עשרות מפגינים מול ביתו של יריב לוין: "בג"צ הוא השכפ"צ"

כשלושים אנשים מוחים על "רפורמת המשילות" מול ביתו של שר המשפטים, בדרישה לעצור את חקיקת פסקת ההתגברות. בתוך כך, נפתח כנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון העוסק במשמעות הרפורמה. פרופ' אליקים רובינשטיין: "לא ישן בלילה, חרד לדמותה של המדינה"

הפגנה מול ביתו של יריב לוין

כשלושים אנשים מפגינים הבוקר (שישי) מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין, במחאה שארגנה תנועת "דרכנו" על "רפורמת המשילות" שהציג במערכת המשפט. המפגינים מניפים שלטים עליהם נכתב בין היתר "בג"צ הוא השכפ"צ של הלוחמים והלוחמות שלנו" ו"אל תפקיר את חיילינו להאג! עצור את פסקת ההתגברות".

בתוך כך, בבית ציוני אמריקה שבתל אביב נערך כנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון, העוסק במשמעות הרפורמות. פרופ' אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס, אמר בכנס: "אני לא ישן בלילה. זאת איננה מליצה - אני באמת חרד לדמותה של המדינה".

"שימוע לשופטים יהיה מופע מצוין, אבל דרך נוראית לבחור שופטים", הוסיף פרופ' רובינשטיין, "פסקת ההתגברות המוצעת היא פוליטיקה של החלשה. אין בכך צורך- בטח לא ברוב של 61 חברי כנסת. עילת הסבירות היא הבסיס לסיוע לחלשים- לגר ליתום ולאלמנה, נגד החלטות שרירותיות, ואסור לבטלה. יועצים משפטיים מעולם לא הכשילו מדיניות חוקית של שר. הפיכת היועצים המשפטיים למשרת אמון מגלמת נזק כפול- פוליטיזציה של שירות המדינה, ופגיעה במקצועיות של השירות הציבורי. זוהי אינה משילות אלא אנטי משילות".

הפגנה מול ביתו של יריב לוין
הפגנה מול ביתו של יריב לוין

הפגנה מול ביתו של יריב לוין
הפגנה מול ביתו של יריב לוין

שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני אמרה בכנס: "אני מעדיפה משפטיזציה של המערכת הפוליטת מאשר פוליטיזציה של המערכת המשפטית. אני מעדיפה את השופט גם אם אינו מושלם, על פני הפוליטיקאי חסר העקבות והמושחת"

"הופכים את שומרי הסף לשומרי שר, הופכים את היועצים המשפטיים לעורכי דין מטעם", הוסיפה לבני, "יצרו דה ליגיטימציה וגם איבה נגד מי שהם קוראים פקידים. הממשלה הנוכחית רוצה להאכיל אותנו ברעל, ומבקשת מאיתנו לאכול בפה סגור. אנחנו לא נשתוק ולא נפסיק להילחם עד שמדינת ישראל תנצח את ממשלת ישראל".

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, שופט בית המשפט העליון בדימוס מני מזוז, אמר: "התוצאה של פסקת ההתגברות תהיה מדינה ללא הפרדת רשויות- מדינה שיש בה רק רשות אחת ששולטת גם בכנסת וגם במערכת המשפטית. אני לא מכיר בספרות של מדעי המדינה שמדינה כזו יכולה להיחשב כמדינה דמוקרטית"

ציפי לבני בכנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון
ציפי לבני בכנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון | צילום: התנועה לאיכות השלטון

עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין, אמר בכנס: "בדיוק היום מציינים בארה"ב שנתיים להסתערות האנטי דמוקרטית על הקפיטול. גם אצלינו מתרחשת כרגע התקפה על הקפיטול הישראלי- על בית המשפט. הציבור לא בחר בשינוי שיט המשטר, בריסוק בתי המשפט ובעריצות שלטונית. אין מדינה ליברלית ללא ביקורת שיפוטית וללא גבול לכוחו של השלטון".

"בנפול מבצר בית המשפט, אין עוד ערובה לדמוקרטיה", הוסיף עו"ד חימי, "ההיסטורי מלמדת שפרפור הגסיסה הראשון של הדמוקרטיה הוא סירוס בית המשפט- כך קרה בהונגריה ובפולין, וזהו הצעד הראשון בדרך לטורקיה ורוסיה".

הפגנה מול ביתו של יריב לוין
הפגנה מול ביתו של יריב לוין

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נאם אתמול בפתח אירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן, שם התייחס לתוכנית המשפטית של לוין וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים צוות חוצה מפלגות שידון ברפורמה ובחקיקת חוק יסוד חקיקה בהסכמה.

"אם הרפורמה תעבור היא תשנה את המשטר בישראל", אמר גנץ. "אם במדינת ישראל תהיה פסקת התגברות ברוב של 61, אם יועמ"שים יסורו למרותם של פוליטיקאים ולא למרותו של החוק, אם שופטים יבחרו על ידי רוב קואליציוני פוליטי ויהיו תלויים בו ואם סמכותו של בית המשפט העליון לפסול התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני תבוטל – 'המבצר אכן יפול'. הקו האדום יחצה וישראל תהפוך לדמוקרטיה חלולה".

עוד אמר גנץ: "בנאומו אמר שר המשפטים כי זהו 'השלב הראשון ברפורמה'. וכולנו מבינים היטב מהו השלב השני – כל הנושאים הנוגעים לראש הממשלה נתניהו, להשהייה או לביטול משפטו באמצעות החלפת היועמ"שית או חוק צרפתי. שלב אחר שלב בתוכנית סדורה. לאלו יש להוסיף את הכוונה לסרס את התקשורת, להשתלט על החינוך הממלכתי וכמובן להשתיק את הדרג הצבאי".

גנץ פנה לנתניהו ואמר: "אנו בשעת חירום אמיתית – ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה: הידברות או עימות. אני מציע מכאן לנתניהו - להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון בחקיקת חוק יסוד חקיקה ברוח מגילת העצמאות, שיביא לידי ביטוי את רחשי כל העם וכלל האזרחים בישראל ויגבש הסכמות בתוך חצי שנה בכל הנושאים שעל הפרק".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, שלשום הציג לוין את עיקרי "רפורמת המשילות" שהוא מתכנן למערכת המשפט, שכוללת את חקיקת פסקת ההתגברות ברוב של 61, שינוי הוועדה לבחירת שופטים, חוק היועמ"שים וביטול עילת הסבירות. ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד אמר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון".