הבכירים שמצטרפים לעתירה נגד ביטול עילת הסבירות: "סיכון ביטחוני חמור"

"מחאת האלופים" מתרחבת, כאשר בכירים בעבר ובהווה במוסד, שב"כ משטרה וצה"ל הגישו בקשה להצטרפות לעתירה נגד החוק, וכתבו כי הוא "מביא להתפוררותו של צה"ל ולפגיעה משמעותית ביכולת ההרתעה של ישראל". בין החותמים: ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראש שב"כ לשעבר כרמי גילון והמפכ"לים לשעבר אלשיך, קראדי, אהרונישקי ודנינו

תמיר פרדו, רוני אלשיך, כרמי גילון
תמיר פרדו, רוני אלשיך, כרמי גילון | צילום: (צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג / פלאש 90)

המחאה נגד המהפכה המשפטית מקבלת גיבוי גם מחברי הצמרת הביטחונית ובכירי המשטרה. היום (שלישי) הגישו עשרות בכירים בעבר ובהווה במוסד בקשה להצטרפות כ"ידידי בית המשפט" לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון כנגד ביטול עילת הסבירות.

בקשת ההצטרפות הוגשה לאחר שחברי הצמרת התכנסו בשבוע שעבר בכינוס חירום שיוזמה על ידי התנועה לאיכות השלטון, והחליטו להצטרף למאבק המשפטי על שמירת מעמדו העצמאי של בית המשפט העליון, בטענה כי פגיעה בבית המשפט תחשוף את חיילי צה"ל לתביעת בבית הדין הבינלאומי בהאג.

בין השמות הבולטים של הבכירים אשר הצטרפו לעתירה: ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון, ראש המל"ל לשעבר עוזי ארד, האלופים במיל' דן הראל ואודי אדם, כמו גם המפכ"לים לשעבר רוני אלשיך, משה קראדי, שלמה אהרונישקי ויוחנן דנינו, בנוסף לעשרות רבות של בכירים אחרים מקהילת המודיעין והביטחון.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
חיילים בגבול מצרים, ארכיון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בבקשת הצטרפותם כתבו הבכירים: "המבקשים סבורים כי התיקן לחוק פוגע פגיעה אנושה בעקרון הפרדת הרשויות בישראל ומרסק את הרשות השופטת ואת יכולתו של בית המשפט העליון לבצע ביקורת יעילה על החלטות הרשות המבצעת על שלל זרועותיה, לרבות פעילות משרד הביטחון".

בנוסף כתבו כי "התיקן לחוק מביא כבר בימים אלו להתפוררתו שלצבא ההגנה לישראל - ולפגיעה משמעותית ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל באופן המהווה סיכון ביטחוני חמור למדינה ולאזרחיה".

תמיר פרדו | צילום: רויטרס

תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר, אמר: "זוהי שעת מבחן היסטורית לעתידה הדמוקרטי של ישראל. אנו, חברי הצמרת הביטחונית שנתנו את כל כולנו להגנת המדינה יוצאים עתה לקרב החשוב ביותר בחיינו - המאבק המשפטי להגנה על עצמאות בית המשפט העליון. זוהי משימה שאין לנו ברירה אלא להצליח בה".

מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב ניצב בדימוס שלמה אהרונישקי, אמר: "הממשלה הזו לא רק מפרקת את ארגוני הבטחון, אלא מפרקת את החברה הישראלית. משטרה עובדת רק על פי חוק, וכל עוד הממשלה ההזויה הזו אומרת שלא תפעל לפי חוק ולא תקשיב לבית המשפט, אין למשטרה מה לעשות ואנו ניהיה באנכריה. השר לביטחון לאומי הוא עבריין המפרק את המשטרה לאט לאט, מתערב בחקירות, מתערב בלהב 433, ויוצר מילציות בהן כל אחד עושה מה שבא לו. משטרה לא יכולה לעבוד בלי חוק ולא יכולה לעבוד כשאין מי שמקשיב לחוק. במציאות הזו ששרים וחברי כנסת מסתובבים ככוכבי שביט שבאו לפרק את כל מה שקיים פה במשך 75 שנה, למשטרה לא יהיה הכח ולא יהיה לה מה לעשות ולכן נמצא עצמנו במציאות שלא תיהיה בה משטרה".

המפכ''ל לשעבר שלמה אהרונישקי באירוע שבתרבות בבאר שבע
המפכ''ל לשעבר שלמה אהרונישקי

ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון: "כל יהבנו נמצא עתה בבית המשפט העליון שלא יעמוד מנגד. אנחנו, כל הצמרת הבטחונית לשעבר, באנו לעמוד כחומת מגן לבג”ץ. חודש ספטמבר הקרוב הוא ספטמבר השחור בו רמטכ”ל מפכ”ל ראש מוסד ראש השב"כ וכל לוחמיהם ימצאו עצמם בדילמה, האם הם מקשיבים לחוק ולא לממשלה"

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון מסר בתגובה על המהלך: "אנו מברכים על הצטרפותם של בכירי המערכת הביטחונית למאבק המשפטי להגנתו של בית המשפט העליון. החזית האחידה בין החברה האזרחית והמערכת הביטחונית חיונית במאבק על שמירת האופי הדמוקרטי של ישראל".

כרמי גילון, ראש השב''כ לשעבר | צילום: הדגלים השחורים

בנוסף לבכירי מערכת הביטחון, לעתירה הצטרפו גם 38 ארגוני זכויות אדם המייצגים קהילות שונות ובהם אזרחים ערבים, ארגוני להט"ב והקשת הטרנסית, הבדווים בנגב, נשים, יוצאי אתיופיה, מזרחים, פלסטינים בירושלים המזרחית, מהגרי עבודה ומבקשי מקלט ועוד מחשש ל"פגיעה ממשית ונרחבת בהיקף ההגנה על זכויות האדם" כלשונם.