בג"ץ: לבן גביר אסור לתת הוראות אופרטיביות למשטרה, במיוחד בהפגנות

בית המשפט קבע כי "אין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע"

זמן צפייה: 09:49

בג"ץ קבע היום (ראשון) כי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אסור לתת הוראות אופרטיביות למשטרה - במיוחד במחאות נגד הממשלה. השופט יצחק עמית קבע בהחלטתו: "אין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע וכיו"ב".

"על מנת למנוע מחלוקות בעתיד", הוסיך השופט עמית, "הרי שגם 'אזכור' של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל, עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית. על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון".

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר הגישה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה את תשובתה לבג"ץ לבקשות למתן צו ביניים בעניין תיקון פקודת המשטרה, המעלות טענות ביחס למעורבות השר בן גביר בסוגיות הנוגעות למימוש חופש המחאה וזכות ההפגנה. בעמדתה הבהיר בהרב-מיארה כי "לשר הממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה ישנה סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות. אולם עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או באופן עקיף, גם כאשר הן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה".

"בחינת האירועים, וזאת גם על בסיס הנמסר ממשטרת ישראל, מעלה על פניו כי מתעורר חשש ממשי כי בחלק מהמקרים נחצה קו הגבול, וניתנו הלכה למעשה על-ידי השר הנחיות אופרטיביות לדרג המקצועי במשטרה ביחס לאירועים פרטניים", הוסיפה היועמ"שית.

"כמו כן, עולה חשש גם בנוגע למקרים שהוצגו לכאורה כ'מדיניות כללית', אך בפועל היוו הנחייה שביקשה להחליף 'בזמן אמת' את שיקול הדעת הנתון לגורמי המשטרה בשטח". עוד הודגש, כי "לשוטרים ולמפקדי המשטרה בשטח נתון שיקול דעת עצמאי ומקצועי לשם מילוי תפקידם מכוח סמכויותיהם על-פי דין".