המפכ"ל מקפיא את הדחת מפקד מחוז ת"א: "בן גביר קבע את העיתוי"

אחרי שגלי בהרב-מיארה הורתה להקפיא את הדחתו של ניצב עמי אשד בשל "חשש כבד לחוקיות ההליך", אמר רב-ניצב שבתאי: "אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור". בן גביר תקף: "היועמ"שית לא דיברה איתי לפני ההודעה. היא שמאלנית עם אג'נדה מובהקת"

המפכ"ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר
המפכ"ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס היום (שישי) להחלטה להדיח את מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, אמש על-ידי השר לביטחון פנים איתמר בן גביר. שבתאי אמר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה. עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד".

רנ"צ שבתאי התייחס בדבריו גם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להקפיא את המהלך בשל "חשש כבד לחוקיות ההליך" - ואמר כי "משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם".

היועמ"שית בהרב-מיארה כי ערכה אמש בירור ראשוני של הליך העברתו מתפקידו של מפקד המחוז, ובהודעה מטעמה נכתב כי "הבירור הראשי עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה".

"לפיכך", נאמר, "הנחתה היועצת המשפטית לממשלה את הגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב. למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את החלטת היועמ"שית: "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם".

בתוך כך, שיגר ניצב אשד מכתב לשוטרים: "קצינים, שוטרים חברי לדרך במחוז ת"א. אתם בוודאי ערים לשיח הציבורי סביב המחוז, האתגרים בהם אנו נדרשים, לעמוד בשבועות האחרונים, ואלה העומדים לנו בפתח. דווקא עכשיו, כשאנו במעלה הדרך, מסיימים אירוע אחד וממשיכים מיד לעבר האירוע הבא, אני קורא לכם להמשיך להישיר מבט למשימה ולעמוד בה בתקן הביצוע המשובח של מחוז ת"א. המשימה והשליחות שלנו, חשובה מכל אחד ואחת מאתנו. מאות האלפים אותם אנו משרתים ועליהם אנו מגנים, הם הסוגייה החשובה, ורק הם".

ניצב עמי אשד בזירת הפיגוע בתל אביב
ניצב עמי אשד בזירת הפיגוע בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

הבוקר קראו מפכ"לים וניצבים במשטרה בדימוס למפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי להתפטר מתפקידו לאלתר אחרי שאמש הדיח השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד. "אנו, קבוצת המפכ"לים והניצבים בדימוס, הוכנו בתדהמה עם החלטת השר להדיח את מפקד משטרת מחוז תל אביב לנוכח הצלחתו לנהל במשך תשעה שבועות מחאות רבות היקף בחכמה בשיקול דעת תוך ניצול זכות המחאה מצד אחד - ואכיפת החוק מהצד האחר". בתוך כך, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לשוחח היום שוב עם המפכ"ל ולבקש את עמדתו בנוגע להדחה.[

"תדהמתנו הלכה וגברה כשהסתבר לנו שהיית שותף למהלך זה תחת הכסות המגוחכת של סבב מינויים. התנהגותך תיזכר כאחת מנקודת השפל בהיסטוריה של משטרת ישראל. שיתפת פעולה עם עבריין מורשע כדי להפוך את המשטרה למיליציה פרטית כדי לספק את מאוויו הפוליטים של השר הממונה והיית שותף לטיהור של מפקד עם עמוד שדרה. במעשיך אלה איבדת את הזכות הערכית והמוסרית להמשיך ולהוביל את שוטרי משטרת ישראל במשימותיה הרבות והמגוונות. התפטר מתפקידך לאלתר".

השר בן גביר תקף את מכתב המפכ"לים בדימוס: "חבורת קצינים כושלים שהתאחדו יחד אחרי שהרסו את המשטרה, החריבו את הביטחון הלאומי וחלקם גם לקו בשחיתות שבאה לידי ביטוי במסקנות הוועדות בעניינם - קראדי, שוועדת זיילר קבעה שהיה מפכ"ל רשלן ולא מקצועי, רפי פלד שכולם זוכרים את השחיתות שלו ומימון הג'קוזי ומיקי לוי שהיה הממ"ז הכי כושל בירושלים ובתקופתו נרצחו עשרות אנשים, עדיף שישבו בשקט ולא יפריעו למפכ"ל והמשטרה לעבוד".