המפכ"ל על דו"ח מירון בשיחה עם ניצבים: "אני אחראי - אבל נשאר"

המפכ"ל התייחס למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון אשר המליצה על סיום תפקידו, ואמר כי בינתיים הוא מתכוון להמשיך כרגיל. בן גביר ישאיר את שבתאי בתפקיד במהלך רמדאן, אך לאחר מכן יחל בחיפוש המפכ"ל הבא

זמן צפייה: 02:27

המפכ"ל קובי שבתאי התייחס לממצאים של ועדת החקירה של אסון מירון בשיחה עם ניצבים, ואמר: "אני אחראי – אבל אני נשאר", כך פורסם הערב (שישי) בזמן שישי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בשלב זה לא מדיח את שבתאי, ואמר לו כי הוא נותן לו להמשיך בתקופת רמדאן. לאחר מכן, יתחיל לחפש את המפכ"ל הבא.

הניצבים היו בהלם ממילותיו של המפכ"ל, מכיוון שהבינו באופן מובן מאליו שהוא נושא אחריות. בינתיים, כך הבינו הניצבים שהיו מעורבים בשיחה, הוא מתכוון להמשיך ולעבוד בצורה רגילה.

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כשלוש שנים לאחר האסון, ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון פרסמה ביום רביעי את מסקנותיה הרשמיות מהמחדל שגבה את חייהם של 45 בני אדם. הדו"ח החריף של ועדת החקירה כלל המלצות קשות נגד בכירים במערכת הפוליטית ובמשטרה, ומטיל אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, והמפכ"ל שבתאי.

הוועדה המליצה על סיום תפקידו של שבתאי, אך השאירה לממשלה את ההחלטה על מועד הדחתו עקב המלחמה בה נמצאת המדינה. שבתאי בכל מקרה אמור לסיים את תפקידו בחודש יוני. הוועדה כתבה: "רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר והמתחמים המשמשים בו להדלקות אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך. רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע על אף שלא נתנה מענה ישים להתמודדות עם כמות הקהל והצפיפות המסוכנת שהיו צפויות בהילולה, ועל אף שלא כללה מנגנון יעיל לניהול הקהל או ויסות הקהל על סמך שיקולי בטיחות".