ההחלטה בימים הקרובים: המפכ"ל המיועד העיד בפני ועדת המינויים

הוועדה למינוי בכירים התכנסה פעם נוספת כדי לדון בדו"ח שהגישה היועמ"שית בו התנגדה למינוי של ניצב אבשלום פלד למפקח הכללי של המשטרה, ובפניה העיד פלד עצמו. בתוך כך, הנשיא הרצוג השתתף בטקס הפרידה מהמפכ"ל שבתאי, ואמר ברקע הסכסוך בינו לבין השר בן גביר: "המשטרה לא שייכת לאדם או לצד פוליטי"

זמן צפייה: 01:40

פרסום ראשון: גם בשבוע הקרוב לא צפוי להיות מפכ"ל חדש למשטרת ישראל. היום (ראשון) התכנסה שוב הוועדה למינוי בכירים בכדי לדון בדו"ח שהגישה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה על ניצב אבשי פלד, לאחר הכשלים שמצאה במינוי.

למרות הדו"ח, החליטו בוועדה לזמן את ניצב פלד פעם נוספת, והיום הוא העיד וענה על כל השאלות ששאלו חברי הוועדה. כעת, לאחר התייעצות של מספר ימים, בעוד מספר צפויה הוועדה לפרסם את החלטותיה בדבר המינוי שדורש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף היום באירוע הפרידה מהמפכ"ל קובי שבתאי, ואמר: "המשטרה לא שייכת ולא תהיה שייכת לאיש. המשטרה לא שייכת לצד פוליטי כזה או אחר. אני קורא ומבקש מכלל נבחרי הציבור – שימו את המשטרה מחוץ לפוליטיקה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לדברי הנשיא, "אנחנו בעיצומה של תקופה מאתגרת ומורכבת, שמטילה עליכם ועל כל השוטרים והשוטרות אחריות עצומה. המשטרה חייבת להיות שייכת לכולנו. אנחנו האזרחים חייבים להיות השותפים שלה והיא צריכה להיות שותפה של כולנו – במאמצים לשמירה על חברה דמוקרטית מתפקדת הפועלת על בסיס שלטון החוק. דרישתו וציפיותיו של הציבור הישראלי חייבות לעמוד לנגד עינינו. משטרה ממלכתית - הפועלת תחת מוראו של הדין, ושלו בלבד – היא עיקרון קריטי שאסור לנו להתפשר עליו".

השר בן גביר ורב-ניצב שבתאי
השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, בחוות הדעת שהגישה היועמ"שית לוועדה למינוי בכירים נכתב כי "נפל פגם בהתנהלות" של ניצב פלד. חוות דעתה של היועמ"שית מגיעה חודשיים לאחר שהשר בן גביר הגיש את שמו של ניצב פלד, והתייחסה לחקירת מח"ש ב-2015 על חריגות הבנייה בביתו. בחוות דעתה קובעת בהרב-מיארה כי תפקיד המפכ"ל אמור לשמש דוגמה ומופת - אך מתשתית חומרי החקירה של מח"ש, שלא הגיעה לכדי כתב אישום, עולים פגמים בהתנהלותו של פלד.