הותר לפרסום: פרופ' דוד וידר הוא הרופא החשוד בפרשת הביציות

פרופ' דוד וידר, מומחה להפריות, הוא החשוד המרכזי בייבוא ביציות מופרות מגאורגיה הנושאות מחלה גנטית קשה, לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ. מעצר הבית של שני החשודים הוארך אתמול בשמונה ימים נוספים

זמן צפייה: 00:13

פרופ' דוד וידר הוא הרופא הבכיר החשוד בפרשת הביציות הנגועות, כך הותר לפרסום הבוקר (שישי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב. מעצר הבית של שני החשודים הוארך אתמול בשמונה ימים נוספים, בתום דיון שנערך בבית משפט השלום, אשר אסר על החשודים לעסוק בכל תחום הקשור לפוריות.

במהלך הדיון אתמול אישרו גורמי המשטרה את הפרסום במהדורת המרכזית, לפיו במשרד הבריאות ידעו כבר בחודש מאי אשתקד על הביציות הפגומות. רס"ב גינת פונט, חוקרת ממפלג ההונאה של מחוז תל אביב, אמרה בדיון כי "אחת הנשים אמרה לחשוד - אני רוצה ילד בריא". עוד נחשף כי יש שבע נשים שעברו הפרייה מהתורמת, אבל רק ארבע מהן התלוננו, והשאר מסרבות להגיש תלונה.

עוד עלה במהלך הדיון אתמול כי פרופ' וידר ידע על החקירה שבועיים לפני מעצרו, משום שפנו אליו מבית החולים אסותא וממשרד הבריאות. עו"ד שי רודה, סנגורו של פרופ' וידר, מסר: "הפרופסור עומד על גרסתו, וממשיך וטוען כי פעל לפי כל ההנחיות והקריטיות של משרד הבריאות. מיד כשידע כי הביצית עם מחלות גנטיות, דיווח לפציינטית אחרת ואף לבתי חולים אחרים. למרות החלטת בית המשפט בדבר פרסום שמו של מרשי פרופסור בידר, הוא עדיין עומד איתן בגרסתו וטוען כי לא ידע שהביצית עם מחלות גנטיות. יתרה מכך, החלטת הפרסום נובעת לצורך הרגעת הציבור בלבד".

עו"ד שי רודה
עו"ד שי רודה

תחילתה של הפרשה ביום שני האחרון, אז הודיעה המשטרה כי עצרה שני חשודים שייבאו לכאורה בחודשים האחרונים ביציות מופרות מגאורגיה הנושאות מחלה גנטית קשה (המופיליה B), לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ.

על-פי החשד, הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגאורגיה והוחזרו למספר נשים בארץ - שמהן גבה צוות החקירה עדויות - לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. במקביל, התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך ייבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו.

הפריה חוץ-גופית, הפרייה, טיפולי פוריות
הפריה חוץ-גופית (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

שלשום פורסם במהדורה המרכזית כי במשרד הבריאות ידעו שהביציות שיובאו לארץ - וחלקן הושתל בנשים - פגומות גנטית כבר ביולי. עם זאת, במשרד הבריאות לא דיווחו על כך לרופאים. גורמים בכירים במערכת הבריאות מתחו ביקורת על המשרד, שלא דיווח בזמן ותהו מדוע התעכב.

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ממשרד הבריאות נמסר: "מיד עם סיום הבדיקה במשרד הבריאות ומהרגע שעלה חשד כי מדובר במעשים פליליים לכאורה, פנה משרד הבריאות ליחידות להפריה חוץ-גופית ובמקביל הנושא הועבר לטיפול הפרקליטות. בפנייה ליחידות, הודיע משרד הבריאות כי הוחלט שלא לחדש את ההכרה במרפאה המדוברת בגיאורגיה וכי יש צורך ליידע את המטופלים בכך. המשרד דרש כי יש להוסיף לטופס הסכמה להחזרת הביציות המופרות מידע זה, לצד מתן מידע למטופלות על האפשרות לפנות לייעוץ גנטי ולבצע בדיקות נוספות לביציות שהתקבלו מכלל התורמות מהמרפאה בגיאורגיה".