בכירים במערכת המשפט: "אלרון מנסה להרוס את ביהמ"ש העליון"

שעות אחרי הדרמה המשפטית שחולל השופט יוסף אלרון, כשהכריז על מועמדות לִנְשיאות העליון - בניגוד לשיטתהסניוריטי, בכירים במערכת המשפט אמרו לחדשות 13 כי מדובר ב"מסע נקמה שלו נגד המערכת שלא רצתה אותו בעליון"

זמן צפייה: 05:46

המלחמה על בית המשפט העליון עולה מדרגה: אחרי שהשופט יוסף אלרון הטיל פצצה והכריז על התמודדותו לנשיאות העליון, בניגוד לנוהג הסניוריטי שמלווה את בית המשפט מאז הקמתו ובניגוד לדעת כל 14 השופטים הנוספים - אמרו בכירים במערכת המשפט לחדשות 13 כי הצעד חסר התקדים של השופט הוא "מסע נקמה נגד המערכת שלא רצתה אותו בעליון". עוד הוסיפו כי הוא "מנסה להרוס את בית המשפט".

הגורמים הוסיפו: "זו אינה הפתעה וציפינו לצעד הזה. ההתמודדות שלו היא בושה וחרפה. אין גבול לחוצפה. לסניוריטי חשיבות אדירה לעצמאות בית המשפט".

אלרון שיגר אחר הצהריים מכתב לשר המשפטים יריב לוין ולנשיאת העליון אסתר חיות, שבו ציין: "לקראת סיום כהונתה של השופטת חיות כנשיאת בית המשפט העליון, ב-16 באוקטובר 2023, הריני להודיעכם כי אני מציג את מועמדותי לכהונת נשיא בית המשפט העליון הבא. הצגת מועמדותי זו אינה תלוית מבנה והרכב הוועדה. אבקש כי שמי ייכלל ברשימת המועמדים לכהונה זו לכשתתפרסם". אלרון מכהן כשופט בבית המשפט העליון מ-30 באוקטובר 2017. קודם לכן כיהן כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה.

בית המשפט העליון בירושלים
מבנה בית המשפט העליון בירושלים

בנוסף, סוגיית הרכב הוועדה לבחירת שופטים, העומדת בלב המחלוקת בכל הקשור למהפכה המשפטית, קשורה באופן ישיר למינוי נשיא בית המשפט העליון הבא. על-פי שיטת הסניוריטי, היורש של חיות הוא השופט יצחק עמית. עם זאת, לוין מסרב לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי והוא מתנגד למינוי של עמית, מכיוון שהוא נחשב לאקטיביסט וליברלי.

המהלך של אלרון, שנחשב לשופט שמרן ומועמד מועדף על הממשלה, מעניק ללוין הזדמנות לסכל את מינויו של עמית, על אף שיתר שופטי העליון ככל הנראה מתנגדים לביטול שיטת המינוי שהייתה נהוגה עד היום. אם ייבחר, אלרון צפוי לכהן פחות משנתיים, עד שנת 2025, אז הוא יחגוג 70 ויגיע לגיל הפרישה.

בינואר נשאל השופט אלרון על-ידי חדשות 13 האם יתמודד לנשיאות בית המשפט העליון - והשיב: "עזוב אותי מהקשקושים האלה".

Whatsapp Image 2023 08 16 At 1
שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, לקראת הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, השר לוין התעמת היום פעם נוספת עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. במכתב חריף ששלח, לוין כתב ליועצת: "צר לי לקבוע כי התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ואת שריה ללא ייעוץ משפטי וללא הגנה משפטית באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה", והוסיף: "אני רואה את עצמי כמי שאינו מיוצג בהליך וכמי שעמדתו אינה מובאת כנדרש בפני בית המשפט".

את העתירות נגד אי-כינוס הוועדה הגישה מפלגת יש עתיד בסוף החודש הקודם. היועמ"שית צפויה להגיב לבג"ץ כי יש לכנס את הוועדה. "באופן תמוה, איש ממשרדך לא יצר קשר עם הח"מ בעניין העתירות בנושא שבנדון, וזאת אף בחלוף ימים לא מעטים מאז הגשתן", כתב לוין בפתח מכתבו, "רק בעקבות פנייתי למשרדך בעניין, התקיימה פגישה בנושא זה, אולם גם במהלך פגישה זו לא ניתנה לי כל תשובה הן באשר לעצם החלטתך לעניין ייצוגי בעתירות, והן לעניין התשובה שעתידה להינתן על ידך לבג"ץ".