חשד לניסיון דריסת מפגינים נגד הממשלה בב"ש: "ההסתה תיגמר בדם"

עשרות סטונדטים מאוניברסיטת בן גוריון הפגינו מחוץ לקמפוס נגד "ההפיכה המשטרית והרס הדמוקרטיה", כאשר תושב אלעד בן 26 עלה עם רכבו על המדרכה ועצר בצורה מסוכנת תוך שהוא צועק עליהם. שוטרים שהיו במקום עצרו את החשוד, והוא נלקח לחקירה. לפיד: "לא תצליחו לדרוס אותנו, לא תצליחו לדרוס את המדינה שאנחנו אוהבים"

זמן צפייה: 05:37

נהג רכב פרטי נעצר היום (שלישי) לאחר שלכאורה ניסה לדרוס מפגינים במהלך הפגנה נגד הממשלה שהתקיימה בסמוך לאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע. מהמשטרה נמסר כי הנהג בן ה-26, תושב אלעד, עלה עם רכבו על המדרכה לכיוונם של המוחים ועצר לפניהם בצורה מסכנת ותוך צעקות.

מהמשטרה נמסר כי "החשוד נעצר בחשד להפרת הסדר, נהיגה פוחזת, תקיפה ואיומים. בשלב זה נדגיש כי לא קיים חשד לניסיון דריסה. החקירה טרם הסתיימה וככל שידרש החשוד יובא לדיון בהארכת מעצרו מחר בבוקר". הנהג בחקירתו אמר: "לא הייתה לי כל כוונה לדרוס, רק רציתי לעצור לעצור לידם ולצעוק עליהם. לא היה לי מקום לעצור, אז עליתי על המדרכה".

תומר וינר, יו"ר צעירי יש עתיד, הגיב לאירוע: "ההסתה שמתחילה אצל נתניהו ובן גביר הגיעה היום לאוניברסיטת בן גוריון. לפני כמה רגעים, הייתי עד לניסיון דריסת מפגינים לאור יום שהפגינו נגד ההפיכה המשטרית של נתניהו וחבורתו. ממליץ לראש הממשלה ולשר לביטחון לאומי לגנות את ניסיון הרצח הנורא הזה. אבל גם הם לא יעצרו אותנו, אנחנו נמשיך לצאת לרחובות ולהפגין למען מדינת ישראל, למען דור העתיד". על פי פעילי יש עתיד, חלק מהמפגינים היו סטודנטים באוניברסיטה.

דניאל, אחד המפגינים שנכח במקום, תיאר את המצב: "עמדנו פה, על שביל האופניים רכב לקח פנייה שמאלה והתחיל לצעוק לנו אנרכסיטים שמאלניים, עופו מפה. ניפנפתי בדגל ישראל, סימנתי לו שייסע והוא עלה לכיווננו למדרכה. דפקתי לו על האוטו שיעצור והוא בא וצעק 'מה אתה מתקיף',  ואז תפסו אותו והמשטרה לקחה אותו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301101427' autoplay='0' credit='תומר וינר' desc='רכבו של הנהג החשוד בזירה' poster='' kid='1_2va757gf' duration='']

ראש האופוזיציה ורה"מ לשעבר יאיר לפיד, אמר: "ההסתה של הממשלה תיגמר בדם. היום היא הגיעה להפגנת הסטודנטים שהוביל תא "יש עתיד" באוניברסיטת בן גוריון. ניסיון דריסה מסוכן של אדם שמונע משיכרון הכח והטירוף שמפמפמים בן גביר ויריב לוין. בנס לא נפגע אף אחד. לא תצליחו לדרוס אותנו, לא תצליחו לדרוס את המדינה שאנחנו אוהבים".

חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו מיש עתיד, הגיב בציוץ בטוויטר: "בזמן שבן גביר מבזבז את הזמן על מכת"זיות, לייקים ויח"צ, חוליגנים אלימים ניסו לרצוח מפגינים בבאר שבע ולאיים על חבר כנסת. זוהי תוצאה ישירה של הסתה והתרת דם מצד נתניהו וחברים בממשלתו".

