יועמ"ש בתי המשפט נגד לוין: "לא נדון על שופטים שפסלו מועמדותם"

היועץ המשפטי של בתי המשפט, ברק לייזר, הודיע כי הוועדה לבחירת שופטים לא תדון בשופטים שביקשו לפסול את מועמדותם לנשיאות העליון, ותקף את שר המשפטים: "הטענה לפיה ניתן למנות אדם לתפקיד ציבורי ללא הסכמתו - תלושה מהמציאות"

השר יריב לוין בבית המשפט
השר יריב לוין בבית המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי של בתי המשפט ברק לייזר, הודיע היום (ראשון) כי "הוועדה לבחירת שופטים לא תדון בהסתייגויות נגד שופטים שביקשו לפסול את מועמדותם לנשיאות". את הדברים אמר לאחר שבשבוע שעבר כל שופטי העליון פרט ליצחק עמית ויוסף אלרון הודיעו‏ כי אינם מעוניינים להתמודד על נשיאות בית המשפט העליון.

עוד כתב לייזר: "אין בסיס משפטי לדון בהסתייגויות שהוגשו נגד מי שמועמדותו אינה עומדת בפני הוועדה ואינו רוצה להיות מועמד - זה המצב המשפטי וזו גם הפרקטיקה הנהוגה מימים ימימה. לפיכך, ההסתייגויות אינן מועברות לחברי הוועדה וכלל אינן נדונות על ידה".

בדבריו סתר לייזר את טענותיו של שר המשפטים יריב לוין, שטען כי השופטים אינם יכולים להסיר את מועמדותם: "הטענות לפיהן ניתן לדון במועמדותם של שופטים למרות העובדה שהם ביקשו שלא לדון בה הן מופרכות ונעדרות כל בסיס משפטי. הטענה לפיה ניתן למנות אדם לתפקיד ציבורי ללא הסכמתו היא לא רק תלושה מהמציאות, אלא גם עומדת בניגוד לכללי המשפט המנהלי המחייב אמון ציבורי בנושאי המשרה".

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

תחילת הפרשה כשלוין החליט להעמיד את כלל שופטי העליון כמועמדים לתפקיד הנשיאות, וזאת בעקבות הכרעת בג"ץ כי יש למנות נשיא לעליון, על רקע התנגדותו הנמשכת של לוין למינויו של השופט יצחק עמית, שאמור להיבחר לנשיאות על פי שיטת הסניוריטי.

לאחר שכל השופטים פרט לשניים ביקשו להסיר את מועמדותם, מסביבת השר מסרו: "החוק ברור מאוד, ולא מאפשר לשופטים להסיר את מועמדותם. השר מתכוון לדון בהתנגדויות הרבות שהוגשו ביחס לכל המועמדים. שליחת המכתבים הקולקטיבית, שנעשתה אחרי לחץ שהופעל במאורגן על השופטים להסיר את מועמדותם, מפיצה לכל עבר ריח רע של שיבוש חמור של הליכי הבחירה.

שוב ראשי המערכת אינם בוחלים בכל אמצעי פסול כדי לפנות דרך למועמד שהמערכת סימנה. השר לא יאפשר את הניסיון לשלול מהציבור את מעט הזכות שעוד נותרה לו, להביא לדיון את כלל המועמדים ולשמוע את ההסתייגויות וההתנגדויות ביחס אליהם".

שר המשפטים יריב לוין וממלא-מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן
שר המשפטים יריב לוין וממלא-מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מהרשות השופטת נמסר בתגובה לדברי לוין: "בניגוד לדברים שצוינו לא הופעל לחץ כלשהו לרבות לחץ מאורגן כנטען על מי מהשופטים להסרת מועמדות ועל כן הטענה בדבר שיבוש הליכי הבחירה מופרכת. מכתבי השופטים נשלחו על ידם באופן עצמאי".