האלימות לא עוצרת: נערה בת 18 נורתה למוות בכניסה לירכא שבגליל

הנרצחת ה-99 מתחילת השנה: 24 שעות אחרי יום הדמים בו נרצחו שישה אנשים ופעוטה בת 3 נפצעה קשה, שרית אחמד מהכפר כסרא-סמיע נורתה בכביש 8544, ופונתה תוך פעולות החייאה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. נבדק החשד שהנערה אוימה על רקע נטייתה המינית

זמן צפייה: 03:14

האלימות בחברה הערבית ממשיכה להשתולל: 24 שעות אחרי יום הדמים בו נרצחו שישה בני אדם, שרית אחמד בת ה-18, תושבת הכפר כסרא-סמיע שבגליל העליון, נורתה למוות הערב (שישי) בצומת כישור בכביש 8544, סמוך לכניסה ליישוב ירכא. המשטרה פתחה בחקירה, ונבדק החשד שהנערה אוימה על רקע נטייתה המינית, לאחר שבעבר היא התלוננה על איומים מצד בני משפחתה.

הנרצחת הייתה מוכרת לרווחה, על רקע האיומים על חייה מגיל צעיר. ככל הנראה, המשפחה מוכרת למשטרה, ובשל דרגת האיום הגבוהה על חייה היא שהתה במוסדות סגורים בצו בית משפט. בשנה האחרונה נעשה ניסיון גישור עם משפחתה, ניסיון שכשל והיא הוברחה למקלט. כעבור זמן מה החליטה לצאת מהמקלט לקרובת משפחה בצפון.

צוותי מד"א שהוזעקו לזירה מצאו את הנערה במצב אנוש, ופינו אותה תוך כדי מאמצי החייאה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. חובש בכיר במד"א חסיב שחאדה סיפר: "הפצועה שכבה על הכביש כשהיא מחוסרת הכרה וסובלת מפציעה חודרת בגופה. הענקנו לה טיפול רפואי ופינינו אותה לבית החולים תוך פעולות החייאה כשמצבה אנוש".

שרית אחמד
שרית אחמד

עמותת יוזמות אברהם מעדכנת כי 99 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, מהם 92 אזרחים, זאת לעומת 35 קורבנות בתקופה המקבילה אשתקד. 88 מהנרצחים השנה נורו למוות, ו-45 מהם היו בני פחות מ-30. הצעירה שנורתה למוות הערב היא האישה השביעית שנרצחת השנה במגזר הערבי, ובסך הכל נרצחו מתחילת השנה 17 נשים בישראל.

זירת הירי בנערה בירכא
זירת הירי בנערה בירכא

יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה בתגובה: "רצח רודף רצח והפיתרון של השר לביטחון לאומי הוא הצפת הרחובות בעוד עשרות אלפי כלי נשק. אם למישהו יש אשליה שהאלימות הזאת נשארת בחלק כזה או אחר של החברה, הוא טועה. זו מגפה מדבקת והיא פוגעת בכולנו. כדאי להביט סביב- לראות איזו חברה אלימה הפכנו להיות, בכל חלקי הארץ. גם בהקשר המאבק באלימות נגד נשים- השר ממשיך למרוח את חוק הפיקוח האלקטרוני שיכול להציל נפשות. לא ברור מה מניע אותו אבל דאגה לביטחון שלנו ברור שלא".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, מסרה: "קשה לתאר את הכאב על הירצחה של הצעירה לאחר שספגה על פי הפרסומים, איומים על רקע נטייתה המינית. זה יום עצוב לקהילה הגאה ולציבור הישראלי כולו בו מתרחש רצח שכזה. האובדן הטרגי מוכרח לזעזע את מערכות הרווחה והאכיפה בישראל כדי לספק ללהט״ב בחברה הערבית ביטחון אישי מלא ולהגדיל את המענים הקיימים. רבים ורבות מחברי הקהילה הגאה בחברה הערבית חיים את חייהם בארון, בפחד ונתקלים באיומים על חייהם. כשמדובר בנערה שאוימה כבר בעבר על רקע נטייתה המינית, אנו דורשים מהמשטרה לברר ביסודיות את נסיבות האירוע. לא יתכן שכחברה נעבור לסדר היום על רצח של נערה בת 18. המציאות הקשה הזאת לא יכולה להימשך".

