בג"ץ דן בחוק הלאום; נתניהו: "אין לו סמכות לדון בחוקי יסוד"

שופטי העליון דנים בעתירות לפסילת חוק היסוד. יו"ר הכנסת שיגר מכתב לחיות ומחה על האפשרות להתערבות בחקיקה. עימות בפתח הדיון: נציגי העדה הדרוזית קראו לעבר אבי דיכטר "בגדתם בנו" • חי

זמן צפייה: 00:46

בג"ץ עורך בשעה זו (שלישי) דיון על חוק הלאום בהשתתפותם של 11 שופטים. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את בג"ץ בעקבות הדיון וכתב בפוסט בפייסבוק כי "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד, מכיוון שחוקי היסוד שמחוקקת הכנסת הם הנורמה החוקתית העליונה במדינה והביטוי היסודי ביותר לעקרון שלטון העם ולעקרון שלטון החוק כאחד".

"בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכוח חוק יסוד והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו", המשיך נתניהו. "לבית המשפט תפקיד חשוב מאוד במשטר הדמוקרטי אבל הוא איננו שליט אבסולוטי. עצם הדיון שמקיים היום בג"ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת - הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל בהקדם בכנסת באמצעות סדרת חוקי יסוד מתאימה".

לדבריו, "המחלוקות השונות ביחס לתכניו של חוק יסוד הלאום כבר הוכרעו במקום הראוי להם – בכנסת. עמדתה הפוליטית של הרשימה המשותפת נשמעה בעניין בדיוני הכנסת ואין כל מקום לדיון שמקיים היום בג"ץ בעתירה שלה".

הדיון בחוק בבג"ץ • ישיר

לקראת הדיון, יו"ר הכנסת יריב לוין שלח הבוקר מכתב לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. לטענתו, עצם הדיון היא "קריאת תיגר על היסודות הדמוקרטים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק - כל החלטה שתתערב בחוקי היסוד שהתקבלו בכנסת, תהא בבחינת החלטה שניתנה בחוסר סמכות ולפיכך גם חסרת תוקף".

לוין המשיך ותקף, כאשר לדבריו "יש בדיון בחוק ניסיון להשליט את השקפת עולמם של שופטי בית המשפט העליון משל היו שליטי הארץ - הכנסת היא הרשות המחוקקת והיא המחזיקה גם בסמכות האסיפה המכוננת. בית המשפט העליון יונק את סמכותו מכוח הכנסת ולא להיפך".

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב בעמוד הטוויטר שלו כי "האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות - הם לא הצליחו עד היום, ונדאג שגם לא יצליחו בעתיד". במקביל, תנועת "אם תרצו" ערכה הפגנה בפתח בית המשפט העליון נגד הדיון בחוק. נציגי העדה הדרוזית, שהגיעו להפגין נגד החוק, צעקו לחבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד) בפתח הדיון "בגדתם בנו".

עורך הדין סאלח, אבו סאמר, שמייצג את העדה הדרוזית אמר בדיון כי "שלוש שנים נשכבתי במארבים למען המדינה הזאת, והיום אומרים לי שאני לא שווה". עוד סיפר עורך הדין כי "הורדתי היום את בני בבסיס. לפני שירד שאל: 'יש סיכוי שאחזור היום להיות אזרח סוג א'' אמרתי לו ש'זה תלוי בהחלטה של כבוד השופטים'".

לפני כחצי שנה דחתה הכנסת את התיקון שהציעה מפלגת יש עתיד לחוק הלאום. גנץ נעדר אז מההצבעה, יחד עם כמה מחברי מפלגתו. "אנחנו מתנגדים להצעת החוק שהועלתה היום במליאה", מסרו מטעם כחול לבן. "בדיוק כמונו, גם חברי יש עתיד טענו עד השבוע שהדרך הנכונה לתקן את הבעיות העולות מחוק הלאום היא באמצעות חוק יסוד נפרד שיבטיח את עקרון השוויון".

כזכור, חוק הלאום, אשר קובע מבחינה חוקית את מעמדה של מדינת ישראל כ"מדינת הלאום של העם היהודי", עורר סערה בשנה שעברה עת עבר בכנסת. לא מעט עצרות מחאה התקיימו ברחבי הארץ בדרישה לבטלו. החוק מסדיר גם את סמליה של המדינה ואת בירתה כ"ירושלים השלמה והמאוחדת". כמו כן, הוא מעניק לעברית מעמד מיוחד על פני השפה הערבית, וקובע כי "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי".