עתירה לבג"ץ: "אין לכנסת סמכות לבטל את הביקורת השיפוטית עליה"

על רקע התיקון להצעת חוק יסוד השפיטה שיעלה מחר להצבעה בוועדת חוק חוקה ומשפט, קבוצת עותרים וביניהם חתן פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן והרמטכ"לים לשעבר חלוץ ויעלון עתרה בבקשה למנוע מצב שבו לא תהיה לבית המשפט אפשרות מעשית לדון בחוקיות התיקון, בשל "מלכוד חוקתי": "הכנסת מחסנת את עצמה מפני בחינת השאלה - האם היא רשאית לחסן את עצמה"

בית המשפט העליון והכנסת בירושלים

קבוצת עותרים הגישה היום (ראשון) עתירה דחופה לבג"צ על מנת שיקבע בית המשפט העליון כי "אין לכנסת סמכות לבטל את הביקורת השיפוטית עליה". קבוצת העותרים כוללת את תמי ויובל ארד, אשתו ובתו של הנווט השבוי רון ארד, הרמטכ"ל ושר הבטחון לשעבר משה בוגי יעלון, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, חתן פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן, נגיד האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן ששון, היועצת המשפטית לכנסת לשעבר נורית אלשטיין, יזם ההייטק דב מורן, גיבור ישראל רמי מתן והסופרת צרויה שלו.

מהעתירה עולה כי החקיקה החדשה המתוכננת כוללת "מלכוד חוקתי", שנועד "לשתק ולהשתיק את בית המשפט ואשר יהפוך את מדינת ישראל לדמוקרטיה חלולה, קליפה ללא תוכן, שבה הלכה למעשה ישנה רשות אחת בלבד - הרשות המבצעת", כך נכתב בגוף העתירה. לטענת העותרים, "מדובר בפגיעה שתעלה כדי שלילת אופייה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית וברמיסה של ערכי מגילת העצמאות".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ה"מלכוד החוקתי" הוא הוראה הקובעת כי אין כל אפשרות להחיל ביקורת שיפוטית ביחס לתוקפו של חוק יסוד, כלומר, לא ניתן יהיה לבקר את תוקפו של איזה מן ההסדרים שייחקקו, מאחר שהם יהיו חלק מחוק יסוד ולא ניתן יהיה לבקר את אותה ההוראה השוללת את האפשרות לבצע ביקורת שיפוטית, מעצם העובדה שנכללה בחוק יסוד. "כך", כותבים העותרים, "הכנסת מחסנת את עצמה מפני בחינת השאלה, האם היא רשאית לחסן את עצמה, וגם מפני השאלה, האם המגבלות הדרסטיות שהיא מטילה על הרשות השופטת - תקפות וחוקתיות".

העותרים סבורים כי הדורסנות והמהירות שבה מנוהל המהלך לשינוי החקיקתי המוצע, הינו שבירה יסודית של הכללים ופגיעה אנושה בדמוקרטיה. על כן, הם מבקשים מבית המשפט "לאמץ כללים של דמוקרטיה מתגוננת". "אין לכך תקדים בתולדות מדינת ישראל", כותבים העותרים, "ולכן מתעורר ההכרח לדון בתוקפה של הצעת החוק כבר כעת, בטרם יושלם הליך החקיקה ועמו עלול להיסגר השער בפני הסמכות לביקורת שיפוטית על חקיקה במדינת ישראל".

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד הוסיפו הכותבים בעתירה כי מבחינתם, "זהו איננו חשש שווא, שכן תסריט דומה כבר התרחש במקומות נוספים והותיר אחריו נזק עצום בדמות דמוקרטיות חלולות, נטולות זכויות אדם והגנה על מיעוטים".

העתירה נועדה למנוע מצב שבו לא תהיה בידי בית המשפט אפשרות מעשית לדון בחוקתיותו של התיקון המוצע לחוק-יסוד: השפיטה ובחוקתיותו של כל תיקון עתידי שיבוצע באיזה מחוקי היסוד. היא מוגשת על רקע ההצבעה שתיערך מחר בוועדת חוק חוקה ומשפט על תיקון זה. "קיים חשש כבד כי מיד לאחר הקריאה הראשונה יינקט הליך מואץ (בליץ חקיקה) להשלמת הליכי החקיקה של החוק בתוך זמן קצר ביותר" נכתב בעתירה.

מסיבה זו מבקשים העותרים צו זמני שיקבע כי עד להכרעת בג"ץ בשאלת תוקפה של החקיקה החדשה, לא ייכנסו לתוקפן הוראות החקיקה המיועדות לשתק את הביקורת השיפוטית.