הרופא מפרשת הביציות הנגועות: "לא ידעתי שהתורמת נשאית של המחלה"

אחרי החשיפה כי שני רופאים בכירים ייבאו מגאורגיה ביציות נגועות במחלה הקשה המופיליה B והשתילו אותה בנשים, הפרופסור החשוד אמר בחקירתו כי "פעלתי לפי הפרוטוקולים, כשגיליתי - דיווחתי למשרד הבריאות" הוא הוסיף כי "שום דבר לא היה במתכוון, ולא עבור בצע כסף". מעצרם של שני החשודים הוארך

זמן צפייה: 04:35

אחרי שמוקדם יותר היום (שני) נחשפה הפרשייה לפיה שני רופאים בכירים, פרופסור ודוקטור, השתילו בנשים ביציות נגועות במחלה הקשה המופיליה B, מתפרסמת כעת תשובתו של הפרופסור החשוד, מתוך פרטי החקירה שלו. בין היתר אמר כי "פעלתי לפי הפרוטוקולים כשגיליתי - דיווחתי למשרד הבריאות הפסקתי הריון למטופלת ברגע שהתגלה שהביצית נגועה במחלה. שום דבר לא היה במתכוון, ולא עבור בצע כסף".

כשנשאל על ידי חוקרי מחלק ההונאה במשטרת תל אביב מה דעתו על המסמך של תורמת הביציות, שיובאו מגאורגיה, ובו צויין כי היא נשאית של המחלה, ענה הפרופסור כי "לא הייתי מודע למסמך, זו טעות שלא בדקתי".

טיפולי פוריות
טיפולי פוריות. אילוסטרציה

כאמור, הבוקר הודיעה המשטרה כי שני החשודים, מומחים להפריות, נעצרו, בחשד שייבאו לכאורה בחודשים האחרונים ביציות מופרות מגיאורגיה הנושאות את המחלה הגנטית, לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ. אחד מהם היה מעורב בפרשת החלפת העוברים שהסעירה מדינה שלמה.

תינוקת אחת נולדה כשהיא נשאית של המופיליה, ולאחרת נאלצו הרופאים להפסיק את ההריון. באחד המסמכים הרפואיים של האם התורמת מגיאורגיה היה רשום שהיא נשאית של המחלה הגנטית. על-פי החשד, הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגיאורגיה והוחזרו למספר נשים בארץ - שמהן גבה צוות החקירה עדויות - לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. במקביל, התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך ייבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו. החוקרים חושדים כי הפרופ' ידע שהביציות נגועות והעביר אותן בכל זאת. מעצרם של שני החשודים הוארך הבוקר.

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מהמשטרה נמסר כי "ראשיתה של החקירה החלה בבדיקה פנימית של משרד הבריאות והגשת תלונה למשטרה, אודות חשד להחזרת ביציות מופרות עם מחלה גנטית למספר מטופלות בארץ. במסגרת חקירה סמויה, המנוהלת מזה מספר חודשים ביחידת ההונאה של מחוז תל אביב, בשיתוף חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, הצטברו חומרי חקירה נגד שני חשודים (צוות רפואי) העוסקים בהפרייה חוץ-גופית, שפעלו במספר מועדים במהלך החודשים האחרונים בייבוא ביציות מופרות מגיאורגיה, במטרה לבצע הפרייה בארץ למטופלות שלהם, כשחלק מהביציות התגלו עם המחלה".

עו"ד שי רודה, סנגורו של הפרופסור, מסר כי "לאחר המקרה שהתגלה, מרשי פעל כדי למנוע הפצת מחלה ושוחח עם בתי חולים אחרים". חוקרי מחלק ההונאה ערכו פשיטה על מרפאתו של הפרופסור החשוד ואף עיכבו את אחת העובדות לתשאול. עד כה בימי החוקרים נמצאות ארבע תלונות של נשים שעל פי החשד בגופן השותלו העוברים הנגועים. עו"ד ירון פורר, סנגורו של הפרופסור אמר כי "אנחנו למעשה טוענים וטענו שכל הפעולות היו בהתאם לחוק כך שלא נפל פגם במעשיו".

עו"ד שירה פרידן ממשרד כספי סרור ושות', המייצגת את אחת הנשים שנפגעו מסרה: "היא במהלך ההריון גילתה שהעוברית שלה באותה עת היא נשאית והיא ערכה בירור עם אותו רופא שהבטיח לה שהכל נבדק ושהכל בסדר - הוא למעשה הציג בפניה מצג שווא עם תוצאות מאד קשות".

"אנחנו מבקשים מכל מי שרואה את עצמה נפגעת תגיע למפלג ההונאה ותגיש תלונה", מסרה רס"ב גינת פונט ממפלג הונאה מחוז תל אביב.