדרוש גם היום מעורבות של השב"כ בכל תיקי הרצח, מעצרים מנהליים וכלים שיאפשרו למשטרה להתמודד עם כל מה שמתבקש".

Whatsapp Image 2023 08 17 At 1
השר בן גביר וניצב יורם סופר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר נשאל ניצב סופר כיצד יפעל במקרה של משבר חוקי, וענה כי "השאלות האלה לא רלוונטיות לנושא". סופר נשאל אם יבחר לציית לשר או לפסיקת בג"ץ במקרה של סתירה ואמר כי "קטונתי מלהתנבא מה יקרה, בסוף לא אני מחליט. באתי לעבוד, אני איש משטרה, אני משרת ציבור, אני איש חוק, אני חושב שהשאלות האלה לא רלוונטיות לנושא".

בן גביר התייחס לדברים לאחר מכן ואמר: "בהקשר למשבר החוקתי, בעיני אין סתירה בין מה שאמר אתמול המפכ"ל לבין מה שאני אומר. ודאי שהמשטרה חייבת להישמע לחוק, גם אני נשמע לחוק, איזו שאלה. אבל צריך לזכור שכשמדברים על החוק והדין, החוק והדין קובעים שהמשטרה כפופה למדיניות השר".