זירת הירי בנערה בת ה-15 בירכא
זירת הירי בנערה בת ה-15 בירכא

אחרי יום הדמים אתמול, הוכרזה שביתה כללית בחברה הערבית. היום בשעות הצהריים יצאו מאות מתושבי הכפר יפיע הסמוך לנצרת להפגין, אחרי שחמישה בני אדם, בהם נער בן 15, נרצחו אתמול ביריות במכון לשטיפת מכוניות. הם קראו, בין היתר: "רוצים לחיות. מעשי הרצח לא פוסקים, המצב מפחיד". במחאה השתתפו גם חברי הכנסת יאסר חוג'יראת (רע"ם) ויוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל). כביש הגישה לכפר נחסם.

כמו כן, הפגנות התקיימו בכאבול, טמרה, נצרת ולוד - שם הופסקה התהלוכה בשל הנפת דגל פלסטין - בניגוד להנחיית המשטרה. בתום הידברות והסרת הדגל היא חודשה. ראש מועצת יפיע, מאהר ח'ליליה, אמר מוקדם יותר: "לא היו מקרי רצח בכפר שלנו הרבה שנים. על הממשלה לעשות מעשה ולטפל בפשיעה בחברה הערבית. אתמול ערכנו ישיבת חירום במועצת הכפר".

מפגינים בנצרת
מפגינים בנצרת | צילום: רויטרס
''המצב מפחיד''. מפגינות בנצרת
''המצב מפחיד''. מפגינות בנצרת | צילום: רויטרס

שעות לאחר הטבח ביפיע נרצח ביריות גבר כבן 30 ברכבו באזור מחלף קסם. הבוקר עצרה המשטרה 14 חשודים משתי משפחות פשע בצפון, מתוכם 11 חשודים במעורבות ברצח ביפיע. הנרצחים הם ראמי מרגיה, נעים מרגיה, לואי אבו רג'ב, אבראהים שחאדה ומוחמד מרוואן כנאנה. אחד מהם היה מעורב ברצח שהתרחש לאחרונה. על-פי המשטרה, המתנקשים הגיעו בימים האחרונים לאזור ועשו "עבודת שטח". עוד שלושה נעצרו בחשד לירי בבת שלוש ובקרוב משפחתה בן ה-30 שנפצעו קשה בכפר כנא.

מעצר אחד החשודים
מעצר אחד החשודים | צילום: דוברות המשטרה

אחד מקרוביה של הפעוטה, שמאושפזת בבית החולים פוריה בטבריה, סיפר בשיחה עם חדשות 13: "היא הייתה עם אמה בחנות התכשיטים שבבעלותה, ונפגעה מירי שכוון ליעד שהיה בחנות סמוכה. מצבה הבוקר יציב ואנו מקווים לטוב". מבית החולים נמסר כי "לאחר שעות רבות של ניתוחים, הגבר בן ה-30 יצא מכלל סכנה והועבר למחלקה להמשך טיפול. הילדה בת השלוש עדיין מורדמת ומונשמת בטיפול נמרץ ילדים. מצבה יציב והצפי הוא להעיר אותה היום".

Whatsapp Image 2023 06 08 At 1
כוחות משטרה בזירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

בתוך כך, קצינים בכירים במשטרה מתחו ביקורת חריפה על המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי. לדברי אותם קצינים, המפכ"ל "איבד שליטה, המשטרה פועלת ב'שיטת הפלסטר' ואין תוכנית ארוכת טווח'. אחד מהם הוסיף: "המפכ"ל היה צריך לטפל בנושא באופן אישי עם כל היחידות המיוחדות. במקום להבין שמדובר במצב חירום לאומי - הוא עוסק ביחסי ציבור". אותם בכירים טענו עוד כי "מדובר בהזנחה של השנים", וכי שבתאי התנגד מתחילת הקנדציה שלו להכניס את שב"כ לתמונה - גם כשהיה לו ברור שלמשטרה אין יכולת להתמודד עם הבעיה.