גם חברת הכנסת ממפלגת העבודה, נעמה לזימי, הגיבה: "הם לא יבחלו בכלום בדרך להרס המדינה והדמוקרטיה, הכל מגיע מלמעלה, ההסתה של הממשלה הזו מסכנת את הציבור ועלולה לגבות דם. הם שרוצים לרסק את מערכת המשפט, לחסל את הדמוקרטיה, לשנות משטר, הם מי שמסיתים, משסעים ומסכנים את שלום הציבור - לא כל אותם מפגינים הגונים שנלחמים על המדינה הזו ונאבקים למען ישראל. על ראש הממשלה ושריו לקואליציה לחדול מהאיומים וההסתה".

יאיר לפיד עם פעילי יש עתיד בגשר קק''ל
יאיר לפיד עם פעילי יש עתיד בגשר קק''ל | צילום: אלעד גוטמן

במקביל, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, מטעם התנועה לאיכות השלטון, פנה אל המפכ"ל קובי שבתאי בקריאה "להגן על זכות המחאה של אזרחי המדינה". "השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, הנחה את המשטרה לנקוט ביד קשה כנגד אזרחים ואזרחיות המפגינים ומוחים כנגד הממשלה, לרבות באמצעות מעצרים, החרמת דגלים, ושימוש במכת"זיות", נמסר מהתנועה. "עוד לא נוצרה המכת"זית שתרתיע את אזרחי המדינה מלהילחם ולהיאבק על הדמוקרטיה ועל החופש שלנו. אנחנו מציעים לשר בן גביר לחשב מסלול מחדש ולהבין את מקומו, ומצפים מהמפכ"ל להגן על זכות המחאה של אזרחי המדינה".

גם ראש לשכת עורכי הדין בישראל עו"ד אבי חימי שלח היום מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות בקשתו של השר בן גביר לשימוש במכת"זיות, וביקש מרה"מ שלא לאפשר שימוש במכת"זיות כלפי מפגינים תוך שהוא מדגיש כי "שימוש מופרז בכלי זה, העולה כדי התנהגות אלימה לא פעם, מתקיים במשטרים שונים בעולם שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להידמות אליה".

חימי העלה במכתבו את דרישתו של השר לביטחון לאומי להפעיל מכת"זיות בתל אביב, כפי שעושים בירושלים, על כך כתב עו"ד חימי: " אבקש להבהיר כי שימוש במכת"זיות כלל אינו מתקבל על הדעת לא בירושלים ולא בתל אביב, ובטח, שאינו מקובל לעשות בו שימוש כלפי אזרחים המממשים את זכותם הדמוקרטית ואינם מתנהגים באלימות".

יו''ר לשכת עורכי הדין אבי חימי
יו''ר לשכת עורכי הדין אבי חימי

בתוך כך, האלוף במיל' חבר הכנסת אלעזר שטרן קיבל שיחת איום על חייו וחיי משפחתו, לאחר שהתראיין אתמול ברדיו והביע התנגדות לרפורמה המשפטית של השר יריב לוין. בשיחה שקיבל ממספר חסום נאמר לו: "אתה מסית נגד הממשלה, אם תמשיך בדרכך תקבל רימון בבית". שטרן פנה לקצין הכנסת והגיש תלונה במשטרה, שהצליחה לאתר את החשוד שהודה במעשה ונמצא בחקירה.

"המקרה הזה הוא עוד הוכחה לסכנה הממשית שהשיח המסית והאלים גורם. אני קורא לחבריי מהקואליציה להוריד את גובה הלהבות ולגנות כל ביטוי אלימות באשר הוא. אני רוצה להודות למשטרת ישראל על העבודה המצויינת והמהירה באיתור העבריין ובטוח שימוצה איתו הדין כראוי", אמר שטרן לאחר המקרה.