"כפת, קשר וסטר": שנת מאסר למתעלל בצעיר עם צרכים מיוחדים

12 חודשי מאסר ופיצוי ע"ס 10 אלף שקלים נגזרו על כמאל חמידאן, עובד שופרסל שהורשע בהתעללות בעובד חרדי חסר ישע בסניף של הרשת בגוש עציון לפני כשנתיים. בתיעוד שהופץ ברשתות צולם חמידאן כאשר שהוא מכה את הצעיר - בעוד שידיו קשורות בניילון נצמד. "הסרטון ותסקיר נפגע העבירה מלמדים כי הפגיעה הייתה והינה עדיין ברף משמעותי"

זמן צפייה: 01:51

בית משפט השלום בירושלים גזר הבוקר (ראשון) שנת מאסר ופיצוי על סך 10 אלף שקלים על כמאל חמידאן, שהורשע בהתעללות בעובד חרדי בעל צרכים מיוחדים בסניף שופרסל לפני כשנתיים. בתיעוד שהופץ ברשת צולם חמידאן, שעבד בשופרסל, כשהוא מתעלל בצעיר חרדי חסר ישע בסניף של רשת שופרסל בגוש עציון. בתיעוד נראה הצעיר החרדי כשידיו קשורות בניילון נצמד והעובד מכה אותו.

בית המשפט קבע כי: "אנו למדים כי הפגיעה הייתה והינה עדיין ברף משמעותי. אין לנאשם כל מגבלה שכלית או נפשית. האם הנאשם לא יכול להבין כבן אנוש את הפסול שבמעשה? האם הנאשם צריך הדרכה מהמעסיק שלא לכרוך ניילון דביק של עובד אחר בעל צרכים מיוחדים? לכפות אותו, לקשור אותו, ובהיותו כפות לסטור לו? להקניט אותו ולדרוש ממנו להשיב על שאלות בעלות אופי מיני, כל זאת כאשר הדבר מצולם?"

עובד שופרסל מתעלל בבעל מוגבלות
עובד שופרסל מתעלל בבעל מוגבלות | צילום: חדשות 13

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, שייצג לפני כניסתו לכנסת את הצעיר החרדי שהותקף והביא להחמרת כתב האישום שהוגש נגד העובד, מסר: "גזר הדין של בית המשפט הוא מסר חשוב, אך ראוי היה להחמיר יותר בעונש. בית המשפט קבע שמתחם הענישה עומד בין 12 ל-24 חודשי מאסר, ובמקרה כה חמור ראוי היה לגזור על המתעלל את העונש החמור ביותר".

עו"ד חנמאל דורפמן ועו"ד יוספי מזר, שמייצגים את הצעיר החרדי שנפגע, מסרו: "כתב האישום שהוגש מתאר שורה של מעשים חמורים בצעיר חסר ישע, שצולמו והופצו לרשתות. גזר הדין אומנם מעביר מסר חשוב במשפט הפלילי, אך הוא לא מבטא את האחריות האזרחית של שופרסל ושל העובד לנזקים החמורים שנגרמו למרשנו, ואנו נתבע את מלוא הפיצוי האזרחי מהנאשם ומשופרסל".

הסרטון הנוסף שמתעד עובד שופרסל מתעלל בבעל מוגבלות
הסרטון הנוסף שמתעד עובד שופרסל מתעלל בבעל מוגבלות | צילום: חדשות 13

לפני כשנתיים רשת שופרסל הגישה תלונה במשטרה נגד העובד הפוגע, שהפציר בקורבן לומר "אתה מנהל של חלב", בעברית ובערבית, תוך שהוא מכה אותו. העובד חסר הישע אולץ לחזור על הדברים, תוך שהוא מבקש מהעובד המתעלל בו ומהעובד המצלם לשחרר אותו. "תפתח, חם לי", הוא נשמע אומר. בסניף שבו צולם הסרטון סיפרו על האירוע שהתרחש. "זה אירוע חריג שלא אמור לקרות", טען אחד העובדים, "אבל לקחו את הסיפור הזה קצת מעבר לפרופורציות. צריך להסתכל על התמונה בתור כמה אנשים שעובדים ביחד כבר הרבה זמן ובסך הכול יש להם את הצחוקים שלהם".

Tontil
תיעוד חדש של התעללות עובדי ''שופרסל'' בעובד בעל צרכים מיוחדים | צילום: חדשות 13

בהנהלת שופרסל דחו את התנהגות העובד שתועדה בסרטון, ומסרו שהם מצויים בקשר עם העובד שנפגע. "אנו חברה שמעסיקה אלפי עובדים מכל המגזרים", ציין איציק אברכהן, מנכ"ל הרשת. "לא אאפשר שהאחד יפגע באחר ובוודאי לא בחלש". העובד שתועד מתעלל זומן לשימוע לפני פיטורים ובהנהלה הוחלט להגיש נגדו תלונה במשטרה.